Het is alweer zeven maanden geleden sinds Fable III voor de Xbox 360 verscheen, maar nu is het dan eindelijk de beurt aan de PC-gebruikers om deze topper eens flink onder handen te nemen. Tevens werd er beloofd dat de PC-versie van Fable III geen afgeraffelde port zou worden, maar een volmaakte versie van de game. De game ziet eruit als een pareltje, maar of het een volmaakte PC-versie geworden is? Helaas is dat op dit moment niet geheel waar.
Hardcore
Fable III was op de Xbox 360 niet bepaald moeilijk te noemen, volgens velen zelfs te makkelijk. En daarom is er speciaal voor die mensen een challenging-mode in de PC-versie gestopt. Natuurlijk heb ik die mode gelijk getest en ik kan jullie vertellen dat dit best wel pittig is vergeleken met de normale modus. Zo heeft jouw Hero minder health en loop je sneller schade op, zijn je vijanden sterker en dus minder snel te verslaan, met dit alles als resultaat dat je eerder onderuit gaat. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je te allen tijde voorzien bent van health potions of eten, indien je lang wilt overleven. Of je moet na elk gevecht in bed kruipen, al lijkt me dat niet bevorderlijk voor de gameplay en je humeur.
Precisie
Naast dat er een hardcore-mode aan de PC-versie is toegevoegd is dit niet het enige verschil. De besturing is namelijk ontworpen voor muis en keyboard en heeft een sterkere auto-aim met zich meegekregen en dit werkt perfect. Het schieten is hiernaast alleen even wennen, aangezien dit niet meer vanuit auto-aim gaat, maar nu afhangt van je eigen skill. Doch, als je dit eenmaal onder de knie hebt, schiet je de ene headshot na de andere.
Naast dat de game er grafisch prachtig uitziet en de besturing ideaal is voor keyboard en muis, zijn er nog een paar extra’s bijgevoegd. Zo kun je nu alle huizen en winkels die jij bezit in één keer repareren en hoef je dus niet meer elk gebouw apart te laten herstellen; dit scheelt natuurlijk erg veel tijd. Eveneens krijg je bij de PC-versie een extra queeste, een nieuwe regio, outfit en hondenras, maar ook is er de mogelijkheid om de game in 3D te spelen. Hiervoor heb je uiteraard wel een NVIDIA-kaart nodig. De laatste, maar zeker niet de minste toevoeging is Games for Windows LIVE. Persoonlijk ben ik erg blij dat dit erin zit, want het contact met Xbox 360-gebruikers en de achievements is echt een pluspunt in mijn optiek en het werkt ook nog eens uitstekend in Fable III.
Overduidelijk een port
Het grootste dilemma van de game is echter het verticale synchronisatie probleem, oftewel V-Sync. Wanneer V-Sync aanstaat, doen er zich onaangename problemen voor in de game; zo heb je veel lag op sommige punten, terwijl dit niet nodig is. Niet alleen de wat oudere PC’s hebben hier last van, zelfs de high-end-systemen kampen met dit probleem. Zo komt de framerate met V-Sync niet hoger dan 30 fps, met de lag als resultaat. Kortom, door dit kun je echt merken dat het een Xbox 360-port is.
Echter, hoewel dit gewoon jammer is en hopelijk snel wordt opgelost door middel van een patch, kun je het probleem op dit moment wel verhelpen. Ten eerste zet je V-Sync uit in Fable III, vervolgens moet je de ‘shadow quality’ en ‘draw distance’ op normal zetten, misschien zelfs wel op reasonable. Dit staat volkomen los van het soort systeem dat je bezit. Doordat je V-Sync hebt uitgezet is er kans op screentearing. Screentearing betekent dat een eerder weergegeven frame overschreven wordt door een nieuwe frame en een gedeelte van het oude frame nog zichtbaar is wanneer het nieuwe frame al wordt weergegeven. Gewoonlijk wordt dit opgelost door V-Sync aan te zetten, maar omdat dit in de game zelf niet mogelijk is, moet je dit doen via, ik neem als voorbeeld, het NVIDIA-configuratiescherm. Daar zet je verticale synchronisatie op ‘Force aan’ en het probleem is verholpen.
