Nintendo heeft gisteren een flinke bom laten vallen op de game-industrie, door een immense prijsverlaging van 80 dollar aan te kondigen voor de vier maanden oude 3DS. De reden voor deze drastische zet? De zwaar tegenvallende verkopen, die het bedrijf gisteren eveneens wist te uiten. Vooralsnog heeft het apparaatje namelijk slechts 710.000 stuks verkocht, een aantal dat verbleekt ten opzichte van de bijna drie miljoen verkopen die de originele DS binnen drie maanden na de launch wist te genereren. Naast de hoge verkoopprijs spelen ook andere zaken een rol…
De prijs
De teleurstellende verkopen van de 3DS zijn logischerwijs te danken aan de hoge verkoopprijs. Toegegeven, de handheld wordt geleverd met een aardige portie software, maar het valt niet te ontkennen dat een adviesprijs van 250 euro al gauw afschrikt. Toen Sony op de afgelopen E3 ook nog eens wist te onthullen dat de PlayStation Vita dezelfde prijs zal gaan hanteren, kreeg Nintendo een zware klap te verduren. De prijsverlaging die zich op 12 augustus gaat plaatsvinden, is voor Nintendo namelijk ook een wapen in de strijd tegen Sony.
Met een adviesprijs van 169,99 dollar positioneert de 3DS zich in de prijsklasse van de DSi XL en is de handheld goedkoper dan de Xbox 360. Dit maakt de handheld vele malen aantrekkelijker voor de gemiddelde consument, want niet langer kan men zeggen dat voor dezelfde prijs een HD-console aan te schaffen is. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om de handheld te marketen, maar enkel een prijsverlaging is niet genoeg…
De marketing
Een andere, belangrijke reden dat de 3DS nog geen miljoenen heeft verkocht, is ironisch genoeg vanwege de naamgeving. Een herkenbare naam is natuurlijk een voordeel binnen de industrie, maar de geschiedenis van de DS keert zich nu tegen het bedrijf. De afgelopen zes jaar hebben we de geboorte van de DS Lite, DSi en DSi XL meegemaakt, waardoor de gemiddelde consument ook de 3DS al snel beschouwt als niets meer dan een nieuwe versie van de DS. Bovendien zijn de vele papa’s en mama’s het inmiddels wel zat om zijn of haar kind te voorzien van ‘alweer zo’n ding’.
Hierdoor zijn consumenten minder snel geïnteresseerd in de handheld en krijgt het apparaatje zeer weinig aandacht. Daarnaast beschouwen velen het 3D-effect als slechts een gimmick, terwijl dit absoluut niet het geval is. Degenen die de 3DS reeds hebben gekocht, kunnen beamen dat de 3D-mogelijkheden echt iets unieks toevoegen aan de ervaring. De speelgoedwinkels vullen met een magere demo van Pilotwings Resort, die absoluut geen goede demonstratie geeft van het 3D-effect, maakt het behoorlijk lastig om dit duidelijk te maken aan Jan en alleman.
De games
De grootste boosdoener is het gebrek aan toptitels, want laten we wel wezen, de line-up was bij de launch erg mager. Natuurlijk hadden we toppers zoals Super Street Fighter IV en Ghost Recon: Shadow Wars, maar deze zijn bedoeld voor het hardcore publiek. Met alleen Nintendogs + Cats verkoopt Nintendo geen grote hoeveelheid handhelds in het algemeen; het ontbreekt simpelweg aan de Mario-titels. Zelfs Ocarina of Time 3D kan niet genoeg verkopen genereren, want het is en blijft slechts een remake.
Zodoende mogen we eveneens verrast worden door de aankondiging dat we eind dit jaar nog voorzien worden van Super Mario 3D, Mario Kart 3D en Kid Icarus. Deze titels stonden allemaal klaar voor een release in 2012, maar het bedrijf zet nu alles op alles om verkopen te genereren, vooral tijdens de kerst. Als Nintendo hierin slaagt, dan profiteren derde partijen hier eveneens van en zal de 3DS meer ondersteuning krijgen. Voorlopig moet er eerst bewezen worden dat er een markt is voor de handheld.
De gevolgen
Niet geheel verrassend heeft de prijsdaling enorme gevolgen voor Nintendo; er wordt nu een verlies geleden aan elke 3DS. Hierdoor is het salaris van Miyamoto gehalveerd, verdienen diverse leidinggevenden 30 procent minder en worden vele bonussen geschrapt. Miyamoto heeft aangegeven dat hij zich volledig gaat focussen op de 3DS, iets dat mogelijk is dankzij de winst die het bedrijf heeft gemaakt met de Wii.
Voormalig president van Nintendo, Hiroshi Yamauchi, heeft zelfs een half miljard dollar verloren door de immense waardedaling van de aandelen van Nintendo. Zodoende heeft Nintendo haar financiële verwachtingen voor het aankomende jaar aangepast en het lijkt erop dat men klaar is voor een zware, financiële klap. Dit betekent echter niet het einde van de 3DS, want Sony heeft indertijd voor een gelijkwaardig scenario gestaan, met de PlayStation 3.
Als kost de 3DS maar 70 euro,dan koop ik hem nog niet.
Waarom niet?
Ik ben geen Nintendo man.
dat is zeker wel een stevige daling, en een stuk aantrekkelijkere prijs. ik hoop voor nintendo dat het werkt.
Leuke column.
Ik gun het Nintendo wel, maar het kan natuurlijk niet altijd goed uitpakken. Hopelijk komen er betere titels.
Ik heb mijn 3DS nu een tweetal maanden geleden aangekocht voor 235 euro in de MediaMarkt. 3D kan ik niet zien, maar dat wist ik al op voorhand. Toch heb ik geen spijt van mijn aankoop.
Na dit bericht schrok ik wel even, maar blijkbaar krijgen alle “early adopters” 20 games gratis, wat voor mij weer veel goed maakt.
Ondertussen heb ik ook al een heuse collectie aan games aangelegd, al zijn dat op één game na allemaal DS titels, maar die console heb ik dan ook nooit gehad.
Van de andere kant vind ik wel dat de topgames wel erg lang op zich laten wachten (Super Mario 3D bv.) maar omdat de replay value van Nintendo games sowieso altijd al veel hoger heb gevonden dan die van pakweg PSP games, heb ik er nog steeds een goed oog in.
Ik vind het jammer dat veel multiplayer games op de 3DS zo lang op zich laten wachten…
Heb ik hem net…. is ie goedkoper 😡
ik ga en wil hem niet koopen al deed je een pistool loop tegen me hooft 😡
Kijk, nu is het tijd om een 3DS te kopen.
Op dit moment heb ik gewacht! 😆
Ben hopelijk in november in usa, 3ds voor 120 scoren is nice….allen die fucking regio slots zijn zo kloote 👿
Deze prijsdaling komt ook naar Nederland toe, hetzelfde voor het zogenoemde ambassadeursprogramma.