Frontlines: Fuel of War (Hands-on)

Vorige week kreeg GamersNet de gelegenheid om eindelijk eens de handen op Frontlines: Fuel of War te leggen. Hoogste tijd dus voor een heuse hands-on preview van deze game die al enkele jaren in ontwikkeling is.

Terwijl heel Nederland of in de file stond of inmiddels al misselijk was van de pepernoten, was GamersNet op vrijdagmiddag 5 december aanwezig bij een hands-on speelsessie van misschien wel een van de interessantste titels van de komende maanden. Plaats van handeling was het THQ-hoofdkwartier in Breda waar we voor een vet HD-scherm werden neergezet en na wat algemene informatie eerst wat trailers voor onze kiezen kregen. Door deze trailers krijg je meteen een goede indruk wat Frontlines: Fuel of War is: een zogenaamde ‘Open World’ First Person Shooter die niet alleen een degelijke single-player campaign onder de motorkap heeft maar het vooral moet hebben van een sterke multiplayer-mode.

Het eerste wat bij mij opkwam toen ik een tijdje geleden de eerste beelden en screenshots van Frontlines: Fuel of War zag was: ‘Battlefield’! Niet echt natuurlijk, maar er zitten absoluut overeenkomsten tussen deze games. Sowieso is dat helemaal niet gek want enkele leden uit het team van ontwikkelaar KAOS in New York hebben ook gewerkt aan Battlefield 2. Geheel in de traditie van de afgelopen tijd zal Frontlines: Fuel of War eerst op de PC en de Xbox 360 verschijnen, waarna de Playstation 3-versie aan de beurt zal zijn. Natuurlijk is het ook helemaal niet erg dat er wat Battlefield invloeden merkbaar zullen zijn want er zijn helemaal nog niet veel van dergelijke games voor de next-gen platformen. Battlefield 3 laat ook nog even op zich wachten, dus voor THQ is het het perfecte moment om een game als deze te releasen.

De bedoeling van THQ en ontwikkelaar KAOS mag dan ook duidelijk zijn: het opbouwen van een grote clan-community die ook nog eens gaat leven. Aan de maps zal het in ieder geval niet liggen want dat zijn er alvast acht stuks en niet van die kleintjes. De game zal online vierenzestig spelers kunnen huisvesten als je de PC-versie gaat spelen en als je Frontlines: Fuel of War gaat checken op de Xbox 360 zal er met maximaal tweeendertig spelers gespeeld kunnen worden. Uiteraard heeft dit lagere aantal te maken met de beperkingen die Xbox Live heeft.

Het verhaal achter Frontlines: Fuel of War kwam ik door de trailers, maar ook door de vette introfilm al te weten. Frontlines: Fuel of War is een futuristische first person shooter die zich afspeelt naar aanleiding van hedendaagse gebeurtenissen. Naar aanleiding van een energiecrisis en een wereldwijde depressie vechten twee partijen, de Western Coalition (US/EU) en the Red Star Alliance (Russia/China) een conflict met elkaar uit. Opvallend aan dit intro waren de verschijningen van wereldleiders zoals Bush en andere Chinese en Russische kopstukken. Dit is een opvallend gewaagde maar ook unieke zet van THQ omdat politieke kwesties nooit echt een realistisch gezicht hebben in games. Maar nu, na de ontzettend realistische shootout in Call of Duty 4, doet ook Frontlines: Fuel of War een duit in het politieke zakje. Je kunt kiezen of je gaat vechten voor de Red Sar Alliantie of voor de Western Coalition maar het lijkt er op dat het in principe niet uitmaakt voor welke partij je kiest, afgezien van de wapens en voertuigen die tot je beschikking zullen staan.

Centraal in Frontlines: Fuel of War staat de ‘What if… ‘-vraag. Wat zou er gebeuren als een energiecrisis de overhand zou krijgen op aarde? Wat zou er gebeuren als het Oosten en het Westen in een vergaand conflict terecht zouden komen. De game speelt zich af in het jaar 2024 en het verhaal wordt verteld door een journalist die meereist met de soldaten. De gameplay is te omschrijven als een vehicle- en infantryshooter waarbij je moet vechten om strategische punten en vijandelijke facilities moet vernietigen en zo bepaalde objectives en missiedoelen moet halen. Daarbij speelt de frontlinie een belangrijke rol want die varieert en verschuift door de gevechtshandelingen van de twee partijen. Hoe dat er precies uit gaat zien in de multiplayer weten we niet want we speelden in Breda alleen enkele levels uit een uitgebreide singleplayercampaign. Robin van THQ verzekerde ons er echter van dat het gevechtsysteem er in zowel single- als in multiplayer hetzelfde uitziet. Het veroveren van gebieden staat dus centraal en dat is zowel in woord en beeld regelmatig zichtbaar als er weer een gebied veroverd is en de kreet ‘Frontline is moving up!’ klinkt. Uiteraard win je de strijd als je alle objectives hebt behaald.

