Returnal heeft eindelijk een (soort van) save optie

Ontwikkelaar Housemarque bracht ons eerder dit jaar de uitdagende sci-fi shooter Returnal. Zoals we in onze review al zeiden: een stervensmoeilijke roguelike game. Pittig, maar je inzet wordt absoluut beloond. Voor wie het iets minder pittig zoekt is er goed nieuws. Na eerdere geruchten over save games heeft Returnal dankzij een nieuwe patch eindelijk een save optie. Of iets wat er op lijkt…

Via het PlayStation Blog laat game director Harry Krueger weten dat Returnal voorzien is van update 2.o. Deze introduceert de nieuwe feature genaamd Suspend Cycle. Dit is in feite een manier om je game te kunnen pauzeren, om hem later weer op te starten op precies dat punt. Je progressie blijft bewaard, zelfs als je je console volledig afsluit. Ga je later weer verder, dan is dat eerdere pauzemoment niet meer beschikbaar.

Suspend Cycle is dan ook geen klassieke manier van save games gebruiken. Je kunt niet legio saves maken en later op elk gewenst (opgeslagen) moment weer het spel hervatten. Er zit dus wel een duidelijke restrictie aan deze opzet. Krueger vertelt:

One of the main features of this update is the Suspend Cycle functionality, which will allow you to pause your cycle to be continued later, letting you exit the game and turn off your console without losing your progress in that session. The structure of the game remains unchanged, so this functionality is not a traditional mid-game “Save Game” option: by suspending the cycle, Returnal will simply create a single use suspend point, and once you resume playing the suspend point is deleted and cannot be used again. Your game will continue directly from the moment you left it, and if you want to suspend the cycle again, your progress will be captured from that new point onwards.

There are some limitations in place – for example, players won’t be able to create a suspend point during Boss battles, cinematics, first-person sequences or during intense combat scenarios – as we felt there are certain moments in Returnal that are best experienced unfragmented to preserve the intended challenge and flow.

Op deze manier wil Housemarque de “roguelike spirit” en het gevoel dat er echt iets op het spel staat in stand houden, maar toch ook iets gemak toevoegen voor spelers die Returnal in wat kortere sessies spelen.

De update 2.0 voegt tevens een Photo Mode toe. Meer daarover, en meer details over Suspend Cycle, vind je op het PlayStation Blog.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren