Wat je mening omtrent Marvel’s Avengers ook moge zijn, bijna iedereen waardeert het dat Square Enix en Crystal Dynamics niet voor een pay-to-win aanpak ging. Microtransacties zouden puur cosmetisch blijven. Erewoord. Nou, mieter dat erewoord ook maar in de kliko, want de game heeft alsnog betaalde XP boosters gekregen.
De in-game marketplace slijt je voortaan ‘consumables’, welke gebruikt kunnen worden om sneller te levelen en grondstoffen te vergaren. Oftewel, dit is dus exact wat men bedoelt met pay-to-win. Dit staat totaal haaks op wat Square Enix in 2019 claimde, toen het E3 benutte om de held uit te hangen en een vuist te maken tegen lootbox-praktijken.
“The idea, from the beginning, is that we want you to be able to customise your hero – how they look, how they play, the gear they have and how they use it.
Your Black Widow could be different to my Black Widow – just a little, maybe a lot depending on what you favour and how you unlock things. In terms of how we monetise, we’ll have cosmetics. No gameplay paywalls.”
Tja, dat was toen en dit is nu, zullen we maar zeggen. En om eerlijk te zijn hadden we dit al moeten zien aankomen, aldus enkele Redditers. In maart besloot Crystal Dynamics het levelen te nerfen omdat de hoge snelheid waarop men levelde “verwarrend en overweldigend” zou zijn voor nieuwkomers. Als je daar eerst je knip voor moet trekken, wordt het ineens niet meer zo verwarrend.
Afijn, gelukkig hoef je al niet meer te betalen voor de game zelf wanneer je Game Pass hebt. Dan kun je die centen mooi in wat consumables steken.
Teleurstellend maar niet verrassend, zullen we maar zeggen.