Mario Strikers: Charged Football

Mario is populair. Voetbal misschien nog wel populairder. Een game waarin deze twee gecombineerd worden is dus gedoemd om ongekénd populair te worden. De Gamecube was al eerder aan de beurt met een Mario-voetbal game en nu moet ook de Wii er aan geloven. Deze game moet toch wel een schot in de roos worden! Lees verder of dat gelukt is…

Mario en voetbal

Als we heel eerlijk zijn moeten we toegeven dat Wii-eigenaren nog niet heel erg verwend zijn in 2007. Als je al een Wii kon bemachtigen (pas sinds kort is een grote speelgoedgigant hier in de buurt er trots op dat hij een Wii kan leveren, gezien de grote affiches ‘Wii op voorraad!’ op de ramen), dan was het nog best moeilijk om naast Zelda een aardige titel mee naar huis te nemen die je niet op zijn minst een beetje teleurstelde. Het is dus aan onze grote vriend Mario om deze zomer een klapper te maken en de Wii-gamescollectie naar een hoger niveau te tillen. Alle ingrediënten zijn op voorhand namelijk aanwezig: Mario, voetbal en de Wii met haar revolutionaire besturing. Mario voetbalde al eerder op een console. De Gamecube (God hebbe zijn ziel…) kreeg Mario Smash Football te verduren en dat was helemaal geen onaardige game. De Wii heeft in potentie meer in huis dan de Gamecube en beschikt ook nog eens over de Wii-remote, waarmee een voetbalgame toch aardig te besturen moet zijn. Kat in het bakkie!

Helaas verval ik van Mario Strikers: Charged Football niet in superlatieven. Of dit nu komt door de toch wat tegenvallende graphics of doordat de toepassingen van de Wii-remote naar mijn bescheiden mening tot een minimum beperkt zijn gebleven, weet ik niet. Maar ik moet eigenlijk helemaal niet zeuren… het is wel weer eens een Wii-game die wat anders is. Zeg nou zelf, zoveel voetbalgames komen er behalve de standaard sportgames niet uit en al helemaal niet met Mario in de hoofdrol. En het blijft niet bij Mario. Het hele Nintendo-zooitje ongeregeld is weer present en ze eisen stuk voor stuk hun hoofdrol op.

Voetballen met de Wii-mote

Om te beginnen moet je je Nunchuck aan je Wii-remote koppelen. Kaching! Weer dertig euro voor een extra Nunchuck, want voetballen doe je natuurlijk minimaal met z’n tweetjes. Uiteraard kun je ook tegen de computer spelen, dus met die ene Nunchuck die je hebt kun je ook genoegen nemen. Het draait bij voetballen mede om het zo hard mogelijk over het veld hollen en dat doe je dan met de analoge pook van de Nunchuck. Met de Z-knop kun je de bal iets omhoog wippen en om een stukje te rennen, maar de C-knop heeft een wat belangrijkere functie waar ik straks op terug kom. Met de Wii-remote zijn de meeste moves uit te voeren en dat zijn er dan ook nogal wat.

Voetballen met Mario is heel kort samen te vatten: chaotisch. Als je een eerste wedstijdje opstart zonder eerst de training te doorlopen dan kan je wel eens voor hele vervelende verrassingen komen te staan, die tot gevolg hebben dat je het spel met een resolute druk op de ‘eject’-button onmiddellijk weer uit je Wii laat komen. Oefenen is dus zeer gewenst. Het draait in Mario Strikers: Charged Football om het winnen van wedstrijden… uiteraard. Maar de manier waarop is bijzonder. Niet alleen doordat je met allemaal Nintendo-helden over de groene mat (of een andere soort mat in de vele stadions) aan het hollen bent, maar omdat het scoren, de hele entourage en eigenlijk het hele spel overgoten is met een Mario-sausje. Scoren doe je dus niet met een saaie trap in de linker of de rechter hoek van de goal, maar met een zogenaamde Megastrike. Kwaliteiten vallen hier pas op als ze Super Abilities heten. Met een prachtige trap in de kruising red je het dus niet bij Mario-soccer.

