MX vs. ATV Reflex

Motoren, quads, auto’s en vooral heel veel modder. THQ’s nieuwste off-road racegame MX vs. ATV Reflex is een spel dat bol staat van de paardenkracht. Gezeten op verschillende motoren en ATV’s (All Terrain Vehicles) is het aan jou de taak de competitie ver achter je te laten op verschillende modderige tracks vol sluipwegen en obstakels. Lukt het ontwikkelaar Rainbow Studios om, zoals beloofd, voor revolutie in plaats van evolutie te zorgen?

Zoals je onlangs bij GN ON TOUR kon zien waren we op het MX vs. ATV Preview Event om de nieuwste titel van ontwikkelaar Rainbow Studios aan een kritische blik te onderwerpen. Naast een hands-on met de game mochten we ook Art Director Ian Wood interviewen. Voor een wat uitgebreidere impressie hier de hands-on preview van MX vs. ATV Reflex.

Terrein deformatie

Een van de nieuwe toevoegingen aan Reflex is het terrein deformatie systeem. Dit houdt zoveel in dat het terrein per ronde die je aflegt verandert. Deze verandering in terrein merk je ook echt tijdens het rijden waarbij de sporen die jij en je concurrenten maken ervoor zorgen dat iedere ronde nieuw en fris aanvoelt. Naast de terrein deformatie kun je in het derde deel in de MX vs. ATV serie ook realistisch gebruik maken van je lichaam om bochten makkelijker en vooral vlugger door te komen. Zo stuur je met de linkerstick en maak je met de rechterstick gebruik van je lichaamshouding om bochten en sprongen sneller en soepeler te nemen. Lijkt het erop dat je van je racemonster af dreigt te vallen dan kun je door met de rechterstick de juiste richting in te drukken naderend onheil afwenden. Zonder het gebruik van de rechterstick kun je tot op zekere hoogte ook meekomen met de concurrentie, maar na verloop van tijd zul je toch echt op moeten letten hoe je op je motor of ATV zit om de andere racers op afstand te houden.

Deze twee voornaamste veranderingen zorgen ervoor dat Reflex realistischer aanvoelt dan de voorgaande delen. Dat het spel tot nu toe verder weinig vernieuwing kent neem ik de ontwikkelaar geenszins kwalijk, aangezien vervolgen op racegames het voornamelijk moeten hebben van evolutie in plaats van revolutie. De claim dat Reflex meer revolutie dan evolutie is wil ik bij deze dan ook verwerpen. Eerlijk is eerlijk, ik heb voor het eerst een deel in de MX vs. ATV reeks gespeeld en heb me zodoende alleen kunnen beroepen op tweedehands kennis, maar na de nodige research durf ik wel te stellen dat er geen wereldschokkende veranderingen zijn doorgevoerd in dit derde deel.

Tabula Rasa

Zoals gezegd ging ik als onbeschreven blad van start met een simpele motor om genadeloos als laatste te eindigen. Misschien dat het aan de nodige alcoholistische versnaperingen van de dag tevoren lag, maar na een paar keer in de onderste regionen te zijn geëindigd had ik eindelijk mijn draai gevonden. Nadat ik het spel enigszins in de vingers had vielen de ietwat fletse graphics me ook steeds minder op en begon ik de magie van het spel steeds meer te begrijpen. Als man van de fiets en auto is het ook lastig om de magie van bruut brullende motoren en ATV’s direct te vatten. Reflex draait ook niet om de beste graphics. Nee, de game moet de rauwe actie op onbegaanbaar terrein digitaal perfect weten te vangen. En wat dat betreft doet het spel goede zaken. De game weet de essentie van de edele motorsport in de modder mooi te implementeren in een vermakelijk racespel. Toch zal Reflex zich moeten bewijzen op het vlak van balans. Racespellen vallen of staan namelijk met goed uitgebalanceerde gameplay. De integratie van auto’s in het spel zorgt ervoor dat de balans in de game perfect moet zijn om irritaties te voorkomen. Vooral in het online gedeelte kan een misstap hierin grote consequenties hebben. Voor zover wij hebben kunnen oordelen in de korte playsessie die we hebben gehad zat het qua balans wel goed, maar voor een definitief oordeel zul je nog even moeten wachten op de review.

Trukendoos

Alsof gewoon racen nog niet genoeg is kun je in Reflex ook de trukendoos opentrekken. Door de linker bumper (of L1 op de PS3) in te drukken kun je met de rechterstick meer dan 70 trucs uitvoeren. Van whips tot backflips, niks is te gek voor de adrenalinejunkies. Tijdens het uitvoeren van deze tricks gaat er geheid wel eens wat mis, waarbij je sierlijk door de lucht vliegt om onvermijdelijk keihard tegen de grond te smakken. Deze crashes zijn werkelijk om je vingers bij af te likken, maar doen bij tijd en wijle wel afbreuk aan het gevoel van realisme dat de rest van het spel wel kenmerkt. Crashen is tijdens een race natuurlijk niet de bedoeling dus kun je helemaal los gaan in de Freestyle modus. Je kiest hierin een omgeving om vervolgens met een voertuig lekker rond te rijden. Zonder verplichtingen kun je op je gemak door een grote open omgeving crossen, terwijl je onderweg tricks uitvoert en bergen bedwingt.

Voorlopige conclusie

Ontwikkelaar Rainbow Studios lijkt met MX vs. ATV Reflex een ijzersterk derde deel in de serie neer te zetten. Het reflex systeem, de nieuwe controls en de terrein deformatie voelen aan als een frisse wind in de reeks. Deze toevoegingen zorgen voor een groter gevoel van realisme en laten je voelen hoe het is om met verschillende voertuigen door de blubber te crossen. Hoe de AI, diversiteit en balans uitpakken valt echter nog te bezien, maar wij zijn in ieder geval hoopvol gestemd.

MX vs. ATV Reflex verschijnt op 5 februari voor de Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Portable en Nintendo DS.

  1.   
    thomasvdd's avatar

    kun je dit ook downloden