FlatOut [Hands-On]

Op het eerste gezicht zal Flatout je vast en zeker doen denken aan Destruction Derby. Bij het nader spelen van deze game blijkt dat Flat Out een andere opzet gebruikt dan DD. Waar bij DD de nadruk op het rammen ligt, verdiept Flatout zich meer in het racen. Daarbij maakte Bugbear gebruik van een prachtige physics engine, die schuldig is aan het schitterende grafische gedeelte. Prachtig worden het opstuivende zand, de grote Amerikanen, vliegend puin en de gedupeerde omgeving weergegeven. Welkom in de wereld van Flatout.

Boem en splash-gehalte

De situatie die hierboven beschreven staat blijft zich tot groot genoegen herhalen. Waar je ook racet, het wordt uiteindelijk altijd een rommeltje. In Flatout staat het racen centraal en de enige regel die geldt, is dat het parcours gevolgd moet worden. Hoe? Dat maakt dus helemaal geen ruk uit. Al dauw je je buurman de greppel in, het mag allemaal. Alles wat je dus altijd al wilde doen bij die irritante oma op de snelweg die maar links bleef rijden, wordt werkelijkheid. Een droom voor menig wegpiraat.

De tactiek om iedereen aan de kant te beuken is dan ook echt een vereiste; jij bent immers niet de enige die de ‘regels’ kent Verwacht dus geen medespelers die zich aan de kant laten zetten, maar listige trucjes die een overdosis irritatie zullen opwekken. De AI van de auto’s is namelijk best te pruimen, aangezien ik met regelmaat met mijn kop door het dashboard heen ramde. Het is afsnijden of afgesneden worden.

Alles kapot

Racen is eigenlijk niet eens het juiste woord, raggen lijkt me toepasselijker. En dat raggen doen we op diverse locaties. Bomen sneuvelen in de bossen, de remsporen staan nog op de openbare weg, maar ook het circuit is kort en klein gebeukt. In verschillende ‘themaomgevingen’ zijn maarliefst 45 banen beschikbaar. Duidelijk is ook te zien of je aan je eerste of tweede ronde bezig bent, aangezien al het puin blijft liggen. Ik heb werkelijk met open mond zitten kijken wat er allemaal kapot kan, maar vooral ook wat kapot gaat. Hier een select stukje uit het arsenaal dat door mijn stuurmanskunsten is gesneuveld:

    -De elektriciteitspaal: ging moeizaam, maar stond uiteindelijk wel op half zeven.
    -De steiger: makkelijk doelwit. Simpel te slopen en toch een enorme ravage.
    -De banden: het is een klap, maar dan ligt ook echt alles onder de banden.
    -Opgestapelde boomstammen: pijnlijk, maar wel te doen.
    -Reclame borden: eitje.
    -De vangrail: vaak zonder opzet geprobeerd. Blijkt harder te zijn dan mijn hoofd.

Fly away

In Flatout zitten 16 auto’s die in de careermode geüpgrade kunnen worden. De auto’s hebben een ongelooflijk schademodel. Werkelijk niets blijft over van je koekblik wanneer je er weer eens verschrikkelijk hard afgaat. Van een deukje tot een hele motorkap die eraf kan, het zit er allemaal in. Je motorkap is niet het enige wat je auto kan verlaten; de coureur evenmin. Een frontale botsing zal resulteren in een enkeltje Mars. Door harde klappen zal de bestuurder door de voorruit heen vliegen, om vervolgens pijnlijk in aanraking met de grond te komen. Wanneer je de klap liever niet afwacht en het zekere voor het onzekere wilt nemen, kun je ook zelf besluiten om de auto via de voorruit te verlaten. Handig hè?

Nog even afwachten

Hoewel het nog een prille versie was die wij toegestuurd kregen, ben ik erg optimistisch ingesteld over deze game. Ik ben nooit te beroerd om wat te slopen en als het dan eens op zo’n manier kan is dat prachtig. Het duurde maar heel even of de gameplay stond me aan. Het geluid en de graphics waren eveneens naar mijn eisen. Empire Interactive maakte een tijd geleden bekend dat nog onbekende bandjes de muziek zouden verzorgen voor de game, maar helaas ontbrak dat nog in onze demo.

Hoewel ik alleen de optie heb gehad om maar telkens één race te spelen, ben ik erg benieuwd naar andere speelmodi. Zo zat er ook een stuntdeel in, met de meest idiote minigames. Zo moest je darten met je bestuurder, of hem zover mogelijk eruit werpen. Wanneer dit beter wordt uitgewerkt, is dit echt een top deel. Daarnaast ben ik benieuwd naar de online ondersteuning. Het was al bekend dat de Xbox en de PC-versie hierover zullen beschikken, maar bij de Playstation2 wordt hierover geen woord gerept.

Er is voorlopig nog geen officiële releasedate, maar er is al duidelijk gemaakt dat de game niet voor oktober in de schappen zal liggen. Tot het zover is wordt het je vingers aflikken op screenshots en trailers, want de Flatout die ik kreeg was buitengewoon aangenaam om te spelen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren