Gran Turismo 4

Aan het einde van het jaar is het de bedoeling dat Gran Turismo 4 verschijnt, wij hebben voor jou alvast een voorproefje…

Voorproefje? Jazeker, dat heb je goed gelezen. Onlangs verscheen namelijk de uitgebreide demo van Gran Turismo 4 in de winkels, Gran Turismo 4 Prologue. In deze Prologue kun je een soort van rijlessen krijgen, maar je kunt ook gewoon lekker een paar rondjes rijden op een van de vijf circuits. Inmiddels heb ik alle rijlessen gehaald, met vaak goede klasseringen, en heb ik ook de circuits meer dan vaak gereden… Tja, dan kan ik jullie mijn tot zover ontstane mening natuurlijk niet laten missen.

Grand Canyon
Ik had dus eindelijk die uitgebreide demo van Gran Turismo 4 in mijn PlayStation2 zitten. Na de gebruikelijke schermpjes kon ik dan echt gaan racen, eindelijk. Je kunt kiezen tussen twee racemodi, de ene was Arcade Mode en de ander was de leermode School Mode. Ik had Gran Turismo al redelijk vaak gespeeld, dus vond ik dat ik gelijk kon beginnen in de Arcade Mode. Ik selecteerde vervolgens een auto en besloot mijn openingsrace te gaan rijden in de Grand Canyon, een prachtige canyon ten oosten van Las Vegas. Ik begon te racen en was zwaar onder de indruk van het uiterlijke vertoon. Dit circuit overtrof mijn stoutste verwachtingen, en geloof mijn verwachtingen waren zeer hoog. Very impressive!
Naast dat het circuit grafisch erg fraai was, viel mij nog iets op; de tijdsduur van het circuit. De eerste keer dat ik het circuit reed was ik maar liefst 3 minuten bezig, vele malen langer dus dan de meeste circuits uit de vorige Gran Turismo delen. Dit kon twee dingen betekenen: 1. de tracks zijn dit maal veel langer, 2. ik ben gewoon veel slechter geworden. Uiteindelijk bleek het een combinatie tussen beiden te zijn, de circuits zijn inderdaad vaak langer dan in de vorige delen en ik kende het circuit niet, waardoor ik moeilijk kon verwachten dat ik gelijk een toptijd neer zou zetten.

‘Oma-doet-boodschappen-karretjes’
Op deze uitgebreide demo heb je vijf circuits; Grand Canyon (rallycircuit), New York (stratencircuit), Italie (stratencircuit), Tsubuka (‘echt’ circuit) en Fuji (‘echt’ circuit). Alle vijf circuits hebben lange rechte stukken om lekker gas te kunnen geven, afgewisseld met bochtige stukken waarbij het echt gaat om technisch rijden. Bij deze bochtencombinaties is het van groot belang dat je weet wat je doet, vooral bij de School Mode. In deze School Mode moet je zo snel mogelijk een bepaalde opdracht volbrengen, zoals bijvoorbeeld een rondje zo snel mogelijk rijden of precies remmen op het juiste moment. Afhangend van je resultaat zal je goud, zilver of brons halen… als je echter op het gras komt of helemaal verkeerd rijdt krijg je een FAIL. Dit houdt in dat je weer helemaal over nieuw moet beginnen, probeer zoiets dus te voorkomen.
Ik denk dat de gemiddelde Gran Turismo gamer zonder al te veel moeite brons zal kunnen halen bij die oefeningen, wil je echter meer dan een bronzen beker… Tja, dan raadt ik je aan om goed naar de voorbeeldfilmpjes te kijken, om vervolgens weer opnieuw te proberen voor die fijne gouden beker. ‘Maar wat heb je aan zo’n gouden ding?’, hoor ik jullie al preken. Nou, op het eerste gezicht niet zo veel, maar als je alle gouden medailles van een bepaalde klasse wint dan krijg je een bijzondere auto, zoals bijvoorbeeld de BMW M5. Dan krijg je toch nog wat terug voor je inspanningen, fijn!
Wat is een racegame zonder auto’s? Niks natuurlijk, en daarom zullen er in Gran Turismo 4 maar liefst 500 (!) automobielen zitten. Op Prologue zijn er rond de zestig, ze rijden en klinken allemaal anders. Maar wat wil je ook, Polyphony heeft de auto’s die in de game zitten uitgebreid getest op geluid en gedrag. Dat testen deden ze niet alleen met de monster-machines (GT40 etc.) maar ook met de simpele ‘oma-doet-boodschappen-karretjes’ (Suzuki Alto enzo). Je begint uiteraard met van die kleine karretjes, naar mate je verder komt zul je ook de baan onveilig gaan maken met de Supra’s en Impreza’s van deze wereld.

Waar blijft ‘ie nou?
Polyphony belooft ons veel; betere graphics, vijfhonderd auto’s, honderd circuits, verbeterde AI en online-gameplay. Misschien vindt je dat van die online-gameplay wel heel erg stoer, maar het ook wel degelijk gevolgen voor de game. Zo is het nu niet meer mogelijk om je naar voren te botsen, als je namelijk te hard botst tegen een andere racer zul je voor straf tien seconden slechts vijftig kilometer per uur moeten rijden. Dit zorgt ervoor dat je een grotere achterstand krijgt ten opzichte van de ander, en je dus eigenlijk je race gedag kunt zwaaien. Daarnaast zorgt het er wel voor dat je anders zult moeten gaan rijden, het zal puur op je racetechniek komen te liggen. Alleen maar positief natuurlijk. Helaas gaat er ook het gerucht deze online-gameplay mode voor veel vertraging zorgt. Het schijnt niet helemaal te lukken, dus willen ze bij Polyphony graag dit helemaal goed hebben. Sony heeft liever ook dat de online-mode goed werkt, een echte topper voor Network Gaming is immers hard nodig. Vandaar vermoedelijk dat uitstellen de hele tijd. Je kunt dit uitstellen ook positief inzien, Polyphony zullen de game pas uitbrengen als het helemaal goed werkt. Zonder lag, blabla… Dus als de game er dan eindelijk is, zal die echt klaar zijn en goed werken. En daar hebben we dan maar vertrouwen in.

  1.   
    kubica77's avatar

    niet slecht

  2.   
    fcrudy's avatar

    ik heb hem

  3.   
    nfsgek's avatar

    fcrudy schreef, "ik heb hem"

    ik ook