Broken Sword: Shadow of the Templars

De Broken Sword-serie is al jaren zeer populair onder liefhebbers van point & click adventures. Tot dusver waren het vooral PC-games, maar Ubisoft komt de massa tegemoet en schotelt ons een DS- en Wii-remake voor van de allereerste Broken Sword-game. Hoe dat uitpakt, lees je in deze review…

Point & Click-games, je moet er van houden. Toch zijn er nog altijd veel gamers die volop genieten van titels als Grim Fandango, Escape from Monkey Island, Runaway en natuurlijk de Broken Sword-serie. Het genre met aanwijzen en klikken leent zich natuurlijk perfect voor de speciale besturing van de Wii en Nintendo DS, dus ik was dan ook erg enthousiast toen Ubisoft onthulde aan nieuwe versies van de allereerste Broken Sword te werken. Hoopvol ben ik dan ook met de twee versies van Shadow of the Templars aan de slag gegaan…

Genieten

In Broken Sword: Shadow of the Templars – The Director’s Cut, zoals de game voluit heet, draait het om de Amerikaan George Stobbart en de Franse journaliste Nicole Collard. Door een bomaanslag in Parijs komen beide personages met elkaar in aanraking en besluiten ze samen te werken om te achterhalen wie er verantwoordelijk is voor de aanslag. Zoals het een goede adventure betaamt, zit het verhaal lekker vol met intriges en mysterieuze groeperingen.

Er zijn echter wel wat dingen veranderd ten opzichte van het origineel, want deze keer kunnen we bijvoorbeeld enkele nieuwe scènes spelen met Nicole. Zo begon de game oorspronkelijk met George, die op een terrasje lekker van een drankje geniet, terwijl je nu eerst met Nicole op pad gaat. Deze nieuwe delen in de game zijn wat mij betreft een prima aanvulling en het zorgt voor wat meer diepgang van de toch al goede verhaallijn, waarbij ook de sterke dialogen en nodige humor niet ontbreken.

Hulp inschakelen

De gameplay op de Wii werkt erg intuïtief door met de Wii-afstandsbediening alles aan te klikken en te selecteren. Ook zijn er enkele nieuwe puzzels toegevoegd, die speciaal inspelen op de mogelijkheden van de Wii. Naar mijn mening had de game dit niet nodig, maar het zijn zeker geen vervelende of slecht uitgewerkte puzzels, dus storend is het nooit.

Ook op de DS laat de game zich uitermate goed besturen, al ben je misschien snel geneigd om meer te slepen dan echt ‘point’ en ‘click’ toe te passen. Als je over een interactief object gaat, verschijnt een bolletje, zodat je meteen weet waar meer mee te doen is. Vervolgens zie je onder en boven het bolletje icoontjes van een oog en raderwerk, zodat je het object kunt gebruiken of eens kunt inspecteren door er beter naar te kijken.

Uiteraard dien je ook voorwerpen te combineren om puzzels op te lossen en verder te komen in het verhaal. Hoewel de combinaties vrij zelden heel moeilijk zijn, heeft ontwikkelaar Revolution Software er toch voor gekozen om een hintsysteem toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je nooit lang vast hoeft te zitten en het is tevens voor minder fanatieke gamers een prettige mogelijkheid om wat hulp in te schakelen als ze even genoeg hebben van het verkennen van omgevingen of ergens niet uit kunnen komen. Het is echter ook verleidelijk om deze tips snel op te vragen, wat de game misschien iets te makkelijk kan maken. Voor de echte ervaring is het naar mijn mening een stuk leuker om zoveel mogelijk op eigen kracht op te lossen. De voldoening na het oplossen van een puzzel of het ontdekken van de juiste combinatie van objecten is dan een stuk groter.

Uitstraling

Grafisch kan Broken Sword: Shadow of the Templars nog altijd prima meekomen, mede dankzij de voor het genre zeer gebruikelijke cartoony stijl. Omgevingen zien er sfeervol uit en ook de diverse personages hebben een geheel eigen uitstraling en dragen zeker bij aan de beleving van het verhaal.

De Wii-versie heeft echter met een vervelend, technisch probleem te maken: het geluid. De soundtrack en voice acting is prima, maar de kwaliteit van het geluid laat op de Wii wel te wensen over. Dit is toch wel slordig te noemen, zeker omdat er wel aandacht is besteed aan het vernieuwen van de andere aspecten van de game. Op de Nintendo DS is het geluid in beginsel al wat zwakker, wat best jammer is gezien de sterke gameplay en degelijke graphics.

Conclusie

Broken Sword: Shadow of the Templars – The Director’s Cut is een erg lekkere remake geworden van een point & click-serie die ik al tijden een warm hart toedraag. De gameplay is prima aangepast aan de besturing van de Wii en DS, waardoor de game op beide platformen goed uit de verf komt. Hoewel het spel qua geluid niet best scoort, zorgen de cartoony graphics en interessante personages voor een mooi geheel.

De verhaallijn is zelfs wat uitgebreider dan het origineel en bevat naast de nodige spanning en avontuur ook een gezonde dosis humor. Daarbij heeft Revolution Studios ook nog enkele platformspecifieke puzzels en een handig hintsysteem toegevoegd, waardoor de game zeker niet zal misstaan in de collectie van menig Wii- of DS-gamer.

  1.   
    NLkevvNL's avatar

    das lang geleee.XD toen was k nog klein toen k deze speeldeXD

  2.   
    LouisvanGaal's avatar

    vint het best slecht afgewerkt:S niet beplaat mijn game maar ieder ze eigen keus.

  3.   
    game freak94's avatar

    ben ik het helemaal mee eens dit lijkt eerder een strip dan een spel 😕

  4.   
    funie200's avatar

    dit lijkt me wel wat voor de DS 😀