Cross-gen games ontwikkelen “zuigt” volgens Remedy Entertainment

Het ontwikkelen van een game is al lastig genoeg, maar een cross-gen game ontwikkelen is helemaal een drama. Dat zijn niet mijn woorden (want ik heb nul ervaring met game development), maar wel de woorden van Remedy’s communications director Thomas Puha. In een interview met IGN geeft de beste man te kennen dat cross-gen ontwikkelen “zuigt”.

Hoe hard dan? Hard. Harder dan een Dyson op standje Turbo. Volgend Puha heeft dat allemaal te maken met een bepaald verwachtingspatroon en de limitatie die de last-gen versie met zich meebrengt, maar het heeft ook te maken met tijd en resources.

“Whenever you’re in this cross-generational point, to be blunt, it sucks. You have to support the previous gen, make sure that sings, and then whatever you bring to next-gen is still limited by the choices you made years ago for the previous generation. It’s not a very realistic thing, that this old game, we’re just going to remake everything and then bring it to next-gen. It’s just not like that. It’s not a reality for us, because you’re literally taking away resources that are building the future games and improving the engine for the future.”

Daar heeft Puha natuurlijk wel een punt. Next-gen upgrades blijven nog steeds upgrades. Het is niet dat we te maken hebben met totale remakes. Je kunt dus maar zo veel doen met een cross-gen game. Meestal resulteert het in texture- en lighting upgrades, welke soms een significant verschil maken, maar die misschien niet altijd de wow-factor hebben die next-gen gamers willen zien.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat het niet even een kwestie is van een oude game in een nieuwe engine pompen en voilá, daar is de next-gen versie. Iedereen die wel eens een update heeft gedraaid van oude code in een nieuwe engine, weet dat compatibiliteitsproblemen soms echt de boel overhoop kunnen halen.

“When you get to the point where you have to get [a game] running on next-gen systems, on a new engine it takes several months just to get everything working. Nothing works at first. The content looks wrong, the textures look wrong, the lighting is busted, because we’ve made all these improvements but then they’re incompatible with what we had in 2019. It took months — the game is running, we had it running back in summer of last year, but it didn’t have any of the nice things…it just took quite a while to get to the level where we had everything working that we had in the previous-gen version. Now we can actually start doing all that cool next-gen stuff”.

Jaja, het valt allemaal niet mee. Gelukkig hoeft Remedy zich daar nu geen zorgen meer over te maken en kan men zich focussen op Vanguard, het nieuwe project van de studio.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren