Golden Eye: Roque Agent

Golden Eye: Roque Agent was op de consoles geen onverdeeld succes. Buiten het feit dat het spel beschikte over een dubieuze gameplay, vergeleken veel gamers het met de Nintendo 64 klassieker Golden Eye 007. Op de DS krijgt de game nu een herkansing. Mogen we spreken van een geslaagde poging?

Bond?

We hebben hier niet te maken met James Bond, dit alvast maar even om alle 007-liefhebbers te waarschuwen. Het draait hier namelijk om precies het tegenovergestelde. De immer strak in het pak geklede James Bond heeft namelijk een aantal geduchte tegenstanders die stuk voor stuk zijn bloed wel kunnen zuipen. De hoofdpersoon uit deze game is zo’n lafbek die luistert naar de naam Mr. Hunter. Mr. Hunter, zijn naam zegt het al, jaagt op onze James in opdracht van een ander individu waar James al eerder mee te kampen heeft gehad: Auric Goldfinger. Gemeen, berucht en uitermate intelligent.

Mr. Hunter, ooit dus zelf werkzaam bij MI6, de Engelse geheime Dienst in Londen, zal dus zijn voormalige tegenstanders nogmaals tegen komen. Toen hij nog bij de Engelse spionagedienst werkte, moest hij een door Dr. No gemaakte nucleaire bom ontmantelen en daar is het dus enorm mis gegaan. Mr. Hunter bleef uiteindelijk als enige overlevende over nadat de helikopter waarin hij zat werd neergeschoten en het leven kostte aan alle commando’s die hem assisteerden. Mr. Hunter komt nog wel bij de bom aan maar die ontploft op dat zelfde moment. De schade blijft gelukkig gering en Mr. Hunter moet alleen een oog missen. De Engelsen vinden dat hij door zijn opgekropte frustraties en zijn handicap niet meer functioneert en Mr. Hunter kan zich gaan inschrijven als werkloze. Dat vraagt natuurlijk om wraak en Mr. Hunter meldt zich bij Auric Goldfinger om voorgoed af te rekenen met Dr. No. Hij reist af naar Zwitserland om daar Scaramanga te ontmoeten die zijn oog zal herstellen en hem zelfs belooft nog tot veel méér toe in staat te zijn.

De game begint al veel eerder, namelijk op het moment dat je Fort Knox betreedt. Natuurlijk verlies je daar je rechteroog, maar dat wordt ter plekke opgelost door Scaramanga, die we nog kennen uit de James Bond film ‘The man with the Golden Gun’. Je krijgt van hem een nieuw oog, gemaakt van goud. Zie daar de titel Golden Eye.

enter enter

Shooter op de DS

De DS heeft met Golden Eye: Roque Agent wederom een shooter op haar lijstje met games staan. Een eerste persoons shooter nog wel. Bij de introductie van de DS ging men bij Nintendo er nogal prat op dat de DS, en met name door de stylus, naast het spelen van allerlei minigames, uitermate geschikt was voor het besturen van een dergelijke shooter. Het ontbreken van een analoog pookje zou hierdoor ruimschoots gecompenseerd worden. Mijn ervaring met het besturen van Mr. Hunter in Golden Eye: Roque Agent viel in het geheel niet tegen. Het werkt zelfs perfect. Natuurlijk, het is even wennen en misschien speelt de grootte van je handen ook wel een rol (maat kolenschop werkt in ieder geval prima), maar het eerste waar je naar kijkt bij dit soort games op een handheld is de besturing en of die wel werkt en niet leidt tot eindeloze frustraties. Niet dus. Het richten met je wapens werkt uitstekend en kan wat mij betreft qua precisie vergeleken worden met een muis op een pc. Je moet er wel even goed voor gaan zitten of liggen want ook hier geldt dat je armen goed moeten worden ondersteund om een zo goed mogelijke controle te hebben over je DS.

eftEr zijn echter meer manieren om je hoofdpersoon te besturen. Naast de stylusmethode, toch wel mijn favoriet, heb je ook nog de keuze om het spel te spelen met een knoppenbesturing en middels de duimconfiguratie. De eerste is relatief het makkelijkste: In te stellen op links- en rechtshandige spelers. Rondkijken en richten doe je met de knoppen. De duimconfiguratie speelt in feite net zo makkelijk als de stylusmethode, maar voor welke je kiest is meer een persoonlijke zaak. In beide gevallen bedien je de wapens met de schouderknoppen en kijk en richt je met respectievelijk de stylus of de duimstrap. Nadeel van de duimstrap is dan weer dat je voor de bediening van de gadgets en oogfuncties helemaal links en rechts bovenin je touchscreen moet zijn en dat is soms lastig te bereiken, zeker voor degenen met kleine handen.

