Gamers van de oude garde hebben vast wel eens van Deus Ex gehoord. Het is alweer elf jaar geleden dat het eerste spel van deze serie verscheen, maar Deus Ex: Human Revolution geeft de serie weer een nieuw leven. Ook deze keer pakt het spel een verhaal waar veel waarheid in zit en biedt het de spelers veel keuzemogelijkheden, maar is het beter dan zijn voorgangers?
Donkere dagen
Deus Ex: Human Revolution speelt 25 jaar voor de gebeurtenissen van de originele Deus Ex af. Waar het in de toekomst normaal is om het menselijk lichaam via augmentations te verbeteren en aan te vullen, is dit in Human Revolution pas net uitgevonden. Er wordt met de politiek gepraat om augmentations ook voor het grote publiek beschikbaar te maken, terwijl een deel van de mensheid protesteert om augmentations te verbannen. De protestanten vinden dat je niet moet knoeien met het menselijk lichaam. Aan het begin van de game is er dus al een bedrukte sfeer en het verhaal wordt alleen nog maar donkerder en uitgebreider. Het is een toekomstbeeld dat binnen afzienbare tijd realisme zou kunnen worden en dat maakt het alleen nog maar boeiender.
Spelers gaan aan de slag met Adam Jensen. Hij is werkzaam voor Sarif Industries, het bedrijf dat augmentations heeft uitgevonden, en heeft de taak het bedrijf en zijn uitvindingen te beschermen. Tijdens een aanval op Sarif raakt Adam zwaar gewond, maar het bedrijf zorgt er via augmentations voor dat Adam in leven blijft. Zes maanden na de aanval wordt Adam wakker en moet hij weer verder met zijn leven dat totaal overhoop is gegooid. Wie zorgde ervoor dat Adam bijna dood ging? Wat vindt Adam van zijn augmentations die zonder zijn toestemming zijn geïmplanteerd? Wat is er in de zes maanden dat hij bewusteloos was allemaal gebeurd? Kortom, Adam zit in een rare positie.
Meerdere manieren
Adam kan door zijn augmentations veel coole trucjes. Hierdoor is hij erg geschikt om Sarif te helpen problemen en vragen op te lossen en dit zijn vragen die hij zelf ook graag beantwoord ziet. Hij zal dan ook in veel spannende situaties terechtkomen en gevechten zal Adam niet kunnen ontlopen. Tijdens de missies die je als speler voor je kiezen krijgt staan vier soorten gameplay centraal. Combat, stealth, hacking en social. Tijdens mijn eerste speelsessie door Human Revolution heb ik me vooral op stealth gericht. Langs vijanden sluipen, sluiproutes vinden, camera’s ontwijken en vijanden geruisloos uitschakelen komen bij deze speelstijl vaak aan bod. Ik zat tijdens het spelen bijna elke minuut op het puntje van mijn stoel, want stealthy spelen is een spannende bezigheid.
Als dit niks voor jou is kun je ook ruige wapens ter handen nemen en schietend door het spel heen gaan. Denk echter niet dat je op een Call of Duty-achtige manier door het spel kunt rennen. Gebruik van cover en strategie is namelijk vitaal. Enkele kogels kunnen je al de dood in jagen en vijanden werken goed samen om je te pakken te krijgen. Ook hacken speelt een grote rol in Human Revolution. Computers hacken om deuren te openen, camera’s uit te schakelen of de rol van andere technologische snufjes te verpesten is van groot belang. Om een hack succesvol uit te voeren zul je een minigame moeten winnen. Dit is echter geen simpele taak en vergt heel wat denkwerk. Jij als speler moet een weg door het computernetwerk vinden om uiteindelijk bij het computerregister terecht te komen. Het netwerk zal je echter op alle mogelijke manieren proberen tegen te werken.
Er is echter ook vaak een andere manier om toegang tot de computer te krijgen. We komen dan bij het sociale aspect van de game aan. Uitgeschakelde vijanden hebben soms wachtwoorden en codes op zak of laten deze ergens anders rondslingeren. En dit gaat veel verder dan je denkt. Belangrijke informatie voor missies kun je in mailtjes lezen en kranten geven je veel informatie over gebeurtenissen in de wereld. Lezen is bijna net zo belangrijk als praten, want ook dat zul je in de game doen. Net als in de BioWare-games moet je tijdens gesprekken keuzes maken. Dit zijn geen simpele keuzes en kunnen naast het verhaal ook de gameplay beïnvloeden. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd hoe je een missie aan wilt pakken. Heb je veel doden op de planning of zorg je alleen voor bewusteloze vijanden.
Je doet er goed aan om je tijdens een speelsessie op één bepaalde speelstijl te richten. De augmentations van Adam kunnen namelijk aangepast en uitgebreid worden. Door je augmentations bijvoorbeeld op stealth gameplay te specialiseren krijg je veel toffe mogelijkheden. Even onzichtbaar worden of de afstand van het door jou geproduceerde geluid meten. Hoe tof is dat? Ook voor de andere speelstijlen zijn natuurlijk veel vette augmentations te koop.