Als je besloten hebt de leren knikker, die hier overigens van staal is en niet van koeienhuid, te gaan beroeren, dan moet je rekening houden met twee dingen: kies een goede aanvoerder en scoor zoveel mogelijk Megastrikes. Wedstrijden winnen zonder deze Megastrikes is een lastige klus en zonder oefening lukt het al helemaal niet. Als je voor het eerst in een wedstrijd terecht komt, denk je te zijn geteleporteerd naar een mierenhoop in Mushroom Kingdom waar geen enkele structuur in zit. Als je eigenwijs bent geweest en de tutorial niet hebt doorlopen, kom je op pijnlijke en zeer snelle wijze te weten wat er met een Megastrike bedoeld wordt. Daarna wordt het tijd om dit zelf te proberen door de B-knop ingedrukt te houden tijdens het schieten. De bal wordt dan gekloond in meerdere ballen die in de richting van het doel van de tegenstander vliegen. Diezelfde tegenstander wordt dan geconfronteerd met een van de specifieke Wii-mote functionaliteiten en mag met de afstandbediening proberen de ballen uit het doel te houden. Het doel wordt full-screen in beeld gebracht en de ballen vliegen om je oren. Bereid je maar vast voor: nadat je de eerste keer dat je in het doel staat een Megastrike te verwerken krijgt, sta je geheid met 6-0 achter. De schutter zelf kan het aantal ballen dat hij richting het doel van de tegenstander kan laten verdwijnen positief beïnvloeden door een bewegende meter op het juiste moment stil te zetten.

Mario for captain

Iedere aanvoerder heeft zo zijn eigen Super Ability. Mijn ervaring is dat je het verst komt als je gewoon voor Mario als aanvoerder kiest. Bij het indrukken van de Super Ability-knop (daar heb je de C-knop) schiet hij als een paddenstoel uit de grond en transformeert tot een supergrote Mario die de rest van het veld af rost en dus makkelijker bij het vijandige doel komt. De meeste gamers zullen bij de toch wel belangrijkste mode in de game, de ‘Op weg naar de Striker Cup’-mode, over Mario willen beschikken als teamcaptain. Maar vlak ook Luigi niet uit. Ook deze knakker kan uit zijn jasje groeien en het spelverloop danig beïnvloeden. Verder kun je nog beschikken over onder andere ‘snelle’ Peach, ‘evenwichtige’ Yoshi, ‘verdedigende’ Daisy, ‘scorende’ Bowser, ‘plettende’ Donkey Kong en last but not least Wario, die het commanderen en scoren nog niet verleerd is. De resterende teamspelers hebben ook allemaal hun eigen plus- en minpunten. Monty Mole is er bijvoorbeeld eentje om in de gaten te houden, want voor je het weet graaft hij een gat en duikt hij vlak voor je doel weer op. Een gegarandeerde score! En over scoren gesproken… heel erg makkelijk is dat niet. Overspelen is dan ook het toverwoord en de bal zal dan van kleur veranderen en kun je na iedere pass de bal makkelijker in het net jassen.

Wat mij echt tegenvalt zijn de mogelijkheden om met de Wii-mote aan de slag te gaan. Het blijft beperkt tot het keepen, het wisselen van voorwerpen die je kunt gebruiken in het veld door met de Nunchuck te schudden (schilden en schillen!) en het belemmeren van je tegenstander bij een Megastrike. Hier had veel meer in gezeten. Ronduit irritant zijn de wel tien seconden durende cutscenes die je verplicht beeldvullend te zien krijgt als er een Megastrike wordt uitgevoerd. Deze is niet weg te drukken en onderbreekt het spel echt waardoor je het idee dat je aan het voetballen bent een beetje kwijt raakt.

Mario Strikers: Charged Football is de eerste game op de Wii die online als multiplayer speelbaar is. Online spelen gaat overigens prima. Een beetje jammer is dat je bij de ‘Ranked’ mode niet echt invloed hebt op welk veld je gaat spelen. Bij de ‘Friendly’ mode heb je dat wel, maar dan moet je eerst iemand invoeren als vriend. Dit betekent weer gehannes met de friend-code en da’s niet echt gebruiksvriendelijk. De afgelopen week had ik trouwens heel vaak problemen met inloggen op het netwerk (‘error getting stats’). Het zal wel door de drukte komen, maar het lijkt er ook op dat Nintendo niet was voorbereid op zo’n toeloop bij de eerste online Wii-game. De afgelopen dagen gaat het wat beter en gaat het inloggen een stuk soepeler. Het draait online om twee gewonnen wedstrijden van drie. Vriendschappelijk heb je veel meer de keuze als het gaat om tegenstanders, stadion en, niet onbelangrijk, niveau.

