Tony Hawk’s Underground

We kennen Tony Hawk allemaal wel van het spel. Het spel waarin jezelf als skater de sterren van de hemel kan skaten of gewoon je creatuur zo hard mogelijk op ze bek laat vallen. Het spel met de stampende soundtracks. Het spel waarin andere skaters beroemd zijn geworden. Het spel waarin je als beroemde skater moest skaten. Het spel dat telkens cijfertje achter zijn naam krijgt… hè? Tony Hawk’s Underground?! Vernieuwend? Misschien…

Storymode
Waar we Tony Hawk’s Pro Skater natuurlijk allemaal van kennen is de geweldige careermode. Meestal zat er een stijgende moeilijkheidsgraad in en kon er maar op één niveau gespeeld worden. Dit werd maar al te vaak erg moeilijk gevonden en daarom gaat het bij THUG anders. Voordat je begint kun je kiezen uit vier verschillende moeilijkheidsniveaus:

-Too Easy: voor de mensen die TH voor het eerst spelen.
-Beginner: voor de wat minder gevorderde (of instapniveau)
-Normal: voor de goede skaters (het oude TH niveau)
-Hardcore: voor de masters van de TH series.

De verschillen van niveaus zitten vaak in het feit of de tricks in een combo moeten of niet. Ook de tijd die je voor een doel krijgt zal toenemen wanneer je met een makkelijker niveau speelt. Het is wel duidelijk dat er nu voor ieder een geschikte moeilijkheidsgraad is.

Nadat je een skater hebt gemaakt die tot op de wimper aan jouw keuze voldoet of een stereotype skater hebt gekozen, ga je skaten. Je vriend Eric Sparrow schreeuwt door je kamerraam dat dé Chad Muska naar jouw stadje New Jersey komt. Hij zal daar een skatedemo geven die je natuurlijk als wannabee skater niet wil missen.

Dan beginnen de wielletjes echt te rollen. Je kunt door New Jersey skaten en komt wat vrienden tegen die je spelenderwijs de controls leren. Je zult merken dat wanneer je een mooie trick landt je stats zult verdienen waarmee je jezelf als het ware upgrade. Naarmate je vette grinds land of sicke combo’s maakt zul je beter worden om vervolgens nog gekkere fratsen op je schaatsplank uit te halen.

Al snel zul je enkele ‘missies’ volbracht hebben en gedeeltes in de stad vrij maken. Wanneer je binnen bepaalde criteria de stad hebt uitgespeeld, zal je toegang krijgen tot andere landen waar je probeert op te vallen tussen allemaal jong talent. Wanneer je grandioos een skate competitie wint, staan de sponsers voor je in de rij. Eric, je vroegere maat, wordt jaloers omdat je hem verslagen hebt in diezelfde competitie. Nadat je de sponsor gekozen hebt die jou het meeste ligt, begint het echte werk. Fotografen en pers staan in de rij om foto’s van je te maken en je reist heel wat af met je knotsgekke teamgenoten. In elke stad beleef je weer de idiootste gebeurtenissen en krijg je weer challanges van andere (niet) skaters die je moet helpen bij hun probleem. Eric reist mee en zit je behoorlijk dwars.

Later in de game zal je uit het team worden gekickt omdat Eric zich schuldig maakte aan joyriding in een tank. Hij was echter snel genoeg uit de tank en schoof de schuld op jou af. Even ben je het skaten helemaal zat omdat je niet mee mag met je team terug naar huis. Ze laten je achter in Moskou en je moet zelf maar zien terug te komen. Maar een ding heb je in je hoofd: je wilt een eigen team die skate voor de lol.
Eenmaal thuis doe je dat ook en ga je je eigen film maken met sterren die jouw mening over skaten aanstaan.

Verandering/verbetering?
In de game hebben er eigenlijk twee echt grote veranderingen plaats gevonden. Buiten de naam is nu ook het doel van het spel veranderd. Voorheen was het doel vaak vaag en het ging vooral om het winnen van competities. Nu is het je doelstelling om op te klimmen in de skatewereld. Tevens is het nu omgelijk om van je board af te stappen; hetgeen wat zoveel besproken werd in previews. Die optie valt me wat tegen. In sommige missies is het echt noodzakelijk dat je van die optie gebruik maakt omdat je bijvoorbeeld op gebouwen moet klimmen. Door in een combo snel van je board te springen hoeft dat nog niet te betekenen dat het einde combo is. Wanneer je snel naar het volgende object, waarop je een truck kan doen holt, blijft het één en dezelfde combo. Wanneer je echter de vaart erin wilt houden raad ik dit je af.