Grimmige sfeer
Zoals je leest is Deus Ex: Human Revolution een game die je op veel verschillende manieren kunt spelen. De game heeft dan ook een hoge replaywaarde. Dit komt echter niet alleen door de gameplay, maar ook de omgevingen helpen hier aan mee. Tijdens het spelen kom je in vijf verschillende steden terecht. Wanneer je door de steden loopt zul je altijd verschillende dingen meemaken. Je hoort protestanten discussiëren over de augmentations of je pikt een stukje mee van een nieuwsuitzending. In de verte hoor je een ruit sneuvelen en een paar meter verderop zit een zwerver op de grond. De steden hebben duidelijk twee kanten. Er zijn dure gebouwen en rijke mensen, maar in de donkere steegjes en achterbuurten is veel armoede te vinden. Het meest belangrijk is de grimmige sfeer die in de steden hangt. Geen enkele game heeft deze sfeer ooit zo goed weten te creëren.
Conclusie
Of je nou van stealth-games, shooters, RPG’s of verhalende games houdt, Deus Ex: Human Revolution heeft voor iedereen wat te bieden. Er zijn weinig games waar je dit over kunt zeggen en dat is precies de kracht van deze game. Je bent met gemak 25 tot 30 uur kwijt om het gehele verhaal één keer door te spelen. Daarnaast is het goed mogelijk om het spel nog eens op te pakken en een andere speelstijl te proberen. Je zult weer een hele andere beleving meemaken. De grimmige sfeer en zwart met gele graphics zorgen voor een geweldige ervaring en het verhaal blijft van begin tot eind boeien. Deus Ex: Human Revolution is nog briljanter dan zijn zeer toffe voorgangers. Dit is simpelweg een beleving die ik iedereen aanraad om mee te maken.
Geen NOT’S en toch nog geen 10. lijkt me echt een supervet spel! 😀
Wow dat zijn veel groene duimpjes 😆 Maar dus wel een goede game, ik zou hem halen als Gears of War 3 niet uitkwam over een maand :3
26 augustus, do’h 😕 Kan niet wachten tot ik deze game in handen heb.
Niet eerlijk dat jij hem al hebt mogen spelen. 👿 😛
Maar ik had schrik dat deze game me zou teleurstellen naar mijn hoge verwachtingen maar hier moet ik me blijkbaar geen zorgen om maken.
Heb deze game ook al mogen spelen, en heb ik zeker voor 2 uurtjes nonstop gespeelt. Vond Deus Ex human revolutions op sommige puntjes wat tegenvallen! Maar dit spel is zeker het kopen waard!
Kan nog geen score geven helaas, het spel is nog niet uit. Maar geef het wel een 8,5. 😀
Wow! Had al een goed gevoel bij deze game (kijkend naar hoeveel werk ze wel niet verzetten in de kleinste details), maar dat het zo goed uitpakt? awesome! die gaat erin komen! … net als wel wat meer games de komende maanden… dat wordt kiezen 👿
Dit is voor mij echt zo’n serie waar ik destijds wel van gehoord heb, maar nooit heb gespeeld. Maar na deze recensie ben ik toch wel benieuwd en de game krijgt over het algemeen erg goede cijfers. Ik gun deze titel echt een hoge verkoop.
Oude garde! Check. Eindelijk weer eens een game waar ik volledig voor ga.
Geef het nou gewoon een 10 👿
CAN’T W8 😀
Wow, komt echt weinig voor dat een game zó goed scoort!
gemiddeld een 8.9
laagste score is een 8.
http://www.metacritic.com/game/xbox-360/deus-ex-human-revolution/critic-reviews
Misschien toch eens over nadenken! Maar eerst moet m’n nieuwe tv er nog inkomen.. 😳
Ik heb hem gespeeld maar voel heel dat universum echt niet. Na die nieuwslezeres met dat belachelijk overdreven Japanse haar heb ik hem gelijk van mn PC afgedonderd.
Geweldige review Richard 🙂
Het spel is nog niet eens uit?
Er is een beta geleaked, als ik het goed heb, de beta die ze op de E3 hebben gedemonstreerd.
Kan niet wachten!
wat jammer nou heb ik deze game gepreordened heb ik hem geanuleerd. daar heb ik nu spijt van ik zie op iedere site goeie reviews van deze game . 😥
Er is een beta geleaked, als ik het goed heb, de beta die ze op de E3 hebben gedemonstreerd.
