Serious Sam: The Second Encounter

Wat heb je gedaan, als je zojuist het grootste gedeelte van het spel achteruit hebt gespeeld? Of als je in nog geen paar uur tijd een pijnlijke muisvinger hebt ontwikkeld? Of als je gillend wakker wordt, omdat je overal om je heen vijandige wezens zag spawnen? Of als je een reisje naar Egypte uitstelt, omdat je hoopt dat daar ook afstel van komt, omdat je verwacht, dat hordes aliens je daar gaan beschieten? Dan heb je waarschijnlijk net Serious Sam: The First Encounter gespeeld! En denk maar niet dat je leven de komende tijd weer makkelijker gaat worden, want een Second Encounter is op komst!

100% pure actie

Voor mij was een opvallende afwezige bij ‘de games van 2001’ op vrijwel alle gamessites en in vrijwel alle gamesbladeren ‘Serious Sam: The First Encounter’. Volgens mij is het spel vrijwel nooit genomineerd en dat terwijl het spel zo goed ontvangen werd! Toegegeven, in mijn review was ik ook niet erg enthousiast over het spel, maar later heb ik The First Encounter nogmaals gespeeld met een collega gamefreak en hebben wij tijdens een ‘Serious Samathon’ van iets meer dan vierenhalf uur (vier uur, vijfenveertig minuten en dertig seconden om precies te zijn…) het spel uitgespeeld. Oké, het was dan wel op easy, maar het ging tenslotte om de lol. Sindsdien zie ik de Serious Sam reeks (uiteindelijk wordt het een trilogie) ook voor wat het is: Een serie spellen waar het draait om non-stop 100% pure actie waar je geen twee seconden kunt stilzitten en waar verhaal en verscheidenheid aan missies er niet toe doen, hoe zeer ik dat ook graag in een spel zie. Voor dat soort spellen met een hele mooie engine ga je maar naar Monolith (voor bijvoorbeeld No One Lives Forever), voor pure actie, fun (dat is niet naar Nederlands te vertalen volgens mij) en een mooie engine ga je naar Croteam.

Sequel of Mission pack?

De verschillen tussen The First Encounter en The Second Encounter zijn eigenlijk niet zo groot. Er zijn drie nieuwe wapens, een handvol nieuwe wezens, wat verbeteringen aan de engine, een hoop nieuwe levels, drie nieuwe omgevingen en een veranderde look voor Sam. Bij die veranderde look moet je denken aan Sam uit het eerste deel minus zonnebril. Sam is daardoor gelijk veranderd van een coole held in een geflipte macho die met zijn wapens verschillende delen van de geschiedenis onveilig maakt. Want oud-Egypte is verleden tijd (ook voor Sam dus). Na het vinden van het ruimteschip ging Sam op weg naar Mental’s huis, maar door onvoorziene omstandigheden moest hij een noodlanding maken in het Aztekentijdperk van Zuid-Amerika, alwaar hij zijn onlangs verworven voertuig moest achterlaten. Gelukkig vond Netrisca, Sam’s onderhuidse informatieverzamelaar, nog een stukje informatie over een plan B van de aliens die het ruimteschip ook al achterlieten, waarmee Sam alsnog in the Third Encounter (of zal die een andere naam krijgen?) Mental kan bezoeken. Inderdaad, het verhaal is weer flinterdun, maar Serious Sam ging om actie, weet je nog? De andere omgevingen die Sam moet bezoeken, zijn Babylon en de Middeleeuwen. Gelukkig even geen zand meer dus.
De nieuwe wapens voegen wat extra’s toe aan het arsenaal van Sam. Je hebt nu namelijk ook de beschikking over een vlammenwerper, een sniper rifle en een motorzaag. De vlammenwerper is behoorlijk krachtig en bakt vijanden vrij snel, tenzij het vuurwezens zijn, maar dat lijkt me wel logisch. Ook kun je er de omgeving meer in brand zetten. De sniper rifle is bijzonder geschikt voor de gigantische buitenomgevingen in het spel. Je kunt hordes vijanden nu dus ook al in de verte afmaken. Als je genoeg munitie heb, tenminste… Vreemd genoeg begint het spel met slechts het enkele pistool, terwijl je dus net in Egypte alle wapens hebt verzameld. Om dat goed te maken, krijg je aan het begin van The Second Encounter het laatste nieuwe wapen: de motorzaag. Hiermee wordt het werkelijk een eitje om ongewapende op-je-afstormende wezens heel erg dood te maken. Maar Sam is niet de enige die hiermee overweg kan, want één van de nieuwe vijandige types, Cucurbito kan dat ook! Deze forse houthakker heeft een halloweenpompoen als hoofd en laat zich niet snel doodschieten. Tenzij je een raketwerper hebt, natuurlijk. De andere nieuwe vijanden zijn minder opzienbarend, al zit er een wezen met raketwerper bij, die volgens mij verdacht veel op die vijanden uit Amsterdoom lijkt…

Niet alleen de omgevingen, het wapenarsenaal en de alienverscheidenheid werden aangepast, ook de engine werd nog enigszins opgekrikt. Geen zorgen: De Serious Engine is nog steeds in staat om enorme omgevingen te creëeren. Dat merk je al bij de demo, die werkelijk geen einde lijkt te hebben. Daarnaast valt op hoe mooi planten kunnen worden neergezet door deze engine. In het begin van de demo is de grond bedekt met één of andere lage begroeiing, die best echt aandeed. Misschien dat dat eerder ook al kon, in Egypte kom je immers weinig planten tegen. Wat zeker niet in the First Encouter zat, was ‘Multiple Gravity’. Hierdoor worden ruimtes gecreëerd, waarin ‘granaten naar het dak zullen gaan in plaats van naar de grond’. In de demo kom je al een kamer tegen, waar wezens enkele verdiepingen hoger aan een tocht over de muur beginnen (Anachronox style), om je af te komen maken.

The Second Encounter zal ook in de gameplay nog wat nieuws bieden. Hier en daar zullen enkele (simpele) puzzeltjes en springbehendigheidstesters zitten. Die laatste zijn van die behendigheidstesten, waarbij je op de juiste manier moet springen, om niet in de pijlloze diepten van het level te verdwijnen. Hmm. Misschien dat The Second Encounter dan slechts 99% pure actie gaat bieden?

Om de vraag ‘Sequel of Mission pack’ te beantwoorden: The Second Encounter is beide: Het is dezelfde Serious Sam als The First Encounter met slechts enkele nieuwe wapens, wezens en levels en wat andere kleine veranderingen, die stand-alone kan draaien.

Conclusie

Maak je klaar om weer eens flink op de ene na de andere horde wezens te schieten. The Second Encounter speelt als en gaat vrolijk verder na The First Encounter. Zet je verstand dus op nul en schiet op alles wat beweegt. Serious Sam: The Second Encounter staat voor deze maand (januari 2002) gepland, dus nog even geduld. The Second Encounter is trouwens de eerste die voor een europrijs op de markt komt, maar dat verandert niets aan één van de Serious Sam-principes: Ook deze game krijgt weer een budgetprijs. Veel fun, weinig kosten. Dat zie ik graag!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren