Vraag een willekeurige voorbijganger op straat naar zijn favoriete regisseurs en je hoort namen als Steven Spielberg, Christopher Nolan, James Cameron, Quentin Tarantino en natuurlijk, Richard Raaphorst! Onze Hollandse meester heeft het echter aan de stok met Capcom. De Japanse game-ontwikkelaar zou voor het recent verschenen Resident Evil Village schaamteloos een boss fight hebben gejat uit de film Frankenstein’s Army van Raaphorst.
Onderstaande informatie kan een kleine spoiler bevatten voor Resident Evil Village (en de film)
Frankenstein’s Army is een zogeheten found footage horrorfilm uit 2013. Stijltje Blairwitch Project of Chronicle. In de film komt een groep soldaten oog in oog te staan met een bizar wezen: een mens met een enorme propeller als hoofd. Met een vurige explosie rekenen ze uiteindelijk af met dit wezen. Check de beelden van dit gevecht, met acteerwerk waar Rutger Hauer nog een puntje aan kan zuigen, in onderstaande video:
Resident Evil Village verscheen deze maand en bevat een boss fight met een monster genaamd Sturm. Deze kom je tegen in de fabriek van Heisenberg. Deze verschijning heeft eveneens een grote propeller als hoofd en wordt uiteindelijk ook verslagen in een grote explosie vol vlammen. Je kunt beelden van de boss fight bekijken in onderstaande video:
In een gesprek met Eurogamer laat Raaphorst duidelijk weten niet gediend te zijn van dit schaamteloze jatwerk. Volgens Raaphorst is de scène uit de game haast een animatie voor zijn film:
This is just one-to-one, really. It’s just the same scene as in my movie, except that in my movie you have to cut loose the fuel tubes. That’s the only thing that is missing. But the whole thing is getting into flames, and then it explodes, and then the way it rotates through the camera – it’s all the same, really. Even the environments, the whole colour palette. It looks like an animatic for my movie.
Volgens Raaphorst is hij op geen enkele manier ooit benaderd door Capcom. Hij werd op 7 mei, de dag dat Resident Evil Village verscheen, door diverse fans gewezen op de overeenkomsten tussen zijn film en de game.
Gevoelsmens als hij is, schommelde Raaphorst tussen woede en trots:
At first I felt pissed. Then I felt proud. Now, I see all the reactions and I feel pissed again, and insulted. It’s so difficult to come up with a great design. It’s really hard to actually think about something that communicates as a cool design. It’s not just that ideas are floating around that you can grab. It’s actually hard labour. Then they just grab it and put it somewhere in the game. It’s creative abuse.
Raaphorst verwacht geen financiële goedmaker in de vorm van royalties, want hij bezit zelf niet de volledige filmrechten. Die zijn eigendom van MPI Media Group, een Amerikaanse financierder die destijds voor het geld en de distributie van Frankenstein’s Army heeft gezorgd. Toch zou Raaphorst iets van een credit in Resident Evil Village wel kunnen waarderen.
Hij beraadt zich momenteel nog op vervolgstappen. Capcom heeft tot dusver niet gereageerd op de hele kwestie.
Volgens sommige mensen staat er onder Resident Evil Village art de naam Frankenstein’s army en dat zijn film als inspiratiebron is gebruikt. Ik heb het zelf nog niet nagekeken.