Conclusie
Alhoewel het V-Sync probleem gewoon not done is, zou ik toch eerder naar de PC-versie grijpen dan de Xbox 360-versie. Puur om de grafische pracht en de goed geïmplementeerde besturing van muis en keyboard. Als je de machine ervoor hebt is deze versie van Fable III echt iets voor jou, hij ziet er echt uit als een pareltje op de PC en de Xbox 360-versie valt hierbij in het niet. En als je liever met een Xbox 360-controller speelt, maar toch wilt genieten van de mooie graphics op de PC, is ook dat geen probleem, je sluit gewoon een Xbox 360-controller aan. De extra content is mooi meegenomen en de hardcore-mode is een leuke, maar pittige toevoeging. Als je van 3D houdt en ook nog eens de juiste apparatuur bezit, is dit een echte must have. Maar omdat Fable III het in mijn ogen niet haalt bij de fenomenale eerste Fable, kan ik helaas net geen 9.0 geven.
V-sync levert bij vele spellen een probleem. V-sync capt een game op een bepaalde aantal fps. 30fps is natuurlijk erg laag, terwijl het normaal rond de 60 is.
wat mij erg irriteert is dat je niet kunt lopen in de pc versie en alleen maar kunt rennen 😡
Alles in 1 keer repareren??? Dat kon op de xbox niet hoor 😮
ow dat kan cker wel 😉
mijn hond heeft een manke poot hoe fix k dat beest ff? iemand suggesties?
had de game wel vrij snel uitgespeeld, maar tog zat k er wel helemaal in en heb me best vermaakt met deze game, binnekort maar beginne met the witcher 2, schijnt nog harder te zijn dan deze 🙄
umm nee, ik weet zeker dat je niet kunt LOPEN in de pc versie
umm nee, ik weet zeker dat je niet kunt LOPEN in de pc versie[/quote]
Ja zeker want dat heb ik uitgeprobeerd. Tenminste wel met een Xdoos controller.
Skill om ventjes neer te schieten bij Fable III? Ik had vaak het idee dat zelfs als ik er 10 meter naast schoot dat ik ze nog raakte. Het recyclen van de missies vond ik ook niet echt leuk, de balvarine missie en de mercenary missie deden mij heel erg denken aan dezelfde missies in Fable I. Ook het missen van een duidelijke healthbar vond ik zeer irritant. Ik wil weten wanneer mijn character dood gaat vallen, en niet dat ik dat zogenaamd moet aflezen van de rode randjes aan mijn beeldscherm. Ook het feit dat je niet dood kan gaan vond ik nogal lame. Ja je valt neer en krijgt wat littekens, maar dat boeit toch niet? Mensen trouwen toch wel met je als je die, continu dezelfde missies, voor ze doet.
@Vsync, zet die uit. Vsync zet je fps vast aan het aantal hz van je beeldscherm. Je komt dus altijd lager uit en nooit er boven.
Nog een irritatie, wat ook duidelijk maakt dat het een goedkope port is, is het feit dat je naar de sanctuary moet om te saven en het spel te quitten. Ik wil gewoon escape kunnen rammen en vanaf daar een menu krijgen om te saven of te quitten. Het leukste is nog, dat als mensen tegen je praten over een missie en je doet dan escape om asap naar de sanctuary te gaan, dan krijg je wel een menu om de settings te veranderen, te saven en te quitten.
P = menu. 😉
Dan nog. Waarom in vredesnaam P? Er zijn bij pc games altijd standaardknoppen, en escape is altijd menu geweest. Plus dit verhelpt niet het feit dat als je daadwerkelijk naar de sanctuary wilt je soms dat menu in je gezicht gebeukt krijgt.
Jullie zijn vergeten mee te rekenen dat de pc-versiel een half jaar later uitkwam dan de xbox-versie…
Dus? Alsof de game daar minder leuk van wordt. Het rechtvaardigt iig niet die 2 die je geeft.
Ik vind het zelf echt een toffe game, jammer dat mijn pc vrij brak is maar het is als nog goed speelbaar. 😛
fable 1 was top en fable 2 was een flop. Doordat fable 2 zo erg tegenviel, ga ik fable 3 nooit spelen. Heel herkenbaar; fable 2 was te makkelijk. Het spel was meer voor kleine kinderen met de makkelijke besturing en weinig opties. Maar dat was zeker niet het enige wat jammer was. De persoon die bedacht had dat je op die manier een spell moest casten, was echt niet helemaal helder. Dat was zo jammer aan fable 2. Ik snap niet dat, dat ooit bedacht en uitgevoerd is. Lijkt me dat niemand dat leuk vond. Ook de weinig items en geen armor maakte het spel stukke minder.
Ik had veel meer van fable 2 verwacht. Ik verwacht dus niks meer van fable 3. Ik ga het dus ook niet kopen en zal ook geen filmpjes ervan kijken.