Fans van Star Wars kijken er al letterlijk jaren naar uit, Star Wars: The Old Republic (SW: TOR) is de eerste MMORPG van Bioware en natuurlijk het vervolg op één van de beste RPG’s ooit gemaakt, Knights of the Old Republic (2003). Het zal jullie niet verbazen dat ik extreem blij was met de uitnodiging voor de bèta van de game. Deze gesloten bèta is de volledige game gezien vanaf de Republic zijde en ik mocht dus zo ver ik wilde aan de slag met een goedaardige klasse naar keuze. Eindelijk mocht ik zelf ervaren hoe het is om een volledig gesproken MMO mee te maken, waarbij een keuzesysteem dat we kennen uit o.a. Mass Effect en Dragon Age een grote rol zal spelen. Hoe werkt dat met zoveel spelers tegelijk? Het antwoord blijkt zo simpel, zo extreem verslavend en zo fantastisch te zijn. Eindelijk een MMORPG met écht een verhaal waar jij en je kornuiten nog invloed op kunnen uitoefenen ook!
Lang geleden…
Duizenden jaren voor de gebeurtenissen van de films zijn er letterlijk honderden Jedi’s en Sith’s en er is een oorlog uitgebroken tussen deze Force-giganten. Het hoogtepunt van die oorlog kun je bekijken in de trailer waarin de Jedi Temple vernietigd wordt. De oorlog raakt in een impasse, zonder een echte winnaar en de Republiek besluit om een soort van vrede te sluiten met de Sith Empire. Ze verdelen hun gebieden en proberen naast elkaar te leven. De Jedi trekken zich na de vernietiging van hun tempel terug naar thuisplaneet Thyton en de Sith trekken naar de historische Sith-planeet Korriban. Het zal niemand verbazen dat de spanningen extreem groot zijn in deze noodzakelijke schijnvrede. Zowel de Republic als de Empire proberen zoveel mogelijk planeten en sterrenstelsels achter zich te krijgen en de oorlog kan ieder moment weer losbarsten. En juist op dit moment begint jouw verhaal.
Tot zover de setting, die op een Star Wars-schaal natuurlijk richting de tien zal gaan. Eindelijk was het aan mij om een karakter te creëren en langer te spelen dan een uurtje op een beurs. Als de uiteindelijke game straks in december verschijnt zal ik uiteraard als Jedi Knight door het leven gaan en om die verhaallijn onaangetast te laten besluit ik om een Republic Trooper te worden in de bèta. Het maken van het personage is niet onbekend voor mensen die andere MMO’s gespeeld hebben en uit onder andere mensen en Zabraks, koos ik voor het edele ras der Mirialan, inclusief groen hoofd en kekke tatoeages. Op naar de game, die voor de Trooper en de Smuggler begint op de bergachtige planeet Ord Mantell, wat op het punt staat verscheurd te worden door een burgeroorlog. De arme bevolking voelt zich namelijk in de steek gelaten door de republiek en de Sith Empire belooft ze natuurlijk gouden bergen. Als nobele Trooper is het aan jou om de bevolking te helpen.
Een verhaal met iedereen
Bij het aannemen van de eerste missie is het direct duidelijk dat we te maken hebben met een Bioware game. Het dialoogscherm met de quest giver is bekend en bij iedere vraag krijg je de keuze uit meerdere antwoorden, die je vaak ook light side of dark side punten opleveren. Want hoewel je technisch gezien een good guy bent in de republiek, zitten er ook gemene bad ass personen in dat leger natuurlijk. Ook heb ik tijdens deze dialogen een antwoord gekregen op een prangende vraag van mij. Wat als je coöperatief speelt en je bent niet fysiek op dezelfde plek als je maatje? Hoe kun je dan een quest krijgen als de antwoorden die je geeft zo belangrijk zijn? Het antwoord is net zo simpel als geniaal. Je communicator! Als je buddy een missie aanneemt, krijg je direct het bericht of je deel wilt nemen aan die dialoog en bij bevestiging start je de communicator en wordt je als hologram bij de dialoog betrokken. De antwoorden die je geeft zijn natuurlijk niet altijd hetzelfde als je maatje en welk antwoord gebruikt zal worden voor de quest wordt bepaald door een gokspelletje. Op deze manier kun je een dialoog met vier man hebben en dat oogt in de game zeer realistisch. Alsof de opdrachtgever praat met iedereen.
