Review: Miitopia (Nintendo Switch)

Een titel die in 2017 voor het eerst het licht zag, maakt nu ook zijn intrede op de Nintendo Switch: Miitopia. In de game ontwerp je je eigen Mii’s en kun je op deze manier je eigen verhaal vormen. Maak van je zus een popster, tover jezelf om tot kok en maak van je vader een kwelgeest. Wellicht niet bevorderlijk voor de sfeer thuis, maar wel vermakelijk. Check hieronder de review van Miitopia voor de Nintendo Switch.

In deze review gaan we dieper in op de verschillen tussen de 3DS-versie en de Nintendo Switch-versie. Het is een aanvulling op onze originele review. Ben je nog helemaal niet bekend met het concept van Miitopia? Dan raden we je aan om eerst onze originele review van de game te lezen.

Demonische paarden vs unicorns

In deze rerelease van de 3DS-titel zijn een aantal kleine toevoegingen gedaan. Eén van die toevoegingen is de komst van een nieuw teamlid. Een groot teamlid met hoeven, manen en een bles. Je raadt het al: Het is niet zomaar de komst van een zoveelste Mii, maar het is een knol. Na je ontmoeting met de viervoeter kun je hem naar hartenlust customizen. In Miitopia heb je al zoveel Mii’s ontworpen dat het in elkaar flansen van een ander wezen met open armen wordt ontvangen. Ga je voor een brave unicorn met een lichte pasteltint en lange manen, of ga je juist de hele andere kant op en maak je een demonisch wezen (inclusief hoorns) van je nieuwe vriendje?

Je paard is er niet alleen maar om er schattig of juist duister uit te zien. Wanneer hij een band opbouwt met je Mii’s kan hij ook ondersteunen in gevechten. Wanneer het hem zint, dient hij zich aan tijdens een gevecht en kun je ervoor kiezen om een aanval te doen. En de ideale dag met je nieuwe BFF sluit je natuurlijk af door in de herberg bij hem te gaan slapen in de stal.

De Mii Make-over met de pruikenwinkel

Er moeten in Miitopia flink wat Mii’s worden ontworpen. Zowel je eigen team (meerdere malen), maar ook de rollen van buurtbewoners en andere belangrijke karakters moeten een gezicht krijgen. Dat houdt dus in dat je flink vaak het ontwerp een Mii-menu wordt ingestuurd. Helaas zijn de opties daar zeer beperkt en is het resultaat niet altijd om even trots op te zijn. Ook Nintendo heeft dat nu door en geeft je nieuwe opties. Zo kun je namelijk in-game naar de pruikenwinkel gaan om het haar van je Mii naderhand alsnog een flinke upgrade te geven. Deze mogelijkheid is werkelijk een verademing en de resultaten mogen er zijn. De haarstijlen zijn leuk, bijtijds en zien er visueel stukken aantrekkelijker uit dan de hoekige kapseltjes die in de originele ontwerp een Mii-mogelijkheid zitten.

Naast het ontwerpen van je eigen pruik kun je ook helemaal losgaan op de make-up van je Mii. Wimpers, wenkbrauwen, foundation, oogschaduw. Het kan allemaal niet gek genoeg. Je kunt je Mii een ware transformatie laten ondergaan. Het verschil met de basic ontwerp van een Mii is enorm groot en echt in een positieve zin. Creatievelingen kunnen helemaal hun gang gaan en de mooiste Mii’s ontwerpen.

Koffieleuten of een strandwandeling met je Mii’s

Wat je natuurlijk al kon lezen in Tom’s originele review, is dat je Mii’s relaties met elkaar opbouwen en dat dit invloed heeft op je spelervaring. Nintendo heeft besloten om het ontwikkelen van relaties verder te ondersteunen en aan te moedigen door Uitjes-bonnen in het leven te roepen. Dit zijn bonnen die je tijdens je reis tegenkomt of ontvangt en kunt gebruiken om twee van je Mii’s op een uitje te laten gaan. Dit is bevorderlijk voor hun relatie en moet een stukje afwisseling bieden. Een nieuwe functie die op zich welkom is, maar zeker geen dealbreaker zal zijn of mensen deze game wel of niet (opnieuw) gaan aanschaffen.

Je doet zelf namelijk niks als je Mii’s aan het koffieleuten zijn. Je krijg een gesprek te zien tussen de twee op locatie, vaak een ‘grapje’ (Nintendo’s humor that is) of een leuke situatie en daarmee is je uitje alweer afgelopen. Resultaat: De relatie is bevorderd en vaak krijg je nog een souvenirtje mee naar huis in de vorm van een HP-banaan of een etenswaar.

Meer van hetzelfde

Naast de kleine toevoegingen is de 3DS-versie veelal hetzelfde als de Nintendo Switch-versie. Miitopia is en blijft casual gaming ten top. De game draait vooral om de turn-based combat waarin je monsters verslaat die de gezichten dragen van stadsbewoners. De game neemt je hierbij wel bij het handje. Zo vind je op elke hoek van de straat een herberg om je weer te herpakken en krijg je van alle kanten hulpmiddelen aangereikt zoals HP-bananen en HP-strooisel. Echt lastig wordt de game nooit en ook valt Miitopia veel in herhaling. Maar alsnog is de titel, ook op de Switch, goed voor heel wat uurtjes speelplezier voor gamers die houden van simpel en casual gamen met een Nintendo-sausje eroverheen.

Miitopia is vier jaar na initiële release nog steeds een prima titel om je vakantie mee door te komen. Ditmaal kunnen we door de nieuwe toevoeging van de pruiken en make-up-winkel onze Mii’s naar hartenlust customizen. Dit is zeker het grootste pluspunt van deze rerelease. De nieuwe uitjesbonnen en je vriend de viervoeter zijn leuke, nieuwe toevoegingen voor de Nintendo Switch-versie, maar maken geen wereld van verschil. Al met al blijft het een leuke titel om in je collectie te hebben, mits je geen bezwaar hebt tegen casual gaming en herhalende gameplay.