Racegames doen het eigenlijk altijd wel goed op de consoles. Om die reden is de PlayStation 3 straks dan ook royaal voorzien van games met diverse bolides. Naast de grote snelheden van Formula One en de extreme actie uit MotorStorm is er nog een game die zich straks zal melden aan het front: Ridge Racer 7. Weet deze game zich staande te houden tussen de andere launchgames? Lees het in deze preview…
Nummer elf
Ridge Racer is eigenlijk al sinds mensenheugenis verbonden aan de PlayStation. Telkens als Sony een nieuwe console lanceerde, werd dit opgeluisterd met een game uit de Ridge Racer-serie. Dit was zo bij de allereerste PlayStation, de PS2, de PlayStation Portable en straks ook bij de PS3. Tussentijds zijn er nog wel uitstapjes geweest naar de Nintendo 64, de Nintendo DS en iets recenter ook nog als launchgame voor de Xbox 360, toch blijft de serie nauw verbonden aan Sony’s consoles. Hoewel de teller straks al op nummer elf komt te staan, zal de nieuwste Ridge Racer-game door het leven gaan als Ridge Racer 7.
All the way
Een van de grootste kenmerken van Ridge Racer is toch wel het uitgebreide driften, waarbij je je wagen heerlijk door de bochten laat glijden…mits je het goed uitvoert natuurlijk. Ook in Ridge Racer 7 zal het driften weer als een rode draad door de gameplay lopen. Het gaat wel wat verder dan alleen maar de mogelijkheid om je achterwielen te laten slippen, want bij het selecteren van een auto kies je meteen voor een bepaalde drift-eigenschap. Er zijn drie varianten, te weten Mild, Dynamic en Standard. Mild zorgt ervoor dat je auto een zeer stevige wegligging heeft en niet al teveel capriolen uithaalt als je door de bocht gaat. Daar staat wel tegenover dat dit het langzaamste type auto is. Kies je voor Dynamic, dan wil je echt all-the-way gaan, want dit is echt het tegenovergestelde van wat Mild je voorschotelt. Dynamic maakt het makkelijk om in een drift te raken, maar het is daarnaast wel moeilijker om er weer uit te komen. Een auto met deze eigenschap is wellicht alleen aan te raden voor de meer ervaren coureur, aangezien de kans groot is dat je anders regelmatig buiten de baan belandt. De laatste optie, Standard, is een gulden middenweg tussen de vorige twee opties. Dit is de meest logische keuze voor beginnende coureurs.
Strategie
Verwacht echter niet dat het racen in Ridge Racer niets meer is dan driften en dat het allemaal gesneden koek is zodra je het bochtenwerk onder de knie hebt. Het vereist behoorlijk wat oefening en strategie om je auto op volle snelheid te laten rijden. Ja zeker, strategie! Ridge Racer 7 gebruikt namelijk slipstreaming en een functie die omgedoopt is tot Nitro Boost. Slipstreaming is in feite een vrij simpel concept: door recht achter een andere auto te rijden, zul je in staat zijn om sneller te acceleren en op een hogere topsnelheid te rijden. Hoe dichter je achter een ander rijdt, hoe meer voordeel je zult kunnen behalen. Het kan dus best lonend zijn om lange tijd achter een tegenstander te blijven rijden, om er ineens vol gas langs te knallen. Nitro Boost is een handige functie om echt ‘vol gas’ te gaan. Door op hoge snelheid te driften zal een Nitro-meter zich vullen, waarbij er drie verschillende levels zijn. Je kunt kiezen voor een quick boost zodra het eerste deel van de meter vol is, maar je kunt de meter ook verder vullen om later voor een twee- of drievoudige boost te gaan.
Een breed scala
Een andere optie die aan Ridge Racer 7 is toegevoegd is het customizen van je auto. Dit is eigenlijk een optie die we tegenwoordig in vrijwel alle racegames tegen komen. Hoewel het daardoor niet echt origineel meer te noemen is, zou het wel erg vreemd zijn als we deze optie hadden moeten missen. Gelukkig is het customizen geen simpele gadget geworden, want deze optie is bijzonder uitgebreid. Volgens de ontwikkelaar van de game zouden er meer dan 380.000 combinaties mogelijk zijn, dus je zult hier wellicht niet snel op uitgekeken raken. Naast een breed scala aan kleuren voor diverse onderdelen van je auto kan je ook aanpassingen maken aan de motor, banden, vering, spoilers en nog veel meer. Niet alleen is dit een leuke optie voor het visuele plaatje, het zal ook daadwerkelijk invloed kunnen hebben tijdens het racen. Een goede spoiler en de juiste banden zouden wel eens voor net dat beetje extra snelheid kunnen zorgen om een nieuwe top-tijd te racen.
Ook wat betreft de circuits is alles weer goed verzorgd bij Ridge Racer 7 en zijn er weer diverse banen om je op uit te leven. Wat toch wel als een klein minpuntje gezien kan worden, is dat een groot deel van de circuits ook al in Ridge Racer 6 zat. Gamers die dat deel al op de Xbox 360 hebben gespeeld, zullen dus veel bekende routes tegenkomen in dit zevende deel. Maar ja… het aantal mensen dat straks zowel een Xbox 360 als een PlayStation 3 in huis heeft zal waarschijnlijk beperkt blijven.
Voorlopige conclusie
Ridge Racer 7 lijkt in vrijwel alle opzichten een verbetering te gaan worden ten opzichte van de voorgaande delen. Vooral de strategische mogelijkheden van de nitro boost en het slipstreamen lijken een leuke toevoeging en ook de uitgebreide mogelijkheid om je auto te pimpen zal de levensduur van deze game gaan verlengen. Of alles straks ook echt goed verwerkt wordt in de game valt nog even te bezien, maar ik kan in elk geval niet wachten om straks zelf door alle bochten te driften…
ik vind hem te futuristisch
Geweldige game, met veel next-gen auto,s