Half-Life Single Player Mods deel 2

In dit tweede deel over single player mods voor Half-life kijken we naar USS Darkstar, Absolute Redemption, Wanted en Chemical Existence.

USS Darkstar
Zoals je in deel 1 al kon lezen, is USS Darkstar afkomstig van Neil Manke, de maker van They Hunger. Het grote verschil tussen USS Darkstar en They Hunger is, dat USS Darkstar het verhaal veel dichter bij Half-life zoekt en dat de wapens en vijanden die je tegenkomt niet nieuw zijn ten opzichte van Half-life.

USS Darkstar speelt zich af aan boord van het ruimteschip USS Darkstar. Dit schip is een onderzoeksschip en je speelt ene Dr. Gordon Freeman, die altijd te laat is voor zijn werk. Je dag is nog maar net begonnen, of het ruimteschip komt in de problemen en voor je het weet moet je je een weg banen naar de brug, terwijl een hele bende bekende aliens je probeert tegen te houden.

USS Darkstar is een zeer verzorgde mod met maps die er goed uitzien, goed te spelen zijn en goed in elkaar overlopen. Het enige echte nadeel dat ik kan noemen is de lengte, want erg groot is USS Darkstar niet. En persoonlijk heb ik het ‘je-omgeving-wordt-overspoeld-door-aliens-en-jij-moet-ontsnappen’-verhaal nou echt wel een keer gehad. Desalniettemin is de mod zeker de moeite van het downloaden waard.

Absolute Redemption
In Absolute Redemption speel je weer eens Gordon Freeman en net als in Todesangst (zie vorige deel) speel je in een verhaal dat verder gaat waar Half-life ophield. Echter, anders dan in Todesangst, werk je deze keer voor de G-man en grijpt het verhaal terug op iets dat je in de main campaign van Half-life hebt gedaan.

Weet je nog dat je in Xen in een grot stond en je drie ‘vuurvliegjes’ losliet, die een doorgang voor je openden? Deze wezentjes heetten Telnorps en ze zaten niet voor niets opgesloten. Sinds ze vrij zijn is er een poort open naar Xen, waardoor Xen wordt aangevallen door de Zan. Omdat ze zich niet meer konden verdedigen, hebben de Xen een bondgenootschap gesloten met de mensen, om de Telnorps (die op Aarde gevangen zijn gezet door onbekenden) terug te krijgen naar Xen. Jij, als Gordon, mag dat dus gaan versieren.

Absolute Redemption bestaat uit vier episodes, ieder met een totaal eigen omgeving. In de eerste episode sta je ergens in de Himalaya, terwijl je in de tweede episode op een kermis staat en je via een fabriek (episode 3) op Xen (episode 4) eindigt. Iedere omgeving heeft z’n eigen (goeie) sfeer, wat deze mod lekker afwisselend maakt.

Wat tijdens het spelen van Absolute Redemption echt opvalt, is dat het absoluut geen makkelijke mod is. Je eerste aanvaring met tegenstanders is al een redelijk zware en het wordt er niet echt makkelijker op. Een beetje doorzettingsvermogen is dus wel vereist.

Wanted
Van dezelfde makers als Absolute Redemption komt ook Wanted. En als het woord Wanted allerlei beelden van sheriffs en het Wilde Westen bij je oproept, dan heb je gelijk. In Wanted speel je een sheriff, die achter een schurk aanzit, die ook weer met het verleden van de held is verbonden. Tijdens je zoektocht kom je in mijnen, woestijnstadjes en een indianendorp en natuurlijk schuilen overal clichématige vijanden, van schietgrage cowboys tot indianen en beren.

Dankzij de mooie levels en de ‘authentieke’ wapens is de sfeer in Wanted prima en daardoor had ik echt het gevoel in het Wilde Westen rond te lopen. De maps zijn meestal goed ontworpen, maar ik had af en toe wel moeite om de uitgang te vinden en dat haalde de snelheid dan weer uit het spel. Wat ik een bijzonder geslaagd trucje vond, dat was de constante terugkeer naar het beginpunt van de game. Daar kon je elke keer weer via een andere doorgang naar een compleet ander gebied.

Wanted is een geslaagde mod, die eens een totaal andere omgeving kiest dan de meeste andere mods. Westernhaters moeten Wanted overslaan, maar de overige gamers zullen een leuke tijd hebben tijdens het spelen ervan.

Chemical Existence
In Chemical Existence speel je Reece Max, die in zijn auto op weg is naar zijn zus. Onderweg kom je door een achterbuurt en wordt je ineens gedwongen uit te stappen en je te verstoppen. Vanaf dat moment zitten bendes, militairen, politie en mutanten ineens achter je aan.

Bovenstaand verhaaltje is niet alleen de intro van Chemical Existence, het is eigenlijk het hele verhaal. Slechts hier en daar kom je in deze mod een NPC tegen, die je vertelt wat je verder moet/gaat doen. Dat, samen met het feit dat bijna elke map een totaal andere setting heeft dan de voorgaande, doet mij vermoeden dat Chemical Existence is begonnen als een aantal losse maps, die via een verhaaltje en wat extra maps een totale single player mod werden. Als dat niet zo is, dan hadden de makers wat meer een geleidelijk verloop in de maps moeten bouwen en meer verhaal kan ook geen kwaad.

Is Chemical Existence dan niet de moeite waard? Jawel en dat zeg ik niet alleen vanwege de prijs (gratis, weet je nog?). De maps zelf zijn namelijk best goed gemaakt en ik had nergens het gevoel met een Half-life mod te maken te hebben. Dit komt, doordat Chemical Existance net als bijvoorbeeld They Hunger gebruik maakt van totaal andere models, skins, textures en objecten.

Chemical Existance lijkt op They Hunger, want ook in Chemical Existence probeer je het gebied waar je gestrand bent te ontvluchten. Chemical Existence heeft alleen behoorlijk het nakijken op They Hunger qua verhaal, want dat is er vrijwel niet en de mod geeft je ook nergens een gevoel van een ‘grote lijn’.

Downloads
USS Darkstar vind je op Neil Manke’s site op http://www.planethalflife.com/manke.
Absolute Redemption is te vinden op http://www.maverickdev.com/redemption/redemption.htm.
Voor Wanted ga je naar http://www.wantedhl.com.
Wie Chemical Existence zoekt, die gaat naar http://www.redgenesis.com/ce/.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren