De ontwikkelaar van Days Gone is Sony Bend en mocht je daar ooit willen werken, pas op, je wordt er geen leuker mens van, want je gaat klagen over alles. Eerst was daar de schrijver van de game, John Garvin, die de gamers de schuld gaf van de tegenvallende resultaten van de game. Jullie hadden namelijk gewoon zestig euro moeten uitgeven, dan was er een tweede deel gekomen! Dat tweede deel mocht niet gemaakt worden van Sony. Gelukkig maar.
Nu is het ex-medewerker Jeff Ross (regisseur van de game) die aan het klagen en kniezen en janken is. Eerder deze week kwam naar buiten dat Ghost of Tsushima acht miljoen exemplaren heeft verkocht, een knappe prestatie voor een nieuwe IP. Tijd voor Ross om even lekker te huilen over dat feit (via VG247):
“At the time I left Sony [in 2020], Days Gone had been out for a year and a half (and a month), and sold over 8 million copies. It’s since gone on to sell more, and then a million+ on Steam. Local studio management always made us feel like it was a big disappointment.”
En dat klopt! Niet dat Days Gone een hele slechte game is, het is best vermakelijk zelfs! Maar als je het vergelijkt met de beloftes die de studio gemaakt heeft ten tijden van de aankondiging, is het een fractie van dat product geworden. Ontwikkelaar Sucker Punch van Ghost of Tsushima heeft nooit één valse belofte gemaakt over hun titel. En dan lopen dingen nou eenmaal anders.
Strategie Sucker Punch:
Stap 1: eerlijke verhaal
Stap 2: eerlijke verhaal
Stap 3: mooie (verkoop)cijfers
Strategie Sony Bend:
Stap 1: bizar vette gameplay tonen
Stap 2: heel lang niks van je laten horen
Stap 3: een product afleveren die de vette features die beloofd waren niet heeft
Stap 4: teleurgestelde pers en matige cijfers, want ja die wilden die gameplay die beloofd werd
Stap 5: Sony geeft geen toestemming voor een vervolg
Stap 6: huilende ex-medewerkers van Sony Bend
Stap 7: nul zelfreflectie tonen, never nooit.
I rest my case.