Je kunt overal heen gaan wanneer je maar wilt, zolang je uiteindelijk maar de missiedoelen haalt. Verder staan er vrijwel onbeperkte mogelijkheden tot je beschikking zoals het uitvoeren van groundsupport, airsupport en het uitvoeren van countermeasures met als uiteindelijk doel het beschermen van de gehele frontlinie. In de game zitten enkele speciale features zoals de mogelijkheid om door de muren heen te kijken om bijvoorbeeld een tank die er achter staat op te blazen. Ook kun je routes vrijmaken om omtrekkende bewegingen te maken en zo de vijand te kunnen verrassen. Dit vrijmaken van routes doe je onder andere doordat er veel is te vernietigen in de spelwereld. Niet alles is op te blazen maar heel vaak valt er wel een muurtje om te leggen zodat je de vijand kunt flanken en ze vanuit een onverwachte richting kunt trakteren op wat lood. Het vernietigen van de spelwereld is ook nog eens heel gaaf om te doen. Zo kun je pilaren kapot schieten waar vijanden achter staan en die pilaren storten echt heel mooi in elkaar.

Uiteraard staan de verschillende voertuigen waar je je in kunt verplaatsen en kunt gebruiken centraal in de game. Met name de verschillende drones zijn echt heel vet om te gebruiken. Deze drones varieren van kleine zwevende bestuurbare verkenningsvliegtuigjes tot kleine rijdende tankjes waar je ook nog een minigun op kunt monteren. Helikopters zijn er ook in verschillende soorten en maten. De helikopter-drone is een klein bestuurbaar helikoptertje waarmee je ook kunt schieten, maar vooral verkennen. De drones worden door jou zelf gelanceerd en bestuurd maar je moet wel het radiosignaal in de gaten houden anders verlies je contact en worden ze onbestuurbaar. Onder in beeld zie je steeds de sterkte van het radiosignaal dus wanneer dit te zwak wordt, ben je genoodzaakt dichterbij te komen als dit uiteraard mogelijk is. Dit is een belangrijk tactisch aspect van de game. Heel handig is dat je de drones, zowel de vliegende als de rijdende op afstand tot ontploffing kunt brengen. Rijd een minitankje tot onder een grote vijandelijke tank en laat hem ontploffen: het gevolg is een gigantische explosie waarbij niet alleen de tank uitgeschakeld wordt, maar je ook nog eens getrakteerd wordt op een waar visueel spektakel in de vorm van een tank die zowat een salto maakt door de ontploffing. De grote helikopters zijn te bemannen met maximaal vijf man. Dit is niet alleen er handig in multiplayer (neerstorten is dan alleen niet erg handig) maar ook nog eens heel leuk om te doen.. Het besturen van de grote helikopter vereist behoorlijk wat oefening, zeker als je precies wilt richten en ook nog eens op de juiste plaats van bestemming aan wilt komen. Mocht je toch je helikopter verspelen dan heb je nog een laatste redmiddel tot je beschikking in de vorm van een parachute. Je moet er dan wel aan denken en dat bleek vaak niet het geval…

We speelden in Breda de eerste levels van de game, zowel op een HD- als op een HD-ready scherm. Het grafische verschil is dan toch wel duidelijk te zien, dus als je optimaal van de game wilt genieten zul je toch diep in de buidel moeten tasten. We werden in het eerste level op een olieraffinaderij neergezet (bij uitstek de lokatie om maar vooral niet neer te storten met een helikopter) in squad One Three Bravo. Uiteraard wordt de helikopter waarin je je bevindt toch neergeschoten en begint het level met het verdedigen van de crashsite. Meteen wordt duidelijk dat het richten niet het gemakkelijkste onderdeel is van het spel. Daarbij komt dat je met grote regelmaat dekking moet zoeken en dat doe je met het indrukken van een thumbstick. Helaas ben je gebonden aan de volgorde ‘staan/hurken/liggen’ zodat je niet altijd meteen de meest ideale houding aan kunt nemen. Uiteraard kun je met de ‘A’-button meteen wegspringen vanuit hurken zodat je niet met je neus op de grond ligt als je eigenlijk wilt staan, maar daar zit je ook niet altijd op te wachten als je in dekking staat. Gelukkig duurt het best even voordat je dodelijk getroffen bent. Echt door levels heen rennen is er dan ook niet bij, want je wordt gedwongen om optimaal gebruik te maken van alle (technische) mogelijkheden die tot je beschikking staan.