Kan niet wachten![/quote]
Dat weet ik, echter vind ik het afkeuren van een spel op basis van een gelekte beta wel heel erg voorbarig. 😉
ziet r goed uuiit 🙂 hier kijk ik naar uit! maar hey Square Enix, he, altijd goed 😀 jammer van de sync maar zo slecht lijktie nog niet in de trailer..
ik vind de sync idd niet slecht in de trailer maar ik vind niet dat de game hoge verwachtingen mag hebben vanwege square enix want ze hebben zat games de put in geworpen
Even mijn kleine review na het uitspelen van het spel, waar ik ongeveer 24 uur over heb gedaan.
—-
Het is zonder twijfel een geweldig spel, de mechanieken werken perfect, het is uitdagend, het ziet er op DX11 GEWELDIG uit en de stripachtige stijl past precies in het spel. De NOT in de GN-review lijkt mij meer iets van “ik wil geen 10 geven, maar ook geen zwaar belastende NOT”. Ik heb er extra op gelet en er is niks mis met de lipsync en het is niet beter of slechter dan menig ander spel.
Dat gezegd hebbende, kan je pas oordelen over de negatieve kanten als je het spel inderdaad hebt uitgespeeld, wat ik van GN niet kan verwachten. Daarom mijn lijst van HOTS en NOTS.
HOTS:
– Geweldig diepgaand verhaal met veel haken en ogen. Een verhaal wat je echt met iemand moet bespreken voordat je alles ervan begrijpt.
– Verschillende playstylen worden allemaal ondersteund, je kan Stealth, Rambo, maar ook ertussen in. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen en de levels lenen zich ook voor deze stylen. Het is niet zo dat je als stealth speelt, je niet langs een bepaald stuk kan.
– Had ik al gezegd dat de graphics heel mooi zijn en heel goed bij de gekozen design-richting past?
– Levels zijn prachtig vormgegeven en met veel detail en goed lichtgebruik voor de sfeer. Uit alle levels van het spel ben ik maar één foutje tegengekomen (iets wat door een dak heen stak). Verder is alles SUPER gepolished en dat kan je niet echt zeggen van veel van de laatst uitgekomen games.
– Muziek past perfect bij de sfeer die levels creëren
– Het mooiste in het hele spel vind ik dat als je een probleem op de ene manier oplost, je erachter komt dat er nog 4 andere (betere) manieren waren hetzelfde te doen. Hierdoor wordt replay-waarde zo groot, omdat je niet per se via die grote voordeur naar binnen hoeft te gaan.
– De kleine details in de dialogen. Loop bijvoorbeeld de vrouwen-WC binnen en de eerste NPC waar je mee praat eindigt met “er is veel aan je veranderd, maar je bent geen vrouw geworden, blijf uit de vrouwen-WC”
NOTS:
– De bossfights zijn juist te moeilijk of juist veel te makkelijk. Hoewel ze supercool zijn, krijg je de meeste bosses dood met ongeveer 4 granaten en wat kogels. Dit omdat ze door de eerste granaat gestund worden, waardoor de andere 3 er zo achteraan kunnen (ik heb 1 bossfight gehad dat binnen 10 seconden afgelopen was, met het juist wapen). Het gamedesign achter bossfights klopt dus niet, zeker met bepaalde augmentations zijn bossfights zo over en loop je zowat geen enkele schade op.
– De rol van geld is verbazend beperkt. Je hebt de neiging alles te verzamelen wat je tegenkomt met in gedachte dit later gewoon te verkopen. In een tweede playthrough zul je echter doorhebben dat dit geheel overbodig is, omdat je je eerste playthrough afsluit met ongeveer 50k credits waarvan je niet weet waar je het aan uit had moeten geven.
– Te weinig manieren om iemand in een non-lethal manier uit te schakelen. Ik heb altijd morele bezwaren iemand te vermoorden als ik de keus heb dat niet te hoeven doen.
– De hack mini-game wordt op den duur irritant en hinderlijk. Zeker met de juiste augmentations is het eigenlijk een overbodige stap.
Alles meegenomen is het zeker één van de beste spellen die ik ook gespeeld heb en zal het van mij dan ook niet minder dan een 10 krijgen, omdat de NOTs relatief klein zijn in vergelijking met de grote HOTS.
Hoe kan je een 6 geven als je net zelf zegt dat je hem zou halen als je het geld ervoor had. En zeg niet “bij een vriend gespeeld”, want daar geloofd niemand een hol van. Je moet gewoon NIET stemmen als je het spel niet zelf langer dan 4 uur hebt gespeeld (zeker dit spel), PUNT.
Ik ben zeer benieuwd wat voor nieuws er morgen naar buiten komt naar aanleiding van de grote puzzeltocht van afgelopen maandag/dinsdag. Ik hoop GRATIS DLC, ik heb 50 euro betaald voor dit spel maar heb geen zin om voor ieder lullig DLC packje nog eens 5 euro neer te leggen.
Enorm veel plezier mee. Voor mij Game of the Year op het gebied van RPG & shooters.