Gran Turismo 4

De motor van de Honda Integra schreeuwt het uit als ik vol gas de tunnel invlieg. Doorschakelen naar de derde versnelling, de uitlaat vlamt. Ik haal de bocht net, de vonken vliegen over het asfalt als ik de kerbstone met de bodemplaat raak. Racen komt niet dichterbij dan dit, we hebben het natuurlijk over Gran Turismo vier!

Zevenhonderd auto’s, vijftig circuits en oneindig veel tuning mogelijkheden maken van GT4 een spel dat je tot in de eeuwigheid zou kunnen blijven spelen. Het zal slechts weinigen lukken om het spel helemaal uit te spelen, laat staan dat je alle auto’s zullen rijden. Een unieke ervaring die gebaseerd is op je eigen keuzes. Door tactische beslissingen te maken kun je sneller en makkelijker winnen. De B-spec mode die aan Gran Turismo is toegevoegd, is daar een uitbreiding van. Je kunt een race hiermee managen, in plaats van zelf rijden. De juiste keuze zal van jou een winnaar maken.

Start your engines

Bij het opstarten van Gran Turismo 4 wordt er gekeken of je ‘GT3’ of ‘GT4: Prologue’ hebt. Je kunt namelijk tot 100.000 credits overmaken, en de rijbewijzen uit Prologue overnemen. Een handige start voor de ervaren coureur. Anders zul je net even wat meer moeite moeten doen om een mooie snelle auto te versieren. Je kunt natuurlijk een nieuwe bolide proberen te kopen, maar er is ook een hele 2e hands markt. Een steeds wisselend aanbod van auto’s is in omloop. Door af en toe de koopjes af te gaan kun je met een beetje geluk een goede deal sluiten. Een standaard auto is leuk, maar het zou mooi zijn om net even wat sneller te rijden dan de rest. Daarom is er een hele lijst aan onderdelen te krijgen om de auto ‘tunen’.

Tuning kan op vele manieren. Veel mensen denken aan een dikke uitlaat, maar in werkelijkheid is er veel meer aan te passen om snellere rondetijden te verkrijgen. Meer pk’s is één ding, maar de rijeigenschappen zijn minstens zo belangrijk. Daarom pas je je vering aan, gebruik je een andere versnellingsbak en koop je bredere banden onder je auto. Op het gebied van spoilers kun je nu ook het een en ander veranderen. Op veel auto’s is een grote vleugel te zetten, die de downforce van je auto verbetert en zo de wegligging ten goede komt.

Natuurlijk is het opvoeren van de motor nog steeds heel erg aanwezig. Naast het plaatsen van een race-uitlaat kun je een grotere turbo op je motorblok schroeven, of een compressor installeren. Daarnaast kun je de cilinders uitboren, een ander motormanagement toevoegen of zelfs een compleet ‘nitro’ systeem aanleggen, wel bekend uit de Need For Speed Underground serie en films als ‘The Fast And The Furious’. Hiermee kun je het vermogen van je auto van 50 tot 100 pk omhoog krijgen, door stikstofoxide in de verbrandingskamer te spuiten. Dit bevat namelijk meer zuurstof dan gewone lucht, dus een grote ‘boost’ stuwt je auto dan ineens vooruit. Je kunt zelf instellen welke hoeveelheid je gebruikt, zodat je kunt afwegen hoe effectief de ‘NOS’ is in verhouding tot hoe lang je er mee doet.

De races waarin je het moet opnemen tegen één tot vijf andere coureurs variëren enorm. Er zijn waanzinnig veel tracks, waaronder een heel aantal splinternieuwe. Van nauwe straatjes in Italië tot de Nürenburgring in Duitsland. Van de stoffige wegen in de Rocky Mountains tot downtown New York. Echt overal is te racen. De circuits zijn wat mij betreft één van de sterkste punten in de GT-reeks, en dan vooral in dit nieuwe deel. Na een aantal uren spelen blijf je nieuwe banen tegenkomen. Op de circuits uit de eerdere delen kun je prima uit de voeten omdat je de banen kent. Reken erop dat je heel wat uurtjes moet doorbrengen met Gran Turismo 4 om iedere bocht tot in detail te beheersen. De rijbewijzen die gehaald moeten worden om aan de verschillende evenementen mee te mogen doen helpen je de moeilijkste bochten te herkennen en te beheersen.
De AI (kunstmatige intelligentie) van de andere coureurs is verbeterd, maar nog steeds vrij voorspelbaar. Er wordt wat meer gesneden en de andere auto’s proberen je echt in te halen, maar je kunt nog steeds vrij gemakkelijk wegkomen. Voor de gameplay betekent dit toch wel een verbetering, aangezien in vorige delen de auto’s vol op je klapten zodra je in hun ideale lijn stond. Nu gaan ze toch echt wel om je heen. Wat mij betreft mag het gedrag alleen iets minder voorspelbaar zijn. Een schijnbeweging zal niet gemaakt worden, alles zie je eigenlijk aan komen.

