Remakes, je kan er geen genoeg van krijgen of je bent er inmiddels wel een beetje klaar mee. In een tijd van creativiteitscrisis lijken genoeg ontwikkelaars heil te vinden in het opkalefateren van games die nog ergens in de oude doos rondslingeren. Maar van sommige remake-projecten kun je alleen maar vrolijk worden en Remedy is met één zulks projecten bezig.
We rewinden even naar 2001. Terwijl menig Nederlands belegger zijn hersens brak over het omzetten van guldens naar euro’s, braken gamers hun hersens over Max Payne. Remedy bracht iets revolutionairs naar het landschap: baanbrekende visuals en bullet time. Dat Max Payne constant rondliep met een gezichtsuitdrukking van “wie heeft hier echt een massive rotte scheet gelaten?!”, dat was juist het mooie. Je kon tenminste die grimas van Sam Lake – Remedy’s creative director – goed zien.
Afijn, terug naar 2022. Max Payne is nog steeds rete-populair. En die doos vol herinneringen aan die goede oude tijd werd vorig jaar al eventjes uit de kelder gehaald voor de 20e verjaardag van de franchise. Was het destijds een hint? Was het wellicht dat zetje in de rug om tot het maken van een remake over te gaan? We zullen het nooit weten. Maar wat we wel weten is dit: Max Payne 1 en 2 krijgen een current-gen remaken en zullen als bundel uitgebracht gaan worden.
Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een nette deal die remedy met Rockstar heeft kunnen sluiten. Rockstar bezit de rechte van de franchise sinds 2002 en moest daarom wel even akkoord gaan met dit voorstel. Maar die deal was snel gesloten, want de mensen bij Rockstar zijn stuk voor stuk die-hard fans van de originele games, aldus Rockstar’s Sam Houser.
“We were thrilled when our long-time friends at Remedy approached us about remaking the original Max Payne games. We are massive fans of the work the Remedy team has created over the years, and we can’t wait to play these new versions.”
Het is voor Remedy wel te hopen dat de gamebundel goed gaat verkopen. De afspraak is dat Remedy de royalties mag opstrijken zodra Rockstar de gemaakte onkosten (ontwikkelingskosten, marketing, distributie en uitgeven) eruit heeft gehaald. Maar met miljoenen fans over de gehele wereld zou dat een koud kunstje moeten zijn. Remedy CEO Tero Virtala heeft er in ieder geval alle vertrouwen in.
“Max Payne has always held a special place in the hearts of everyone at Remedy, and we know the millions of fans worldwide feel the same. We’re hugely excited to be working with our partners at Rockstar Games once again for the chance to bring the story, action and atmosphere of the original Max Payne games back to players in new ways.”
Helaas is het wel zo dat het nog een tijd gaat duren voordat de remakes naar de PS5, Xbox Series X|S en pc komen. Het project verkeert namelijk nog in een concept fase.
Ik ben wel echt een liefhebber van remakes en remasters, vooral eigenlijk van die laatste omdat remakes vaak toch een ander soort game worden. Andere engine is logisch maar vaak gaat wel het authentieke gevoel daardoor weg.
Goed voorbeeld zijn de spyro en crash remakes, prima remakes al spelen ze toch minder lekker dan de orginenele games. Voelt niet hetzelfde meer.
Alsjeblieft. Remake de Ezio trilogie op current gen. Remake…. Niet remaster. Dat “oppoetsen” van oude games is niks. Wie zit te wachten blokkige gezichten en houterige besturing. Doe hetzelfde als met Tomb Raider. Behoudt de essentie van de game en start opnieuw.