Gameplay
De besturing is lekker, maar elke keer als de game weer een extra optie krijgt moet er wel weer een nieuwe knop gevonden worden op de beperkte controller. In THUG is dan eindelijk de mogelijkheid om van je board af te stappen, maar de knoppen waren al bedoelt voor andere functies. Door L1+R1 te drukken spring je van je board. Niet echt handig, maar andere opties zijn even moeilijk. Zo is het maken van combo’s in de game een stuk makkelijker geworden mits je de besturing globaal uit je hoofd kent. Met manuals, reverts of gewoon lopen maak je verschillende grinds of andere tricks tot één grote trick. Zo haal je gigantische scores waardoor je weer verder kan gaan.

Trick editor
In elk land zul je een beroemde skater tegenkomen. Die leert je, net als in voorgaande delen, een specialmove waarmee extra punten zijn te verdienen mits de special meter voldoende gevuld is. Wanneer je hem land zoals hij het precies wil speel je een slot vrij. Daarin kan je of de net verdiende trick in laten staan, maar leuker is om daar een eigen gemaakte creatie neer te zetten.
In een tijdsbalk van drie seconde kan je:
-Rotation
-Grab
-Flibtrick
-Special
-Other
-en muziek eronder zetten.
Wanneer je van alles combineert zullen er hoge scores vallen en maffe creaties uit voortkomen die niet altijd even reëel zijn. Toch is het een leuke optie die het zeker even verdient omgenoemd te worden en weer een extra toevoegt aan het spel.

Multiplayer
Wederom is het multiplayer-gedeelte van THUG weer erg verslavend te noemen. Klassiekers zoals Free Skate, Time Attack en Score Challenge zijn natuurlijk weer aanwezig en de namen spreken voor zich. Multiplayergames als Combo Mambo (grootste combo in bepaalde tijd), Slap! (elkaar het meeste slaan in een bepaalde tijd), King of the Hill (draag een kroon voor een bepaalde tijd), Graffiti (own objecten), Horse (ezelen met skaten) zijn geweldig om met z’n tweeën te spelen. Het meest verslavende is nog wel Firefight. Uren heb ik dat zitten spelen en ik kán het nog uren spelen. In dit spel moet je elkaar bekogelen met vuurballen die je maakt door een kickflip op heelflip te doen. Wanneer je valt lig je natuurlijk stil waardoor het voor de ander peace of cake wordt om hem te raken. In één woord: ‘verslavendleuk’.

Conclusie
Tot nu toe wist Activision elke keer weer de Tony Hawk-game beter en spectaculaider te maken en dat is ze ook dit keer weer gelukt. Hoewel de grafische verbetering me ietwat tegen viel (maar in THPS 4 al goed was) zijn er zat punten die gewoon sterk zijn.
Om te beginnen is het gedrag van de skater verbeterd. Wanneer je nu op een muur af rijdt, zal hij zich van de muur afdrukken. Ook is het vallen dit keer realistischer dan ooit. De ballen/stang val is nog altijd goed aanwezig en nog wat bij gepoetst. Je herkent af en toe een val uit voorgaande delen, maar er zijn zat nieuwe. Je skateboard zie je bijvoorbeeld richting horizon gaan wanneer je een trick te laat land. Ook kan je board in tweeën gespleten worden, waarna je skater een deel weg trapt van woede.
De levels vallen me lichtelijk tegen. Hoewel ze interactiever zijn geworden, zijn ze nog steeds niet über groot. Wel is me opgevallen dat NeverSoft hun belofte is nagekomen; er staan niet overal meer ‘toevallig’ half-pipes. De quater-pipes die er nog staan zijn zo gemaakt dat ze onderdeel vormen van bijvoorbeeld een gebouw. Her en der staan er nog wel enkele verdwaalde, maar anders zou je je vaart verliezen.
Hoe verslaafd kan je aan een multiplayer game worden? Die vraag kreeg ik wel eens naar mijn hoofd gesmeten toen ik weer eens met mijn neef de multiplayer optie zat te spelen. Bijna elke optie is leuk om het tegen elkaar op te nemen. Er zijn geen opper moeilijke gamemodes, die je eerst uren moet uitleggen. Eigenlijk kan je alleen al voor deze optie het spel kopen, wanneer je over 2 controllers beschikt. Je moet dan nog wel een vriendje hebben ;-).

Voor mij is het duidelijk. Wanneer je van dit genre houdt, heb je hier met een topper te maken. Het is een zeer geschikt cadeau voor jong en oud en zal vele leuke speeluurtjes als gevolg hebben. Tony Hawk’s Underground is je zuurverdiende geld meer dan waar!

Ssst! Ik ben weer verder THUG-en!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren