Een First Person Shooter in de Tweede Wereldoorlog is allang geen origineel concept meer. Mocht je als uitgever je toch aan een dergelijke game wagen, dan moet je van goede huize komen aangezien we het populaire Medal of Honor, maar ook het betere Call of Duty al hebben. En wees dan nog maar eens origineel.
Niks held, realiteit!
Voor de sfeer hebben we Call of Duty, maar eerlijk is eerlijk; Call of Duty is niet erg realistisch. Toen Gearbox Software en Ubisoft Brothers in Arms aankondigden werd er gelijk maar bijgezegd dat de game anders dan andere Tweede Wereldoorlog FPS zou zijn. ‘Sure, dat hebben we wel vaker gehoord,’ dacht ik bij mezelf. Maar Brothers in Arms ís ook echt anders. Hoewel het regent met games van hetzelfde onderwerp speel je altijd maar een held voor wie kogels alleen maar jeuken. Nooit zagen we dat het tactische element van oorlog voeren, wat eigenlijk de sleutel is tot het winnen ervan, aan bod komen. En daar hebben we gelijk het punt waar Gearbox haar originaliteit vandaan haalt.
De drie jaren die aan deze titel zijn besteed zijn voor een groot gedeelte voor research gebruikt. Je kunt dan wel realisme wensen, maar de ontwikkelaars zelf zullen de oorlog niet hebben meegemaakt. Daarom werden diverse historici en echte veteranen om hulp gevraagd. Ene John Antal, kolonel in de oorlog, hielp Gearbox met tactische en strategische technieken. Dit alles met behulp van echte materialen uit de Tweede Wereldoorlog zoals kaarten en luchtfoto’s.
Al die moeite zorgde ervoor dat men de omgeving als nooit te voren kan weergeven. Normandië is op enkele plaatsen identiek nagemaakt, maar Gearbox heeft zich ook verdiept in de wapens. Een Thompson, M1 Garant, MP40, waarschijnlijk is dit slechts een kleine selectie wapens die tot je beschikking komen te staan. Elk hebben ze hun sterke en zwakke punten zoals kracht en precisie. Je zult beter mikken als je ook echt door de irosight kijkt en lopen gaat natuurlijk minder snel met zwaardere wapens (denk aan een BAR). Tenslotte zullen er niet zoals bij Call of Duty overal medkitjes liggen voor je schrammen, geraakt is geraakt. Mocht dat laatste nou gebeuren dan zal het functioneren van je benen niet worden bevorderd. Een tactisch schot in de roos betekent liggen. One shot one kill is mogelijk en daarom is die tactiek zo belangrijk.
Het verhaal
Met zo’n titel moet natuurlijk wel een verhaal gezocht worden. Fans van Band of Brothers, waaronder ikzelf, zullen ongetwijfeld de verhaallijn herkennen. Jij speelt Sgt. Matt Baker, gebaseerd op een echte sergeant uit de oorlog. Daarmee speel je missies die echt hebben plaats gevonden achter de vijandelijke linie. Zoals Dick Winters al zei in Band of Brother(s ): ‘Wij zijn Paratroepers, wij zijn gewend om omsingeld te worden.’ Uiteraard heeft iedereen zijn uiteindelijke dropzone gemist en is aan het zoeken naar leden van je twaalfkoppige squad. Nadat je je squad verzameld hebt zul je als 502nd Airborne ranger een paar uur voor D-Day operaties uitvoeren achter de vijandelijke linies. Hierbij zul je Duitse nederzettingen en stellingen uitschakelen om levens te redden op onder andere Utah en Omaha Beach. Kijk deel twee van Band of Brothers een keer om een idee te krijgen hoe dat eruit moet gaan zien. Naar mate het verhaal volgt zullen er natuurlijk andere missies volgen. Je leert je mannen echt kennen en krijg daarom een groepsband.
De tactiek
Leuk dat tactische, maar de bediening wordt er vaak niet makkelijker op. Dat valt in Brothers in Arms wel mee; het is een kwestie van mikken op de juiste positie en een druk op de knop. Wanneer je op een vijand klikt, vallen ze aan. Wanneer je op een muurtje drukt, zoeken ze daarachter dekking. Het klinkt allemaal doodeenvoudig, maar het is te hopen dat dit systeem goed uitgewerkt wordt en dat je squadleden niet de AI van een lege eierdop hebben. Gelukkig zijn je teamleden ook geen kuddedieren en nemen ze zelf ook beslissingen. Als het veilig is om een granaat te gooien of als ze onder vuur worden genomen en dekking moeten zoeken, doen ze dat natuurlijk wel uit zichzelf.
In Brothers in Arms is jouw squad verdeeld in twee groepen van elk zes man. Deze groepen vormen een een suppression team en een assault team. Het suppression team zal het assualt team (aanvallende team) covering fire oftewel dekking geven. Dit team is dan ook uitgerust met zwaardere wapens zoals BAR’s en misschien wel .30 Cal’s. Door deze suppresion fire kan het assualt team de vijand flanken. Het assualt team zal uitgerust zijn met rifles, Thompsons en granaten.
Broeders
Bij Brothers in Arms draait het, zoals de titel al zegt, om soldaten die broeders zijn geworden in tijden van oorlog. Dit zal naar voren komen in de diverse filmpjes en cut-scènes, maar het is ook mogelijk om je soldaten aan te spreken. Zo kun je met ze praten en meer over ze te weten komen.
Brothers in Arms gaat op het gebied van tactiek en bezieling het verschil maken met de rest en daar ben ik heilig van overtuigd. Als Ubisoft doet wat ze beloofd heeft, dan word ik op mijn wenken bediend en speel ik een game waarvan ik alleen maar kon dromen. Grafisch zit het wel snor, zoals we wel kunnen zien op screenshots en in filmpjes, maar hoe de game zich laat spelen en of die broederliefde echt zo overkomt is nog maar af te wachten. Waarschijnlijk heb ik na Band of Brothers weer een nieuwe legerverslaving. Help mij niet.
Als ik dan op een screenshot kijk van Brothers in Arms en ik zie de Thompsons, begin ik al te watertanden en te hallucineren. Rechts van mij schiet een magazijn uit een M1, voor me zie ik niets anders dan mortieren inslaan en links van mij staat een .30 Cal te sprayen. Ik kan niet wachten op deze game.
gewoon vet een vet spel 🙄
Het lijkt mij een vet en cool spel 8)
Omdat je gewoon de verhalen hoort 😮
van mensen die daar echt gevochten hebben
sinds ik BiA heb gespeeld heb ik heelveel respect voor gearbox en ubisoft.
Alles wat de auteur zegt is waar..
Zeker vet
brother in arms road to 30 hill is gwn de max 😛