The Elder Scrolls is een RPG-reeks waar inmiddels het derde deel van uit is gekomen voor de pc, namelijk Morrowind. Deze game gaat eind dit jaar ook op de Xbox uitkomen. De wereld is onwerkelijk groot en je kunt je er weken in vermaken, als vechtersbaas, dief of koopjesman.
Lust voor het oog
Op de pc was deze game redelijk succesvol, maar zal die dat ook zijn op de Xbox? Tot nu toe hebben RPG’s nog niet echt een intrede gedaan op Microsoft’s console. Omdat het de eerste echt serieuze RPG voor Xbox wordt is het tenminste zeker dat het veel gespeeld zal worden door de echte RPG-fans. Morrowind is niet zomaar overgezet van de pc naar Xbox, maar ongeveer halfverwege de productie (voor pc) heeft men al besloten om een Xbox-versie te gaan maken. En daarom is deze game wel qua verhaal en gameplay identiek, maar graphisch is dit een heel ander juweeltje. Natuurlijk is deze game speciaal voor de configuratie van de Xbox-console gemaakt en is daarom compleet geoptimaliseerd. Deze game wordt dus werkelijk een lust voor het oog… maar hoe zit het met de rest van de game?
Het spel
Je begint de game als een nog onbekend karakter op een schip, waar je waarschijnlijk gevangen hebt gezeten. Hier wordt je om je naam gevraagd en je wordt vervolgens van het schip geleid. Dan begint het spel, dat zich als een echt fantasy-avontuur-boek laat spelen. Je kunt uit vele verschillende rassen kiezen om mee te spelen (van hagedissen tot redguards, gelijknamig aan het 2e deel van de Elder Scroll reeks), en de wereld is echt enorm! De meeste games zijn OF grafisch supersterk OF juist heel uitgebreid, maar Morrowind heeft het simpelweg allebei! Een groot verschil met andere RPG’s is ook dat je karakter zichzelf ontwikkeld, je hoeft dus geen xp’s in de gaten te houden, of in het begin van de game karakterpoints toe te kennen, dit wordt allemaal netjes voor je bijgehouden.
Grootheidswaanzin
Je speelt het spel de hele tijd als een enkel karakter (dus niet met een party zoals in Baldur’s Gate en Icewind Dale), maar toch ontmoet je genoeg mensen tijdens de game. De pc-versie bevatte zo’n 3000 NPC’s (None Player Characters) en 200 verschillende vijanden. Momenteel wordt er gefluisterd dat dit aantal voor de Xbox nog uitgebreider zal zijn. Om nog een beter voorbeeld van de grootheidswaanzin van de makers (die ze absoluut gehad moeten hebben tijdens het maken van deze game) zijn de volgende gegevens: 300 dungeons, 500 magic spells, ontelbare wapenuitrustingen, kilometers uitgestrekte werelden (je bent al een dag in real-life bezig om van de ene kant van Morrowind naar de andere kant te lopen) en alles wat je doet veranderd je karakter, of dit nou zwemmen is in een klein meertje (hierdoor krijg je uithoudingsvermogen, constitution) een lang eind rennen, of met je boog op bomen oefenen met schieten (dexterity).
Nog even geduld…
Kortom genoeg spelplezier om naar uit te kijken. Deze game, waar geen multiplayermogelijkheden in zijn verwerkt, doet zeker niet onder aan alle toppers als Warcraft 3 en Neverwinter Nights, en zeker omdat Xbox nog helemaal niet zo’n game heeft zal deze veel gamers voor zich winnen. Inmiddels wordt voor de pc al aan de uitbreiding gewerkt (Tribunal), maar voor de Xbox-versie moeten we nog een paar maandjes geduld hebben, in November wordt hij in de winkels verwacht en zal zo’n 70 euro kosten. Dus als de donkere dagen beginnen, en de winter buiten zijn intrede doet, kunnen alle Xbox bezitters heerlijk door de warme wereld van Morrowind rondslenteren, vechtend of liefhebbend.
The Elder Scrolls 3: Morrowind
Door - op