Het verhaal voelt ongelooflijk diep en realistisch aan en elke klasse heeft natuurlijk zijn volledig eigen lijn om te volgen. Dit voelt aan als de singleplayer ervaring die we kennen uit een andere topper, maar we hebben natuurlijk te maken met een MMORPG en ook in alle multiplayer content is het verhalende element van groot belang. De eerste instance die ik speelde was voor minimaal twee personen en bracht me op een republikeins ruimteschip dat aangevallen werd door een Sith variant. Samen met mijn buddy sprak ik met de kapitein van het schip, die natuurlijk volledig in paniek was, en ook een senator was aan boord van het schip en tegelijkertijd ook het doelwit van de Sith. Hoe het afloopt ga ik niet verklappen, maar het moge duidelijk zijn dat het vertellen van een verhaal zeer belangrijk is in SW: TOR en dat geldt zowel voor de hoofdlijn als de multiplayer gedeeltes.
Het is echt Star Wars
Er is al veel gezegd over de grafische stijl van de game en dan vooral in contrast met de werkelijk schandalig mooie trailers van SW: TOR. En hoewel ik bij het standpunt blijf dat ze die trailers nooit hadden moeten maken (schept gewoon te hoge verwachtingen), ademt The Old Republic op ieder moment de sfeer van Star Wars. De game is heel erg mooi en ook de muziek draagt bij aan de epische schaal van de franchise. Toen ik voor het eerst op Coruscant was heb ik letterlijk vijf minuten stilgestaan en rondgekeken. Het verkeer vliegt door de lucht, de senaat torent ver boven je uit en de zon schijt oogverblindend mooi. En ook als je missiedoelen op een andere plek op Coruscant zijn, zal je elk moment genieten van de taxirit tussen de hoge gebouwen door richting plaats van bestemming. Geen portals, geen laadschermen, nee, als je eenmaal op een planeet bent vervoer je jezelf zoals dat ook in de film zou gebeuren. Erg geloofwaardig en mooi bovendien.
Voorlopige conclusie
Met een level 16 Trooper neem ik afscheid van deze bèta en in die tijd ben ik al zo verslaafd geraakt aan SW: TOR, dat al mijn zorgen over deze game weggenomen zijn. Iedereen met enig raakvlak met Star Wars weet wat ik bedoel als ik zeg dat de game Star Wars ademt. Het is zo geloofwaardig, zo sfeervol en daarnaast zo vermakelijk, dat ik nu al kan zeggen dat Bioware niet teleur gaat stellen met Star Wars: The Old Republic. Hoogstwaarschijnlijk komt er binnenkort weer een nieuwe bèta-periode en dan zal ik de PvP opties voor jullie onderzoeken. Ik kan niet wachten en jawel, ik mis Mantow, mijn Trooper, nu al intens…
Naais de Review…
Maar… altijd een maar… ik las bij enkele andere reviews, dat het gesproken gedeelte van quests e.d. op een gegeven moment … saai tot irritant worden. Agree of niet?
Het is puur afhankelijk op smaak. Sommige mmo spelers willen alleen doorgaan met actie en gesprekken lezen. De anderen vinden gesprekken wel fijner.
Ik heb een paar vraagjes:
Zijn de werelden groot? of is het net als in KOTOR gewoon gedeeltes waar je kan komen?
Ik heb nooit MMO’s gespeeld maar ben een groot SW fan dus dit kan ik niet aan mn neus voorbij laten gaan.