Conclusie

Mario Strikers: Charged Football is een game die toegankelijk zou moeten zijn maar dit pas wordt als je heel erg veel geoefend hebt. Een gemiddelde, matige speler zal dan ook niet zo snel een crack worden in deze game. Als je de game begint met spelen schrikt het zelfs een beetje af, zo onoverzichtelijk is het en je weet niet wat je nou aan het doen bent. De game heeft wel alle eigenschapen in zich om je er heel lang mee te kunnen vermaken, maar echt laagdrempelig vind ik hem niet. Het maar zeer karige aantal mogelijkheden om met de Wii-mote te voetballen maakt dat deze game geen specifieke Wii-game genoemd mag worden. De online mogelijkheden en de Striker Challenges tillen de game dan ook niet naar een hele dikke voldoende, maar hij blijft steken op een vette zeven. Fans zullen deze game echter zeker (moeten) gaan halen.

  1.   
    ShinodaBoy's avatar

    een geweldig spel 😮 😀 😕 8) 😥 😮 👿 🙁 😆 😡 😛 😳 🙄 🙂 😉

  2.   
    PS4owner's avatar

    dit is een goed spel want als het net zo is als op gamecube dan is het zeker goed voor heel wat speel uurtjes. ik hoop dat ze de controles van de Wii goed hebben uit gewerkt want anders kan het zwaar tegen vallen. de kwaliteit van de graphics zien er goed uit allen het is net als mario football dus niet echt orgineel allen een remake er van met Wii besturing.

  3.   
    Neolite's avatar

    ik heb het een keer bij een kameraad gespeeld en (gelukkig) nooit weer gespeeld

  4.   
    Uchiha linkz's avatar

    lol heb de cube versie helemaal dood gespeelt als deze net zo goed wordt dan ga ik hem zeker halen 😀

  5.   
    The Illusionist's avatar

    Lijkt me wel een aangenaam tussendoortje voor de Wii, maar meer ook niet.

  6.   
    Tom's avatar

    Veel gespeeld op de GC in één avond, zeer vermakelijk om met 4 man te doen. 😉 Van de Wii-versie weet ik het niet, waarschijnlijk zal het party-gehalte met de GC-versie matchen, maar de rest? Geen idee.

  7.   
    Gulzt's avatar

    Sorry, maar hier moest ik toch echt een account voor maken. Wat een slechte review! Scoren met megastrikes?? Dan heb je nog niet tegen een goede tegenstander gespeeld. Zet de CPUstand maar eens op het hoogste niveau, wedden dat je niet een megastrike krijgt uitgevoerd? Daarbij zijn ze makkelijk te blokken, ook op het snelste niveau. Met een enigsinds waardige tegenstander zal het online ook amper gebeuren. Maar je had 3 potjes gespeeld? Scoren doe je echt niet met megastrikes; op een enkele na.

    Moet een spel niet uitvoerig gespeeld worden voor een review over wordt geschreven? Mario als aanvoerder? Waarom zo’n advies? Mario heeft z’n kwaliteiten hoor, maar de algemene balans is erg goed. Elke captain heeft z’n voor en nadelen. Je laat het nou voorkomen dat de grote mario superieur is, maar er zijn wel effectievere specials..

