In Empire Earth II draait het om evolueren. Je begint als een holbewonerstam en moet jezelf ontwikkelen, naar de Middeleeuwen, de Industriële Revolutie, het Atoomtijdperk en nog verder de toekomst in. Daarnaast zul je kunnen spelen met maarliefst 14 verschillende volkeren, van de Grieken tot de Romeinen en de Amerikanen tot de Duitsers. Empire Earth II lijkt een hele leuke geschiedenisles te gaan worden. Leer je mee?
Empire Earth II is een Real Time Strategygame met het bekende concept. Je begint met een basis en wat gewone burgers en bouwt daarmee al snel je eerste huizen, barracks, stallen en tempels. Om gebouwen te maken en soldaatjes te trainen heb je grondstoffen nodig en zul je je burgers ook op zoek moeten laten gaan naar eten, hout, stenen, goud, iijzer en salpeter (voor buskruit). Je bouwt een sterk leger op met een grote basis daaromheen en maakt je klaar voor de strijd. Dan stuur je je manschappen op de vijand af en de pret kan beginnen. Iedereen die wel eens Age of Empires heeft gespeeld kent het, maar Empire Earth II biedt meer diepgang dan dat.
Tijdperken
Ook in Age of Empires en Age of Mythology was het mogelijk om te evolueren en daarmee nieuwe units, gebouwen en wapens te krijgen. Dat spel ging echter niet verder dan ergens in de Middeleeuwen, Empire Earth II biedt een tijdspanne van 10.000 voor Christus tot 2230 na Christus. Je begint in het Stenen Tijdperk en evolueert daarna naar het Koperen Tijdperk, het Bronzen Tijdperk (Egyptenaren, Grieken) en het IJzeren Tijdperk (Romeinen). Dan ga je richting de zwarte bladzijden van je geschiedenisboek, de val van het Romeinse Rijk en de volksverhuizingen in The Dark Age. Daarna volgen de Middeleeuwen, de Renaissance, het Imperialisme en de Verlichting ten tijde van Napoleon. Gevolgd door de Industriële Revolutie en in het Moderne Tijdperk zul je kunnen vechten met units uit de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Tenslotte zijn er het Atoomtijdperk en gaan we de toekomst in met het Digitale Tijdperk. Het Genetische en Syntetische Tijdperk gaan nog door tot 2230 na Christus en de cirkel is compleet.
Volkeren
Je zult in Empire Earth II kunnen spelen met een grote variëteit aan volkeren. Egyptenaren, de Grieken, Romeinen, Babyloniërs, Inca’s, Azteken, Maya’s, Turken, Chinezen, Koreanen, Japanners, Britten, Duitsers en Amerikanen zitten er allemaal in en elk volk heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Zo zijn de Westerse volkeren goedkoper maar kunnen de Aziaten grotere legers hebben. Het verschil per Age is ook erg groot. De Romeinen zijn bijvoorbeeld in het IJzeren Tijdperk op hun sterkst, terwijl de Duitsers het juist goed doen tijdens de Modern Age. Alle volken hebben andere speciale krachten en wereldwonderen en hopelijk wordt het spel goed uitgebalanceerd.
Tech Points
Om te evolueren naar een volgende Age in Empire Earth II zul je Tech Points moeten verzamelen. Universiteiten en Tempels geven je deze punten, maar je kunt ze ook krijgen door vijandelijke gebouwen te vernietigen. Je krijgt meer Tech Points als je meer burgers in deze kennisgevende gebouwen hebt zitten maar moet wel een balans vinden tussen bouwen en studeren. Tech Points kun je besteden aan upgrades maar je kunt er ook een Age mee omhoog gaan. Dat is ook erg handig want als jij al kanonnen hebt uitgevonden terwijl de vijanden nog met zwaardjes staan te hakken ben jij duidelijk in het voordeel.
Nieuwe dingen
Empire Earth II maakt ook gebruik van een klimaatsysteem. In de regen zijn sommige volkeren beter dan anderen en in de gloeiende hitte zijn de Egyptenaren sterker dan bijvoorbeeld de Duitsers, die weer een voordeel hebben in de winter. Een andere nieuwe toevoeging is het Territories-systeem. Je kunt je basis niet eeuwig blijven uitbereiden en je hebt maar een beperkt stuk grond rondom je City Center tot je beschikking om vol te bouwen. Als je meer soldaten, materiaal of Tech Points wilt zul je andere gebieden moeten veroveren waar je nieuwe barracks, stallen en Universiteiten kunt bouwen. In een nieuwe Territory kun je ook meer resources vinden.
Single- en Multiplayermodes
Naast een singleplayer- en skirmishmode (los potje) is er ook een multiplayermode aanwezig. Hierin kun je op veel verschillende maps veel verschillende modes spelen. Zo is er Conquest (Deathmatch) en Team Conquest. In King of the Hill moet je een bepaalde Territory verdedigen en in Hot Spots zul je zo snel mogelijk op een bepaalde Territory een fort moeten bouwen. In Crowns zul je kronen moeten opsporen, meenemen en verdedigen en in Regicide moet je een belangrijke officier verdedigen en die van de andere spelers moeten doden. In Capitol tenslotte zul je het City Center van je tegenstander voor een bepaalde tijd moeten bezetten om van hem te winnen. Dit kan online met maximaal 10 spelers maar ook tegen de computer in skirmish.
Voorlopige Verwachting
Empire Earth II gaat een grote verscheidenheid aan tijdperken, volkeren en andere nieuwe dingen brengen. Met het klimaat- en territorysysteem gaat de game nog verder qua diepgang. Het is alleen te hopen dat de ontwikkelaar de game goed uit kan balanceren en de gameplay spannend en vlot kan houden. Grafisch ziet de game er niet super uit zoals Rome: Total War of The Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth maar daar heeft de ontwikkelaar Mad Doc nog tot 29 april voor, want dan ligt de game in de winkels. Tot die tijd raad ik je aan om de demo te downloaden en te spelen. Één ding is zeker; Empire Earth II wordt de leukste geschiedenisles tot nu toe!
ik heb de game en hij is: cool
er is 1 minpunt: omdat de graphics zo sloom zijn gaat je muis ontiegelijk sloom !!!!!!!! 😀
ik heb de game nie jammer 😥 😥 !!! hij ziet er cool uit heb een wel die is ook coool 😀
ik heb hem hij gaat wel alleen 3 is beter 😉