Maar gaat het verhaal ook verder als je even stopt met spelen? stel je speelt een week niet mis je dan dingen?
greets
Werelden zijn gigantisch groot. Een planeet kan al heel groot zijn waar je uren in kan doorbrengen. Elke planeet is verschillend in lengte, 1 is groter dan de andere. Er zijn totaal 19 planeten. Het is een open wereld er zijn geen levels of wat dan ook. Alleen bij de instances heb je soort levels wat je doorheen moet gaan net als bij de singelplayer game. Als je even stopt met spelen mis je niks van het verhaal net als bij een singelplayer game. Maar er wordt wel constant aan het verhaal gewerkt. Maar dat kun je niet missen omdat iedereen het verhaal gaat beleven op zijn manier. Bijvoorbeeld player A is verder met het verhaal dan player B. Het is niet zo dat je het verhaal moet achtervolgen en als je het hebt gemist, ja jammer dan. Gelukkig is dat niet het geval.
Ik heb op een aantal websites previews gelezen en ik moet zeggen dat deze degene is die het meest positief is. Bij de anderen lees ik ook veel maren. Al miste ik daar ook hoe de omgevingen waren, en dat wordt hier wel genoemd.
Ik heb KOTOR1,2 met plezier gespeeld en denk er de laatste tijd ook erg aan om dit spel in huis te halen. Maar ben geen MMO man. En jammer genoeg heb ik de beta niet kunnen spelen (er waren natuurlijk zoveel gamers die dat wilden). Zijn er hier mensen die buiten Peter en Dark Phoenix(?) de beta hebben gespeeld?
Komt er ook een soort van trail van 7 dagen? Of zal dat veel later worden?
Ergens wil ik mezelf behoeden voor een flop, de game groter denken dan het is en daardoor erg gaat tegenvallen. Ben door deze preview van de beta al wel aardig overtuigd, maar de andere sites laten weer andere geluiden klinken.
Waar twijfel je nog aan of waar ben je nog bang voor? Misschien kan ik of Peter ermee helpen.
Ben natuurlijk groot sw fan (duh the name:p). Maar geen MMO man, WOW vond ik niks en ook wat anderen ben ik snel op uit gekeken.
Ergens heb ik het idee dat ik de game nu vetter vind dat hij uiteindelijk word. Zeg maar als je iets in de winkel of op tv ziet, super vet maar als je thuis komt dan denk jah valt tegen.
Blijft het wel lang genoeg leuk?
Hoe zit het met de muziek, die is goed zegt Peter. Maar is het de muziek van de films of compleet nieuwe muziek?
Is het de maandelijkse kosten waard? Het is nu natuurlijk nog lastig zeggen wat de end-game doet en wat er allemaal te doen is per lvl.
Hoe is het met de verschillende soorten quests? Want las dat het gewoon neerkomt op 10 keer X doden en dan weer 5 keer X.
Meeste previews vertellen wat de overeenkomsten zijn tussen WOW en SWTOR en gaan er mee vergelijken. Ik zeg niet doen wat er zijn ook heel veel verschillen bij die twee games. Net als je Battlefield 3 met MW3 gaat vergelijken puur omdat het first person shooters zijn. Tuurlijk hebben WOW en SWTOR overeenkomsten het zijn beide mmo’s. Er zijn paar uitzonderingen die het wat anders hebben aangepakt dan WOW en SWTOR, zoals Guildwars 2.
Verschillen tussen WOW en SWTOR:
SWTOR heeft verhaal zeer sterk na voor gezet wat WOW niet heeft. Dialoog opties versterken het gevoel dat je echt een verhaal volgt en ook nog het gevoel geeft dat je het kan beïnvloeden, dat je eigen steentje kan bijdragen bij het verhaal. Bij WOW heb je dat niet of heel matig.
