De keerzijde van Steam

Steam, Valve’s digitale leveringssysteem voor games laat je hun titels vanuit je luie stoel opvragen. Ideaal zeg je? Niet voor iedereen…

Ik heb laatst wat doms gedaan. Ik heb ervoor gezorgd dat ik op de dag van de verschijning van Half-life 2 ook direct aan deze game kan beginnen. Ik zie de verbazing in jullie ogen: “hoe kan dat zo dom zijn?” Ik zal het uitleggen…

Anderhalve week geleden kreeg ik een welhaast unieke gelegenheid aangeboden. Via enkele ‘connecties’ die ik niet bij naam kan noemen heb ik een ATi Half-life 2 coupon kunnen bemachtigen. Dit was overigens volledig legaal, dus daar zal ik geen last mee krijgen. Juridisch gezien niet, althans. Sinds de dag dat ik wist dat ik de coupon kon krijgen ging het namelijk al mis. Mijn gezondheid lijdt onder deze gelegenheid. Om precies te zijn: vanaf het moment dat ik Steam heb gedownload en geïnstalleerd.

Steam is een stukje software, dat verschillende van Valve’s (supported) games voor je download, zodat je ze kunt spelen, zonder eerst een CD te hoeven halen. Lekker vanuit de luie bureaustoel dus. Sinds enkele weken wordt langs Steam ook de Half-life 2-preload aangeboden. Hierbij krijg je steeds een deel van de game aangeboden, zonder dat je het kunt spelen. Dit gaat ervoor zorgen, dat op de dag dat je de game wel kunt spelen, het Internet niet in een gigantische file van datapakketjes veranderd. Reken maar uit: zo’n 4 gigabyte aan data per willende gamer. Je Internetprovider krijgt paniekaanvallen bij die gedachte…

Toen de eerste delen van de preload binnen waren, begon de ellende pas echt. Het was namelijk niet helemaal zeker of de coupon ook naar mij zou gaan. Vier lange dagen waren het, totdat ik de zekerheid verkreeg door de kaart ook in mijn handen te hebben. Diezelfde avond nog voerde ik de code in in Steam en werd Counter-Strike: Source mij al aangeboden. Natuurlijk probeerde ik ook gelijk of Half-life 2 niet toevallig wilde starten, maar dat deed het niet. Jammer…

Één dag na dit incident kwam het nieuws van Release Candidate 5 aan het licht. De vijfde van een reeks ‘wij-bij-Valve-vinden-hem-af-,-jullie-bij-Vivendi-ook?’. Vijf, dat is wel erg veel…zou dit ook de laatste zijn? Zal ik Steam even checken? Nee, hij is er nog niet…misschien nu? Ook niet…tijd om maar wat anders te doen, om mijn gedachten ergens anders bij te krijgen…

Weer een dag later begon het Grote Gerucht: de piñata was gebroken! Uit een geheime doch betrouwbare bron had een grote gamessite vernomen dat de piñata die in de hal van Valve’s kantoorgebouw hing kapot was. Dit was nieuws! Het is wel belangrijk hierbij te weten dat de afspraak was, dat de piñata kapotgeslagen zou worden op het moment dat Half-life gold zou zijn gegaan. Maar wie kon dit bevestigen? Valve en Vivendi waren er niet toe bereid. De vertwijfeling sloeg weer toe en ieder kwartier keek ik in Steam…niets…weer niets…niets…

Diezelfde avond hield GamersNet een meeting. Via een chat. Dit is een fragment uit die chat:

    Danny zegt:
    96%!!!
    Paus zegt:
    volgens mij zijn dat de dagelijkse grapjes die Peter wel vaker te horen krijgt
    Nylez – zegt:
    dat kost een vriend van me nu al 150 euro boete
    Paus zegt:
    zullen we die dan even afschaffen direct?
    Beun zegt:
    haha, wat down je Danny?
    Peter zegt:
    ik ben niet onder de indruk
    Danny zegt:
    Steam is HL2 aan het updaten en stiekem hoop ik dat hij hierbij unlocked wordt…
    Larz zegt:
    lel
    Paus zegt:
    Half Life 2?
    Beun zegt:
    haha, smiecht
    Paus zegt:
    is die er al?
    Danny zegt:
    Nee, maar het kan heel snel gebeuren.

Die avond was Steam ineens Half-life 2 aan het bijwerken. Onderzoek leverde op dat enkele dagen daarvoor de maps waren vrijgegeven voor preload, maar die had ik dan toch al lang binnen? En maps die afzijn, betekende dat eigenlijk ook niet dat de game ook wel af zou zijn? Het heeft een eeuwigheid geduurd voordat de teller op 100% stond en ik had met mezelf al de afspraak gemaakt dat wanneer de game die avond speelbaar zou worden, ik dat die avond en de hele volgende dag zou doen. 98%….99%!!…100 PROCENT!!!! En niets. Helemaal niets. Blijkbaar toch alleen maps. Of iets anders, maar geen unlock. Balen.

En toen werd het maandag. Maandag wilde niet echt vlotten. Maandagavond ook niet, totdat ik op zoek naar nieuws hét nieuws van de week, nee maand, vond. HALF-LIFE 2 WAS GOLD! Via een lange zoektocht op Vivendi’s site was ik er ook zeker van dat dit niet weer een hoax was. GOLD! Half-life 2 was af! En aangezien gold inhoudt dat alleen de CD’s, DVD’s en doosjes nog maar hoeven te worden gemaakt, wist ik zeker dat ik heel snel de game kon spelen. Steam heeft immers geen doosje en schijf nodig. Even daarna kwam er ook een reactie van het programma: Steam was Half-life 2 aan het valideren. VALIDEREN! Oftewel: nakijken of alles in orde is! Stiekem even kijken op het Steam-forum of er meer mensen al wat wisten. Daar kwam het nieuws al snel omhoog: of je nu op de schijf wachtte of op Steam, 16 november zou de datum zijn. Ondanks je key en je preload kun je toch gaan wachten. Maar Steam was Half-life 2 toch aan het valideren?

Weer aftellen: 98%…99%…100%….ja…ja….jaaaaa……..nee. Geen Half-life 2. 16 november was de afspraak. Ondertussen was ik al een wrak geworden. Die teller van Steam had me een weekend lang al beheerst. Nu is hij me de baas. Iedere vijf minuten controleer ik het programma of er iemand bij Valve niet per ongeluk op de magische ‘Go’-knop heeft gedrukt, zodat ik toch kan spelen. Ik denk dat ik mezelf met een aantal zwaar verdovende middelen maar in een kasplantje verander tot 16 november. Anders kost de hoge bloeddruk van anticipatie en stress me nog het leven…

  1.   
    dr-salvador's avatar

    ik hou van steam heb al menig spelletje gratis gespeeld via steam 🙂

  2.   
    gamer4ever's avatar

    steam is echt goed 😛

  3.   
    kumbet58's avatar

    dr-salvador schreef, "ik hou van steam heb al menig spelletje gratis gespeeld via steam 🙂 "