Mooi asfalt

Op het gebied van rally is er naast zand ook te rijden op sneeuw en ijs. Een nieuwe optie die de ervaring van het autorijden breder maakt. Verwacht niet dat de rally-actie van Gran Turismo even goed is als die van WRC of Colin McRae, zie het meer als een leuke afwisseling van actie. De Rocky Mountains zijn het decor van een nieuw circuit. De diepte in het beeld is werkelijk waanzinnig. Je kunt echt mijlenver kijken, iets dat ik nog niet eerder gezien heb van deze kwaliteit in een racespel. Als ik het over de stratencircuits ga hebben durf ik nog wel een stapje verder te gaan. De kwaliteit van de nieuwe wegen is fantastisch. De banen rijden realistisch en zijn zeer uitdagend. Ik denk dat ik voorzichtig mag spreken van de beste racegame ooit.

Het beeld op zich is te vergelijken met dat van Gran Turismo 3, maar het detail is veel beter geworden. Zo lopen er mensen die foto’s van je maken waarna ze maken dat ze wegkomen. Uitlaten vlammen bij het schakelen. De coureur die je ziet zitten in een auto is levensecht. Voornamelijk in de cabrio’s komt dit heel erg naar voren. Fenomenaal. Maar dit is lang niet alles. Bij het inrijden van de pitstraat kun je kiezen wat voor banden je onder je auto wilt hebben en hoeveel brandstof er in moet. Als je een keuze hebt gemaakt staat er een volledige pitcrew die jou in seconden weer de weg ophelpt. De figuren zien er gelikt uit en komen overtuigend over. Het zijn echt de kleine verbeteringen die van GT4 weer een nieuw fenomeen maken. Er is een nieuw gezichtspunt toegevoegd: je kunt nu ook over de motorkap kijken tijdens het racen. Het beeld schudt hevig bij een botsing. Het houdt niet op. Polyphony Digital heeft een afgewerkt product afgeleverd. Tenminste… bijna.

Verbeteringen

Er zijn toch wel wat kleine punten die zeker beter kunnen. Als eerste is er natuurlijk de online mogelijkheid. In een vroeg stadium werd beloofd dat GT4 online ging, maar dat idee ging snel van tafel. Het was té gecompliceerd in dit stadium volgens de makers. Het is nog niet geheel zeker of er een update komt die dit wel mogelijk maakt. Er wordt al stilletjes gefluisterd dat Gran Turismo 5 deze functie pas zal hebben. Hetzelfde verhaal geldt voor het schademodel. Dit werd niet beloofd, maar veel GT-fans wilden graag dat de auto’s stuk konden aangezien Gran Turismo de ‘real driving simulator’ genoemd wordt. Er is weinig echts aan een auto die met 200 kilometer per uur de vangrail induikt en vervolgens als nieuw verder tuft. Nee, ook dit moet wachten.
Wat me opviel is dat Gran Turismo 4 langere laadtijden heeft. Niet heel veel, maar wel merkbaar na deel drie. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de enorme hoeveelheid data die op de dvd staat, maar het stoorde me af en toe wel.

