Natuurlijk is Techland nu druk bezig met de aankomende zombiegame Dying Light, maar daarnaast ontwikkelt de studio nog een andere titel: Hellraid. Hierover weten we heel wat minder dan Dying Light, maar in deze preview wordt je van de nieuwste informatie over de game voorzien.
Bergwandelen
Hellraid begint met een prachtige bergwandeling van protagonist Aiden, waarbij het zonnetje straalt en je de blaadjes hoort ritselen. De grafische pracht van de startscène overdonderde mij, maar het is niet helemaal zo gek, als je weet dat Hellraid gebruikt van dezelfde engine als het ook prima ogende Dying Light. Natuurlijk loopt het in de wereld van Hellraid niet allemaal zo voorspoedig als deze mooie boswandeling doet vermoeden, want Aiden is gedeserteerd om zo zijn zuster te kunnen redden van de kwade machten die de kop opsteken. Plotseling wordt je verrast door de stem van je zus en ben je in verwarring. Wordt Aiden langzaam gek of is hier een hogere macht in het spel?
Veel tijd om hier over na te denken heb je niet, want al snel kom je de eerste tegenstanders tegen. Een kleine groep skeletten, die er om vraagt om op brute wijze in elkaar gehakt te worden, want daar draait het in deze first person hack ’n slash-game immers allemaal om. Met een combinatie van wat snelle en sterke aanvallen en het nodige counter-werk spatten de botten van de skeletten alle kanten op en kan Aiden zijn tocht vervolgen.
Kiezen
Naast het gebruikelijke vechtwerk met melee-wapens kan je ook opteren voor twee andere mogelijkheden; ranged weapons en magie. Techland heeft ervoor gekozen dat je niet beperkt wordt in het spel door een specifieke klasse te moeten kiezen die gespecialiseerd is in één van die drie speelstijlen. Je kunt simpelweg alle drie de speelsoorten in één playthrough gebruiken. Wel zal je jezelf vermoedelijk specialiseren in één of twee van deze categorieën. Naar mate je in level stijgt, zal je skillpoints ontvangen die je kunt inzetten in een groot web van in totaal meer dan honderd skills. Je kan dus alle kanten op en jezelf ofwel specialiseren in diverse speelstijlen of spelen als jack of all trades.
Niet alleen op het gebied van skills valt er meer dan genoeg te kiezen, ook van de diverse items, zoals wapens en armor, zijn ruim vertegenwoordigd. Op het gebied van wapens heb je bijvoorbeeld een tweehandig zwaard, dat trager is maar veel meer schade doet dan een normaal zwaard, schilden en diverse soorten spreuken. Ook de armor is het bekijken waard, want hierbij dien je ruwweg de afweging te maken tussen zwaar en licht pantser. Hierbij beschermt het eerste je natuurlijk beter, maar hier wordt je ook een stuk trager van. Doordat al deze loot random gegenereerd wordt, is de keuze reuze en zijn er in totaal meer dan 100.000 verschillende items.
Leuk extraatje
Overigens biedt Hellraid niet alleen de verhaalmodus. Sowieso is deze volledig in co-op spelen, zoals ook het geval is met Techlands andere titel, Dying Light. Daarnaast is er ook nog een ‘mission mode’ en ‘arena’, waarover verder niets werd losgelaten. Zeker bij deze laatstgenoemde modus spreekt de titel echter al voldoende tot de verbeelding. Ook deze twee andere modi zijn met maximaal drie anderen te spelen, dus qua co-operatieve gameplay zit het met Hellraid wel snor.
Voorlopige conclusie
Met Hellraid brengt ontwikkelaar Techland een op het oog vermakelijke first person hack ’n slash-titel die voorzien is van een uitstekend grafisch jasje. Hoewel het de vraag is hoeveel afwisseling Hellraid weet te bieden, lijkt de game hier met meer dan honderd skills en drie uiteenlopende speelstijlen wel de nodige variëteit in te kunnen bieden. Daarnaast zal de game beschikken over drie verschillende spelmodi die voor het nodige extra plezier ook nog eens in co-op gespeeld kunnen worden. Hellraid verschijnt in 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Mocht je daar niet op kunnen wachten, dan kan je in de herfst van dit jaar al aan de slag met het spel als Hellraid geïntroduceerd wordt bij Steam’s Early Access-programma.