SWTOR heeft geen auto attack en WOW wel
SWTOR heeft companions die je verhaal versterken en helpen met craften. Je kunt je companions ook uiterlijk veranderen, skills veranderen en stijl van vechten veranderen. WOW heeft helemaal geen companions alleen hunter heeft een pet, maar dat is niet zo uitgebreid als bij SWTOR.
Questen is bij SWTOR veel beter dan WOW. Waardoor is het beter? Omdat SWTOR meer verschillende soorten questen heeft dan bij WOW. SWTOR heeft world quest, class quest, dialy quest, bonus quest. Bij bonus qeust heb je dus die kill zoveel x en zoveel y maar dat is dus bonus en niet verplicht, geeft je extra xp. En voor bonus quest hoef je niet naar een npc te lopen om hem te pakken die worden van zelf geopend als je in een instance zit of een bepaalde mobs dood die de bonus quest onlockt. Class quest zijn zeer goede en leuke questen en daar zit nooit questen in zoals in bonus qeust wordt beschreven. Er zijn ook nog zeer veel van die class questen en zijn trouwens ook de belangrijkste questen in de game.
SWTOR heeft een personal starship waar je eigen crew hebt wat je orders kan geven net als bij mass effect. Crew bedoel ik dan je eigen companions.
SWTOR kun je ervaren als singelplayer game bij WOW niet.
Ik vind SWTOR een game die alle games van Bioware bevat. Eigen schip zoals mass effect. Combat die beetje aanvoelt als DA2. Verhaal en diepgang als KOTOR 1 en 2. Het verhaal gaat ook verder waar KOTOR 2 is geëindigd. Het gaat door tot KOTOR 12 volgens mij. Muziek is grootste gedeelde echt Star Wars muziek wat je weet van de movies.
Bij sommige previews had ik gewoon het idee dat ze niet echt profisioneel zijn geschreven en dat ze steeds maar die neiging hadden om met wow te vergelijken en niet naar het spel zelf te kijken wat Peter wel heeft gedaan. Daarom vind ik de preview van Peter 1 van de beste. Niet omdat hij zo positief over was maar puur gewoon omdat hij met niks ging vergelijken. Gewoon het spel zien hoe het is. Een bioware game met wat bekende MMO features.
Bedankt voor je info. Begin nu wel meer overtuigd te worden van de potentie van de game, en dat ik het ook leuk ga vinden. Ik vond ook al dat er veel websites waren die het vergeleken met WOW en alles erg negatief belichten, zo van dit is geen WOW en we mogen het zeker niet beter vinden dan WOW stel dat we dan door blizzard worden achtervolgd. In een preview kwam ik zelfs niks positiefs tegen…
Het verhaal, helemaal ingesproken en de keuzes, zijn naar mijn idee juist erg vet. Vond in KOTOR ook de keuzes erg leuk om te maken, en de progressie naar, in mijn geval, the light side die je dan weer terug kon zien in je mannetje. Als je compagnons hebt, want je kan er meer hebben dan je mee kan nemen dacht ik, dan heb je daar al een heel verhaal mee, zonder dat je eigenlijk echt het grote verhaal volgt?
Wat is een voorbeeld van een quest dan zonder die zoveel x van y? Dat je mensen moet redden, een opstand van jedi’s/republic neer slaan etc?
Wat is auto attack? Ken het wel uit Shooters etc maar geen wow. Is het dat je niet gewoon op de vijand kan klikken maar op 1 moet klikken en dan doet ie wat en dan weer op1 en doet ie het weer, zoals in kotor 1?
