Afgelopen weekend werd FIFA 22 aan de wereld gepresenteerd met een eerste reveal trailer. Naast een hoop voetballen, gras en spelers was er vooral heel veel ruimte voor marketingpraat. Wat echter tussen de regels door ook werd gemeld: de pc-versie van FIFA 22 zal last-gen zijn.
Fans van de serie reageren woedend op deze keuze van Electronic Arts. Dat de pc-versie gebaseerd wordt op de last-gen houdt in dat die versie diverse vernieuwingen zal moeten missen. Onder andere het nu al stevig gepromote HyperMotion. Terwijl EA allicht zal bevestigen dat de PS4 en Xbox One niet krachtig genoeg zijn voor deze technologie, zijn er genoeg pc gamers die hun krachtige systeem graag willen benutten voor de maximale ervaring.
Social media en de gebruikelijke FIFA fora op het internet lopen al behoorlijk vol met klachten. Ook op Reddit zijn er maar weinig enthousiaste reacties te lezen. Volgens uitvoerend producent Aaron McHardy is het allemaal een bewuste keuze om de minimale systeemeisen zo laag mogelijk te houden. Op die manier kan men zo “inclusief mogelijk” zijn. Inclusief betekent in dit geval natuurlijk gewoon een volledige focus op maximale opbrengsten. Daar zit geen nobele gedachte verder aan vast.
Wellicht moeten pc-gamers nog tot FIFA 23 wachten eind volgend jaar om gelijkgetrokken te worden met de PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Tot die tijd is er altijd nog Google Stadia.
Je moet die geldwolven van EA ook niet supporten