    Waarom vind je het spel chaotisch? Goed, je moet er misschien een paar potjes voor gespeeld hebben maar na een uurtje overzie je alles prima. Niks chaos, gebrek aan ervaring…

    Te weinig gebruik van de wii-mote? Ik ben blij dat ze het niet over de top hebben gebruikt, het is zo precies goed. Je beukt elkaar omver door te bewegen met wii-mote, en meer hoeft het ook niet te doen. Passen met een beweging zou niet erg handig zijn, zeker niet als je verschil moet maken tussen een lopbal, en een directe. En met welke beweging schiet je dan op het doel, want je moet dan ook consequent zijn; dat kan niet ineens met een knop. Op een paddestoel te moeten tekenen in de lucht om een item te mogen gebruiken, of te schudden met de nunchuck om van speler te wisselen lijkt me ook niet bruikbaar. Hoe had je het beter gezien dan? Ik vind het erg optimaal zoals het is. Alleen een swiep maken met de wiimote voor een beuk, en verder gewoon knoppen gebruiken.

    Ik ben in ieder geval van mening dat je de review veel te snel hebt geschreven. Je zult merken

  8.   
    Peter Stout's avatar

    Ik zie aan de consoles die je in je bezit hebt dat je een echte Nintendo ‘liefhebber’ bent. En dat is ook te merken aan je reactie. Scoren met Megastrikes maakt toch echt een groot deel uit van het spelen, je zegt het zelf al… als je hem op het hoogste niveau zet wordt dat anders, maar veel gamers zullen dat bij deze game niet doen is mijn overtuiging. Niet voor niets ligt de nadruk zo op die Megastrikes. Als jij snel orde in de chaos kan vinden dan vind ik dat knap, maar daar ben je dan ook een echte Nintendo-fan voor. Nintendo zet deze game neer als een echte Wii-game maar er had meer in gezeten. Het is overigens niet mijn taak om dat te verzinnen maar om mijn mening erover te geven. Kennelijk vat jij dat heel ernstig op maar uiteraard heb jij ook recht op de jouwe. Maar volgens mij bedoel je te zeggen dat jij de game ontzéttend goed vindt en ik gewóón goed.Veel spelplezier!

  9.   
    Gulzt's avatar

    Peter XHG schreef, " Scoren met Megastrikes maakt toch echt een groot deel uit van het spelen, je zegt het zelf al… als je hem op het hoogste niveau zet wordt dat anders, maar veel gamers zullen dat bij deze game niet doen is mijn overtuiging. "

    Er zijn nu al honderden spelers beter dan de computer op megastriker(hoogste niveau). Dus speel je het online wordt je er toch mee geconfronteerd. De finals van de strikercup in het ‘offline-spel’ speelt zich op hetzelfde niveau af, dus wil je het spel uitspelen dan moet je wel.

    Peter XHG schreef, " Als jij snel orde in de chaos kan vinden dan vind ik dat knap, maar daar ben je dan ook een echte Nintendo-fan voor. "

    Dat volg ik niet helemaal, zeg je nou dat Nintendo spellen over het algemeen chaotisch zijn?

    Peter XHG schreef, "
    Nintendo zet deze game neer als een echte Wii-game maar er had meer in gezeten. Het is overigens niet mijn taak om dat te verzinnen maar om mijn mening erover te geven. Kennelijk vat jij dat heel ernstig op maar uiteraard heb jij ook recht op de jouwe. Maar volgens mij bedoel je te zeggen dat jij de game ontzéttend goed vindt en ik gewóón goed.Veel spelplezier!
    "

    Ik snap gewoon niet goed dat je de besturing vindt tegenvallen omdat het weinig gebruik maakt van de innovatieve kant van de controller. Als dat het beste werkt valt dat toch niet tegen? Mooie van de wiicontrollers is dat je ze veelzijdig zijn; niet alleen maar door nieuwe besturingsmogelijkheden maar omdat het een uitbreiding is op wat er al bestond, knoppen zijn gewoon niet voor elk spel onmisbaar. Daarom vroeg ik me af of je betere suggesties had voor de besturing.

    om IGN te quoten:

    Matt Casamassina schreef, "Next Level Games spent months experimenting with the Wii remote and nunchuk in an attempt to make the most of both. However, what it ultimately found was that Nintendo’s motion controller was not the ideal solution for Charged’s speedy gameplay mechanics and challenges and so the game only uses the waggle when it fits."

