Darksiders was voor ons één van de verrassingen van 2010. De mooie mix tussen hack ’n slash en puzzelelementen die hun inspiratie vinden in The Legend of Zelda, maken dat we de game toen beloonden met een zeer verdiende 8.8. Gezien het succes van die titel is het dan ook logisch dat we een tweede deel mogen verwelkomen. THQ nam ons mee naar Londen voor een eerste ontmoeting met Death, de protagonist van Darksiders II en tevens de broer van War, de held van het eerste deel.
Tot ziens War, hallo Death
In de eerste Darksiders was het behoorlijk hommeles want War, één van de vier ruiters van de Apocalyspe, werd beschuldigd van het te vroeg ontketenen van een oorlog, waardoor de mensheid werd uitgeroeid. Darksiders II speelt zich min of meer tijdens diezelfde periode af en Death, een andere ruiter van de Apocalypse, probeert uit alle macht de onschuld van zijn broer te bewijzen. Dit op zijn geheel eigen manier, want de offensieve en directe Death is volledig anders dan de “nette” War. Dat is allereerst te zien aan zijn uiterlijk, want in feite is Death gewoon een wandelend skelet en ook zijn wapens zijn anders dan het stijlvolle zwaard van War. Met twee zeisen, die tezamen ook nog een vlijmscherpe wapenstok kunnen vormen, zaait hij dood en verderf. Blocken is niet meer mogelijk in Darksiders II, omdat Death een veel dierlijker karakter is waardoor je vooral zal moeten duiken om tegenstanders te ontwijken.
Naast deze agressieve houding is Death ook een stuk sterker dan zijn broer. Hij kan hoger springen en nog verder komen door tegen muren op te rennen. Daarnaast maakt hij gebruik van zijn Ghost Hook, om zo zichzelf nog verder te kunnen schieten. Dit werd ons overweldigend getoond op een vliegend schip, bemand door twee gigantische slangenmonsters, waarbij de camera zover uitzoomde, dat de schaal adembenemend groot werd. Episch is het goede woord.
RPG baby!
Toch is de nieuwe, bad ass protagonist niet de grootste vernieuwing in Darksiders II. Dat is namelijk de toevoeging van vele RPG-elementen. Was dat voor velen nog iets dat ontbrak in het eerste deel, in deel II kan Death naar hartenlust expierence points verzamelen, levelen en loot verzamelen. Dit brengt ongelofelijk veel meer vrijheid en diepgang in de game, want het is zaak om te kiezen welke vaardigheden je wilt versterken en het zal onmogelijk zijn om alle upgrades te behalen. Ook loot krijgt hierbij een grote rol, want tegenstanders zullen spullen achterlaten die direct te gebruiken zijn. Denk daarbij aan armor en secundaire wapens, zodat je Death helemaal kunt aankleden zoals jij dat wilt. Daarbij is overigens alles zichtbaar op het lichaam van Death en dat maakt het wel zo leuk om telkens nieuwe pantsers te proberen.
Een andere RPG-functie is de toevoeging van hubs, gebieden waar NPC’s te vinden zijn die je secundaire opdrachten bieden, zodat je ook kunt afdwalen van de hoofdverhaallijn. Het zal je niet verbazen dat Darksiders II een stuk groter is dan zijn voorganger. De ontwikkelaar wist te vertellen dat één van de vier zones van Darksiders II al meer kerkers bevat dan het volledige eerste deel en dat moet de game drie tot vier keer zo groot maken. Genoeg spel-uren dus, die gevuld zullen zijn met epische gevechten, waarvan wij er één te zien kregen.
De eindbaas
In een slopend gevecht moest Death aan het einde van de demo een slangendemoon verslaan. Doel was om het oog van deze slang te grijpen met je Ghost Hook en vervolgens op hem in te hakken. Na een aantal succesvolle aanvallen werd hij nog sterker, door lijken om zijn slangenlijf te vormen, zodat hij een menselijke vorm kreeg. Wederom was de Ghost Hook nodig om hem naar je toe te trekken en hem uiteindelijk op een epische manier te verslaan. Ik hoor de Zelda-fans al schreeuwen van herkenning en het gevecht deed inderdaad denken aan eerdere avonturen met Link, zij het in een ondood sausje met een veel bloediger eind. Persoonlijk vind ik het geweldig dat Vigil Games inspiratie haalt uit de Zelda-reeks, want die gameplay is nou eenmaal zeer krachtig en verslavend.
Wii U
Als laatste wilde de ontwikkelaar nog even uitweiden over de ontwikkeling van de game op de Wii U. Ze hebben de development kit van de Wii U net voor de E3 gekregen en nu al draait er een gedeelte van het spel op het nieuwe systeem van Nintendo. Dit geeft aan hoe snel het porten kan gaan en daarnaast hebben ze bevestigd te werken aan exclusieve functies voor het scherm op de Wii-U controller. Statistieken waarvoor je de game normaliter moet pauzeren, kunnen bijvoorbeeld constant te vinden zijn op het scherm. Het is voor mij een verademing dat Vigil Games gewoon eerlijk is over deze ontwikkeling en ook over de grafische kracht waren ze duidelijk: “Darksiders II ziet er minimaal net zo mooi uit op de Wii U in verhouding tot de huidige consoles”.
Voorlopige conclusie
Ik heb zin in Darksiders II, omdat het een fantastische keuze is om RPG-elementen toe te voegen aan deze franchise. Protagonist Death is niet alleen sterker, maar spelers krijgen ook meer vrijheid en mogelijkheden om Death zelf te vormen. Hierbij is ook loot erg belangrijk, om armor en secundaire wapens vrij te spelen. Natuurlijk was het te verwachten dat de wereld groter zou worden, maar een wereld die drie tot vier keer zo groot is dan die in het eerste deel, moet voor heel veel spelplezier zorgen, zeker omdat het eerste deel al zeker niet kort was. Darksiders II verschijnt ergens in 2012 en ik hoop voor die tijd meer te kunnen vertellen over de ontwikkeling, maar de eerste kennismaking was in ieder geval erg goed.
Deel 1 was top en dit klinkt ook super tof! Zin in 🙂 Komt de PC versie nu btw wel tegelijk emt de Console versies?
deel een heb ik nooit gespeeld maar had egt geen deel 2 verwacht 🙄
Ik vond Darksiders een erg toffe mix tussen Zelda en God of War. Nu al die rpg elementen ook nog eens worden toegevoegd klinkt het wel erg vet!
Klinkt erg tof zeg!
deel 1 was gruwelijk vet ! deze hou ik in de gaten 8)
Ik heb zoveel zin in deze game! 😆
als je deel 1 wel gespeeld had zou je hebben geweten dat er een deel 2 kwam want dan hebben ze het erover dat abbadon maar een klein gedeelte was van een veel groter plan waar je dus nog niet achter gekomen bent.
abbadon wordt ook gedwongen om de destroyer te worden door iemand die je nog niet tegengekomen bent.
dus zorg ervoor dat je voordat je gaat zeggen wat je wel en niet verwacht weet wat er in een game gebeurt of nog beter speel de game