Een verandering die plaats vond was de moeilijkheidsgraad van de rijbewijzen. Het is nu een stuk eenvoudiger om te slagen voor een onderdeel van een rijbewijs. Je kunt door onder een bepaalde tijd te blijven, brons, zilver of goud winnen. Brons is genoeg om te slagen, maar je gaat natuurlijk voor goud. Echter, goud is heel erg lastig voor veel mensen, waarschijnlijk net zo lastig als in voorgaande delen. Misschien wel ondoenlijk. Zilver is na wat oefenen ook prima voor elkaar te krijgen, maar wat echt makkelijker is geworden is het brons. Er is zoveel geklaagd over het halen van de rijbewijzen, dat besloten is om het iets eenvoudiger te maken. De frustratie uit de vorige delen zal menigeen niet onbekend zijn. Sommige onderdelen waren voor het grote publiek soms erg vervelend. Als je steeds maar beperkt werd door het niet halen van dat stomme papiertje. Gelukkig, dat valt nu mee! Ik ging zelf eigenlijk probleemloos overal doorheen, een opluchting voor velen denk ik.

De Showroom

Qua automobielen is er van alles te koop. Veel auto’s die in je straat ziet staan zul je tegenkomen in GT4. Er is uit ieder continent wel een bolide te koop. Ook Nederland is vertegenwoordigd met de Spyker C8. Naast nieuwe auto’s (zoals de net gefacelifte BMW 3 serie) zijn er ook heel veel oldtimers te verkrijgen. Sommigen zijn te koop, anderen kun je alleen winnen. De allereerste auto ooit, de ‘Merdedes Patent Motor Wagen’ is alleen te winnen, maar een bijzondere verschijning op een circuit natuurlijk. Ook de Ford Model T (ook wel bekend als T-Ford) zit in GT4, het bekendste icoon binnen de auto-industrie voor velen (‘in alle kleuren verkrijgbaar, zolang het zwart is’). De lijst met klassiekers is erg lang. Van de allereerste Nissan Skyline tot de Ford Gt40, je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken.
Gran Turismo heeft echter ook een paar concept auto’s verborgen. Zo kun je de Nike One concept winnen, een auto die ontworpen is door het welbekende sportmerk Nike. Het voertuig ziet er bijzonder futuristisch uit. Het leuke is dat de maker van de GT-serie, Kazunori Yamauchi, ook schoenen heeft ontworpen voor Nike.

Je begrijpt dat het bijna onmogelijk is om alle auto’s in GT4 tegen te komen, er zijn er meer dan zevenhonderd. Het leuke is dat je helemaal zelf uitmaakt wat je wilt doen in het spel. Welke auto je wel of niet wilt rijden en in hoeverre deze aangepast wordt voor de racerij. Een autoliefhebber is waarschijnlijk dolgelukkig met het aanbod. De grote afwezigen zijn helaas nog steeds Ferrari en Lamborghini. Dé Italiaanse raspaardjes zijn nog niet van de partij, dit is in verband met licenties. Ik miste ze eerlijk gezegd niet, er is genoeg ander moois (Saleen, Dodge Viper, Pagani Zonda) te zien, maar voor de Ferrari liefhebber moet het toch wel erg jammer zijn. Misschien in een mooie toekomst?

Dus…

Ja, wat zal ik eens melden over Gran Turismo 4? Het spel biedt veel… heel veel! Ondanks de kritiek die ik er op lever, wil ik benadrukken dat dit een toptitel is. De beste racegame tot nu toe? Ja. Kan er wat verbeterd worden? Ook dat. Maar dat zal moeten wachten tot deel vijf. Voor de raceliefhebber zit er maar één ding op: koop Gran Turismo 4! Er is genoeg nieuws onder de zon sinds het laatste deel om je tot in de kleine uurtjes te vermaken. Als jullie me nu excuseren, ik ga nog een rondje Parijs doen!

  1.   
    Scuderia's avatar

    Prachtig!

  2.   
    Pokemon champion's avatar

    Gran turismo is great! 😀

  3.   
    Bakura's avatar

    “Gran Turismo 4” is een echte race game voor mij alle auto,s zijn er daar racewagens,rallywagens,legendarise,klassieke enz.(voor mijn mening) de beste “Sony playstation 2” racegame ooit gemaakt.

  4.   
    nfsgek's avatar

    Tuurlik hij ziet er mooi uit 🙄 maar ik vind hemecht saai 😡

  5.   
    nfsgek's avatar

    Heb ik ook is een beetje saai 😡 en moeilijk 😕

  6.   
    ckerigon's avatar

    nfsgek je post 2 x een bericht 😛 bij de zelfde review xD

  7.   
    amine98324's avatar

    prachtig