Ik speelde het Darkness Falls-level op moeilijkheidsgraad ‘Normal’, maar vijanden nodigden mij toch met enige regelmaat uit om hun rug vol te pompen met lood. In hoeverre dit nog verbeterd gaat worden en of de A.I. op de hoogste moeilijkheidsgraad beter is, werd mij niet helemaal duidelijk. Ik had sowieso het gevoel met een product te maken te hebben wat behoorlijk af was. Rook, vuur en ontploffingen zagen er fantastisch uit en kunnen eigenlijk niet beter en dit geldt ook voor de geluidseffecten die echt overdonderend waren. De mini-map werkt zeer goed en geeft je perfect overzicht van de frontlinie en de missiedoelen. De plaats van de objectives wordt aangegeven met rode rook en dat zorgt er voor dat het nooit echt onduidelijk is waar je moet zijn. Het gaat er namelijk voornamelijk om op welke manier je die objectives gaat behalen. Helaas zijn de vehicle-drones nog maar matig bestuurbaar, dus ik hoop dat daar nog verandering in komt. Mocht je toch doodgeschoten worden dan zul je niet ver teruggeworpen worden in de game. Er zaten best pittige stukken in de levels dus aan uitdaging geen gebrek. Een gedode vijand bezorgt je ook nog wat plezier doordat ze, zeker bij headshots, met veel gevoel voor dramatiek ter aarde storten of van een dakrand naar beneden pletteren. De game bevat ook een aantal grappige momenten. Zo besloot een van de vijanden zich te verstoppen in een Dixi, een mobiel toilet, maar uiteraard trapten we daar niet in… Verder blijft het heerlijk om een door jou afgeschoten granaat te laten ontploffen op het door jou gekozen moment, namelijk boven de hoofden van de vijand.

Voorlopige indruk…

Ik heb mij zeer vermaakt met de eerste levels van Frontlines: Fuel of War. De game komt op mij zeer toegankelijk over en wat nog veel belangrijker is: hij is ook heel erg leuk om te spelen. Een sterk punt van Frontlines: Fuel of War is, naast de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, dat je zoveel technische hulpmiddelen hebt en ook gedwongen wordt om deze te gebruiken. Met de singleplayercampaign zul je je zo’n tien a vijftien uur kunnen vermaken maar het draait uiteindelijk om de multiplayer en met name de vrijheid die je hebt om te kiezen op wat voor manier jij de missiedoelen (gezamenlijk) gaat behalen. Zin in een rondje in een heli? Geen probleem… Zit je liever in een tank? Gewoon doen… Ben je fan van technische hulpmiddelen? Leef je uit… We hebben ons zelfs wijs laten maken dat ook de inzet van een atoombom (wind!,schokgolf!) mogelijk zal zijn, maar met eigen ogen hebben we dat niet gezien. Wellicht zal dat in de preview-versie zitten die we binnenkort hopen te ontvangen. Tot die tijd kunnen we ons inmiddels allemaal vermaken met de demo die onder andere op Live te downloaden is. Battlefield moet zich wat ons betreft serieuze zorgen gaan maken…

  1.   
    Ruudjee's avatar

    Dat klinkt heerlijk!

  2.   
    )GN(-Erik's avatar

    HEBBE HEBBE HEBBE 😆 😀 !!!

  3.   
    Neolite's avatar

    WOOT, die moet ik hebben(valt flauw en dondert van de stoel) 😆

  4.   
    bubelss's avatar

    mmmmmm ziet er coewl uit ^^

  5.   
    Tollos's avatar

    dit lijkt me wel wat. 😀

  6.   
    Tollos's avatar

    maar voorlopig heb ik plezier met COD 4. sorry voor dubbelpost

  7.   
    FPS–>TOM!!<--'s avatar

    Het doet me denken aan endwar, maar dan FPS 😮 !

  8.   
    BartG's avatar

    neolite schreef, "WOOT, die moet ik hebben(valt flauw en dondert van de stoel) 😆 "

    ^^ das een goeie omschrijving van toen ik de eerste paar trailers zag 😆

  9.   
    SmallEmTee's avatar

    Klinkt als geraltel in mijn oren(kijkt verbaasd en valt achterover)

  10.   
    Neolite's avatar

    SmallEmTee schreef, "Klinkt als geraltel in mijn oren(kijkt verbaasd en valt achterover)"

    niet zo na-apen( slaat van woede zijn toetsenbord stuk) 😆

  11.   
    Kaassouffl3's avatar

    Die mok ok hebben 🙂

  12.   
    Pimkingetje's avatar

    Kan niet wachte! 😀

  13.   
    °GN° Nyiri_001's avatar

    is deze multiplayer??? 8)

  14.   
    °GN° Nyiri_001's avatar

    oops srr voor de stomme vraag en dubbelpost!!!
    Moet ik ook hebben, 18februari sta ik al aan de winkeldeur… 😀

  15.   
    jack.'s avatar

    frontlines fuel of war
    {ik heb de trailer gezien} niet slecht leuke game 8)
    en hij voor de xbox 360 en de pc maar ik vind dat die een klein beetje toepast is
    waarom komt door de hardware mischien 🙄 maar {ik ga hem nog testen } 🙄