Als star wars fan kun je deze eigenlijk niet laten liggen? De muziek uit de films vink natuurlijk vet dus om dat terug te horen is ook super, zelfde als bij LOTR spellen(al zijn die jammer genoeg niet van een hoog niveau). Geeft me veel herkenning met de films, ook weer een beetje een nadeel want alle kleine groene mannetjes zijn voor mij Yoda, en alle Twileks zijn Ayla:p
Companions kunnen inderdaad veel en beïnvloeden ook het verhaal. Als je goede band hebt met een companion dan krijg je van je companion een quest om haar/hem te helpen. Net als bij andere Bioware games. Hier een trailer met meer info over companions en wat er mogelijkheden mee zijn. http://www.youtube.com/watch?v=rWXODqFo3Z0
Bijvoorbeeld een voorbeeld van niet een bonus quest. Je komt meer te weten over revan. Wat er met hem is gebeurd, is hij dood of levend? Wat is over hem bekend? Dit is zelfs een world quest dat elke class kan doen. Een voorbeeld van class quest is. Als je bijvoorbeeld sith inquisitor speelt kun je via politieke spelletjes je doelen bereiken net als bijvoorbeeld Darth Sidius. Als je bijvoorbeeld een jedi bent moet je meer info krijgen over een dark lord en hem ontmaskeren. Het zijn allemaal voorbeelden van een class quest of een leuke world quest die meer classes kunnen doen.
Auto attack is bij wow als je 1 keer klikt met de muis valt hij constant aan met zijn basis aanvallen. Dus zonder skills en abilities. Bij SWTOR heb je dat niet, je moet hier echt abilities gebruiken om mobs aan te vallen. Maar je hebt wel een ability dat gratis is. Dat betekend dat het geen force of rage of munitie kost, tot je cooldowns weer zijn opgeladen. Maar je moet wel op die gratis ability kliken of drukken en zo heb je toch een gevoel dat je een action rpg speelt.
Bij SWTOR heb je ook light side en dark points net als bij KOTOR. Ook bij SWTOR als je veel dark side keuzes kiest zie je echt aan je poppetje dat hij veranderd. Meer littekens, zijn ogen veranderen enc.
Het begint allemaal erg aantrekkelijk te worden zo langzamerhand. Vond de ontwikkeling met compagnons altijd erg leuk in kotor1, in hoeverre dat kon. Hier is het veel dieper, maarja ook 8 jaar verder in game ontwikkeling.
Waar ik denk ik wel aan moet wennen is dat battlesysteem. Ik ben shooters gewend en speel zelden een RPG, en dan hebben die vaak auto-attack. Maar dat is wel te leren.
De quests lijken me erg leuk om te doen, singeplayer quests zijn het meer. Is dat ook niet de valkuil van deze game? dat je meer een singleplayer ervaring hebt dan mmo? En is het dan wel waard om maandelijks te gaan betalen? Want Skyrim of Oblivion had ook uren speelplezier en was 50 euro. En dat is ook singleplayer.
Bioware weet wel wat hij doet. Want het is meer dan een singleplayer evaring. Want je hebt pvp en raids. Je kunt andere spelers ontmoeten in de wereld bijvoorbeeld bij kantina’s. Je moet wel weten het is 200 uur alleen maar quest wat je kan doen zonder eind content. Zonder pvp en raids. Als je niet weet wat raids betekend, het is een groot instance wat je maximaal met 16 man kunt doen. Zo’n raid kan wel een week duren voordat je dat gecleared hebt. Elke voortgang wordt natuurlijk gesaved tot je raid hebt geklaard.
Is het maandelijkse kosten waard? Ik vind van wel omdat er steeds content wordt bijgemaakt met boeiend verhaal. Het is nu al zo groot dat er wel 8 singleplayer games in zitten, laat staan later. Skyrim is wel groot en leuk maar het houd een keer op hier bij niet.
Klopt Bioware heeft natuurlijk al lang vette games gemaakt, de meeste games van hun zijn top.
Dat van die raids had ik gelezen. Daar heb ik inderdaad te weinig andere mmo’s voor gespeeld om echt te weten wat het inhoud. Maar klinkt goed. PVP worden dan zeker ook ruimtegevechten? Of zijn die nog niet bevestigd? En natuurlijk de grotere sith/jedi battles.
