Hands-on preview: Monstrum 2

Early Access kan je game maken of breken. Door je game in een vroeg stadium – tegen een gereduceerd bedrag – aan te bieden, geef je geïnteresseerden de kans om een voorproefje te krijgen van je project, terwijl deze demografie en passant jou – de immer doorwerkende ontwikkelaar – van vitale feedback voorziet. Tegen de tijd dat je game klaar is om officieel live te gaan, heb je al een fijne community achter je product staan. Tenminste, als je het goed aanpakt.

Het kleine team van het Schotse Junkfish Games hoopt dit scenario ook te bereiken met Monstrum 2, wat logischerwijs een vervolg is op het in 2015 uitgebrachte Monstrum. Met de ‘erg positieve’ beoordeling van Monstrum op Steam, lijkt de ontwikkelaar de gedachte te hebben gehad dat de Early Access van Monstrum 2 als een zonnetje zou moeten draaien, maar niet is minder waar. Van meet af aan lijkt de community namelijk niet zo blij te zijn met de gemaakte keuzes van Junkfish Games.

(Too) Early Access

Voordat ik bij dat punt beland, kaart ik vast de spreekwoordelijke ‘elephant in the room’ aan; Monstrum 2 verkeert in een staat die verre van representatief is. Uiteraard is het zo dat dit wel vaker het geval is met een Early Access-game. Grote namen die ooit begonnen als een Early Access-project hadden allemaal zo hun problemen. Desondanks hadden veel van deze games genoeg charme om mensen toch te laten investeren in die ruwe diamant.

Monstrum 2 ontbeert helaas deze charme, terwijl het gekozen concept zichzelf meermaals heeft bewezen. Monstrum 2 dipt zijn monsterlijke tenen namelijk in de poel van het asymmetrische multiplayer survival-horror genre, waarin Dead By Daylight en Friday the 13th al een tijdje waden. Eén monsterlijk creatuur jaagt op vier menselijke tegenspelers, die zich gezamenlijk door een hevig gebarricadeerd gangenstelsel moeten begeven om het complex van stroom te voorzien, om zo een ontsnappingspoging te kunnen ondernemen.

You’ve created a monster

Het grote probleem is dat niemand daar om heeft gevraagd, wanneer ik menig discussie op Monstrum 2-fora erop nasla. Voor de goede orde, het originele Monstrum was een singleplayer-ervaring waarin de speler uit de klauwen van een verschrikkelijk gedrocht moest blijven, iets wat ik in Alien: Isolation helemaal het einde vond. Ondanks het feit dat het eerste deel van Monstrum zich op meerdere vlakken niet kan meten aan eerdergenoemde Creative Assembly’s survival-horror game, zijn er genoeg mensen die Monstrum tot op de dag van vandaag een bijzonder warm hart toedragen.

Junkfish’ keuze om mensen de optie te bieden om juist in de huid van dat monster te kruipen – en dan vooral in een online only opzet – valt daarentegen niet bij iedereen in goede aarde. Wie zich waagt aan het ontwikkelen van een online-only game, moet zich ervan bewust zijn dat alles valt of staat met een solide playerbase, welke Monstrum 2 zich op de dag van vandaag niet kan toerekenen. Het resultaat is een game die leunt op de status die het vorige deel verwierf, maar die amper teken van leven vertoont. Tenzij je een private lobby met vier anderen creëert, kun je eindeloos wachten op een match. Er is gewoon niemand om mee te spelen.

Mon(str)umentaal gefaald

Vooral door het gebrek aan spelpartners online, ga je jezelf ook ergeren aan randzaken en de staat waarin Monstrum 2 wordt gepresenteerd. Grafisch is Monstrum 2 verre van een hoogvlieger, animaties zijn om te huilen en eenieder die de game met een controller wil spelen, moet accepteren dat de omgeving in de tutorial louter pc-besturing toont. Toch lijkt Monstrum 2 op dit moment ook wat key features voor de doorgewinterde pc-gamers te missen, gezien het benutten van v-sync geen optie is en het finetunen van je grafische opties ook zeer summier is. Maar goed, Early Access…

Dat alles neemt alleen niet weg dat Monstrum 2 simpelweg niet lekker speelt. Besturingstechnisch schort er gewoon te veel aan Monstrum 2 en de balans tussen het monster en de menselijke spelers is ver te zoeken. Wie verkiest om de jager te belichamen, lijkt vrijwel altijd aan het langste eind te trekken, aangezien het monster serieus overpowered is. Terwijl de menselijke personages overal op moeten letten om de tocht naar het extractiepunt te overleven, lijkt het monster amper ergens rekening mee te hoeven houden. En die brandblussers die men in de aankondigingstrailer toonde, tja… die houden niet zo heel veel tegen.

In de staat waarin Monstrum 2 verkeert, is de game lastig aan te bevelen. Zelfs niet aan eenieder die zich kostelijk heeft vermaakt met het originele Monstrum. Alles wat er destijds voor zorgde dat Monstrum geliefd werd, ontbreekt zo’n beetje in Monstrum 2. Het is absoluut zonde, want Junkfish Games heeft zo’n 6 jaar geleden laten zien dat zelfs een klein team indruk kan maken bij een zeer kritische gaming community, maar mijn geweten laat het niet toe om Monstrum 2 aan iemand aan te bevelen.

Mijn advies aan Junkfish Games is dan ook om Monstrum 2 uit Early Access te halen en de game pas te presenteren wanneer deze in een goed speelbare staat verkeert. Zoek er desnoods een uitgever bij wanneer je bestedingslimiet het probleem is. Doe iets, maar lever geen game af die – zoals nu – zo goed als ‘dead on arrival’ is. Mijn advies aan iedereen die de aanschaf toch overweegt; koop de game met vier vrienden en probeer de technische mankementen door de vingers te zien. Misschien dat je dan toch nog iets van lol aan Monstrum 2 beleeft.

Meer Monstrum 2