    Sorry wel voor m’n botte reactie hoor, je review is namelijk wel heel goed geschreven. Ik blijf er wel bij dat ik denk dat als je het spel anders gaat zien als je het een paar avondjes online hebt gedaan (servers werken inmiddels adequaat) en ‘m hebt uitgespeeld natuurlijk 🙂 Ik reageerde gefrustreerd op de megastrikers, omdat ik een aantal andere reviews las die ook schreven dat dit aspect domineerd. Ik zou het spel niet willen spelen als het zo was dat je voornamelijk zou scoren doormiddel van een minigame. Ik ben heel aangenaam verrast dat het amper invloed heeft op het spel (op hoger niveau) en dan baal ik er van als ik mensen hoor beweren dat het dominant aanwezig is. Dat zou het spel wat mij betreft waardeloos maken, maar het is gewoonweg niet waar. Ik zou het zonde vinden als mensen het spel links laten liggen omdat ze de indruk krijgen dat het een minigame race is.

    Goed, ’t is alweer een lang verhaal geworden 🙂 Hopelijk draagt het bij aan een vruchtbare discussie.

  10.   
    shadowlink88's avatar

    lijkt me wel geinig om met de wii remote te voetballen 😛

  11.   
    Libertine's avatar

    Een goede game om je een aantal dagen mee te amuseren, zeker met twee. Toch vind ik het weer jammer dat er weer een slappe 1-speler mode is en dat de bal nog steeds te klein is. Watik nu speel is een kopie van het eerste mario strikers spel met enkele verbetering. Dat sluitniet uit dat ie slecht is. Voor mij is en blijft dit een top game. (tussen haakjes: de orginele review van gamersnet suct!!) 😛

  12.   
    jankim's avatar

    Hey

    Ik heb een vraagje ik heb mario strikers voor op de wii, maar mijn vriend en ik willen tegen elkaar zeg maar.. We hebben 2 controllers en 2 nunchuks… Maar we kunnen er niet achterkomen hoe we tegen elkaar kunnen voetballen.
    zou jij ons dat misschien uit kunnen leggen?
    We horen graag even van je.

    Groetjes Kim en Jan

  13.   
    stormtrooper's avatar

    leuik spel om eventjes te doen

  14.   
    wens's avatar

    cups: de cup heel leuk maar, je hebt na de eerste 2 cups veel moeite om de volgende cup te halen ze worden steeds beter en de capten special wordt niet meer zo makkelijk ingezet zo win je niet zo snel!

    multi play: je kan het met meerde spelen zelfs de cups kan met meerdere je kan ook 2 teams maken en net als bij fifa kiezen bij welk team je zit zo kun je 2 vs computer of 1 vs 1 wat je wil dit spel kan met z’n vieren.

    specials: de specials natuurlijk zijn ze er anders zou het spel niet zo leuk zijn.
    1. je hebt een capten special kan alleen de capten je moet b lang inhouden op de tegestanders helft dan gaat hij omhoog en schiet hij ballen op de keeper de keeper moet ze tegen houden dit moet de tegestander doen. (daar worden de meeste punten mee gemaakt)
    2. er zijn ook specials van de medespelers deze special hangt af van welke spelers je hebt. bij deze moet je ook b inhouden dan komt de special

    tip:
    1. als je vaak paast word de vonk achter de bal wit als je dan schiet heb je meer kans dat je scoort.
    2. als je vanaf je eigen helft b inhoud geeft hij uiteindelijk voor zo kun je een omhaal of een halve maan of wat dan ook doen (goeie manier om te scoren)

    conclusie: het is een leuk spel als je er van houd voor mij is hij wel uitgespeeld ik speel er bijna nooi mee maar het is wel een leuk goed gemaakt spel en mooie beelden

  15.   
    gamerstimeX's avatar

    Dit spel is niet geweldig, omdat het heel eentoonig is. 😡
    Het is ook nog om een andere reden stom, namelijk dat de moeilijkheidsgraad echt te hoog voor beginners ligt. 👿
    Het bestaat uit toernooien waarvan de 1e echt makkelijk is, de 2e is al moeilijker maar nog steeds te doen behalve de laatste wedstrijd, die tegen de verwachting in, te moeilijk is om te verslaan en na het 2e toernooi word het echt te moeilijk[u]
    Ik raad dit spel niet aan tenzij je een grote fan bent van mario en voetbal