Bij Skyrim werk je natuurlijk naar een einde toe, hier doe je dat ook maar Bioware kan dat gewoon uitstellen tot ooit. Zelfde als bij galaxies, wat dan nu in dec. tot een einde komt na 8 jaar. Op zich is een eindeloos verhaal dus mooi, maar kan ook nadelen hebben je hebt het spel nooit uitgespeeld. Maar nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een heleboel games nog nooit heb uitgespeeld:p
Weet je ook al meer praktische zaken zoals betaling? Gaat dat via CC, paypal, ideal, van die paycards etc? Want ik zal best een keer een maandje niet willen spelen, dan koop ik liever van die 30/60 dagen cards en aan het einde maar zien of ik weer verder wil of ff pauze neem.
PVP heeft geen gevechten met ruimteschepen misschien later bij een patch of een expansion. PVP heeft op dit moment 3 battlegrounds. Hier een trailer hoe huttball wordt gespeeld is 1 van de battlegrounds van SWTOR
http://www.youtube.com/watch?v=juNABCw5338 Zo heb je een idee hoe beetje PVP er uit ziet.
Ook de maandelijkse abonnementskosten zijn naar buiten gebracht. Bij aanschaf van de game zit 30 dagen toegang, maar na die dertig dagen betaal je € 12,99 voor één maand, € 35,97 voor drie maanden of € 65,94 voor een half jaar. Mensen die de game hebben gereserveerd kunnen vroege toegang krijgen in het spel. Wanneer dat zal zijn is echter nog niet bekend. (Bron gamersnet)
Je kunt waarschijnlijk ook de maandelijkse termijnen via online betalen via credit card, paypal, Ideal. Als je natuurlijk een maand pauze wilt nemen kant dat natuurlijk je ziet aan niks vast. Dat ga ik waarschijnlijk ook doen als ik even andere games wil checken. Dat is nou zo mooi aan een mmo het gaat lang mee en je kunt het goed combineren met andere games. Als je een mmo speelt koop je minder games en zo bespaar je alleen maar geld. Zodra je weer een game wilt kopen dan stop je even met een mmo xD Dat is slim met geld omgaan.
Ah dat is nog wel jammer. Maar zal vanzelf een keer in een update of uitbreiding komen. Want is natuurlijk een gemis als je geen gevechten hebt zoals in de films.
Ik heb de PVP gezien, huttbal en net ook Alderaan. Maar weet niet of dit wat voor mij is. Het gaat wat traag en met Huttball weet ook bijna niemand wat ie echt doet had ik het idee. Gewoon lekker op elkaar in rammen. Al zal dit na verloop van tijd veranderen.
Heb wat meer van de combat gezien en ik denk dat ik daar erg aan moet wennen. Ik zit echt in de shooters en dan is alles gewoon klikken en schieten etc, hier moet je dus op je onderste balk letten(cooldowns en dan klikken) je moet je camera in goed standpunt houden. En je moet je tegenstander nog locken.
De prijs valt nog wel mee, das wat je bij wow ook betaald. En hier en daar zullen de cards nog wel iets goedkoper worden.
Ik heb me al zo vaak aangemeld bij de beta maar ik heb nooit een mail gekregen, mooie review!
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik deze game hoe dan ook een kans ga geven 8)
Deze game staat -C-KUR- boveaan op mijn lijst. Kan niet wachten totdat ik de game in mijn handen heb. Weet iemand of hier ook een midnight-release van zal zijn? En is er reeds bekend wanneer de ‘early-acces’ is voor de pre-orders?
Ik heb gelezen dat er vijf dagen voor de official release de gereserveerde accounts mogen beginnen. met andere woorden: 15 december mag je beginnen spelen als je een pre-order hebt.
OT: erg toffe review en ook dank aan Dark Phoenix voor de verdere uitleg. Ik ben een enorme Star Wars fan maar ik heb nog nooit echt een MMO gespeeld. Ik ben wel ervaren met Kotor I en II. In welke mate is die ervaring nuttig om TOR beter te spelen?