Golden Eye: Roque Agent is zo’n lekker spel omdat je ongegeneerd om je heen kunt schieten met twee wapens. Één in iedere hand wel te verstaan. En in combinatie met het puike richtwerk en het soepele herladen middels een tikje op het touchscreen (ook tijdens het leegschieten van je andere wapen!), voelt deze shooter zich prima thuis op de DS.

enter enter

Hét oog

James Bond staat bekend om zijn gadgets die hij tot zijn beschikking heeft. Ook Mr. Hunter heeft een aantal speciale functies die allemaal betrekking hebben op het al eerder genoemde gouden oog. De nadruk ligt in deze game op het schieten, maar de oogfuncties zijn stuk voor stuk leuk uitgewerkt en zijn erg cool om te gebruiken. De eerste functie van het ‘Golden Eye’ van Mr. Hunter is het dwars door muren en obstakels kunnen kijken. En dat niet alleen, je kunt met een speciaal wapen ook nog eens je vijanden dóór deze muren en obstakels heen om zeep helpen. De tweede functie is het kunnen storen van electronische apparatuur en wapens. Erg handig als je een ruimte betreedt die én is beveiligd én waar ook nog eens horden vijanden rondhollen. De derde functie is dat je je oog kunt gebruiken als polarisatieschild waarmee je niet alleen een aanval van zeer dichtbij kunt uitvoeren, maar ook nog eens kogels mee af kunt weren. De laatste functie is de magneetfunctie waarmee je zeer effectief en geruisloos kunt doden.

Geluid en beeld

De wereld van Golden Eye ziet er heel afwisselend uit, hoewel de levels dat inhoudelijk niet zijn. De beelden maken een behoorlijke drie-dimensionale indruk en er is zat te zien wat een lust voor het oog is. De manier waarop je in enkele levels trappen beklimt of hoogtes overbrugt geven je werkelijk de indruk dat je zelf midden in het spel zit. De vijanden zien er gedetailleerd en levensecht uit en je hebt de beschikking over een behoorlijk aantal wapens die stuk voor stuk zeer realistisch ogen én klinken. De framerate dropt vrijwel nooit en de game speelt dan ook erg soepel, ook als er meerdere vijanden in beeld zijn, je aan het herladen én je iemand aan het omleggen bent. Het feit dat er op het bovenste scherm alleen maar actie plaatsvindt, maakt de game zeer overzichtelijk en prettig speelbaar (de rest zit op het touchscreen).

De wapens klinken stuk voor stuk zoals ze moeten klinken en ook het herladen is een lust voor het oor. Verder is de soundtrack niet bijzonder. Het stoort niet en daar gaat het om. Het zou het geluid van de wapens alleen maar verdoezelen en dat willen we niet.

Conclusie

Golden Eye: Roque Agent is een zeer geslaagde game op de Nintendo DS. Het is in feite de eerste first-person shooter die lekker speelbaar is op deze handheld. Voorzien van vier moeilijkheidsgraden biedt het spel veel waar voor zijn geld. De missies zijn niet al te moeilijk en af en toe lijkt het allemaal veel op elkaar, maar het feit dat de game zo lekker wegspeelt maakt het tot een haast verplichte aankoop. Daarbij komt nog een Virtual training mode (upgraden gouden oog) en een (one-card) multiplayermode die het plezier compleet maken. Het is echter met name de manier waarop je met twee handen al schietend de controle over Mr. Hunter en zijn twee wapens hebt, die je de ‘first-person-shooter-kick’ geeft.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren