Als er één ding is dat irritanter is dan een reclameblok, dan is het wel een reclameblok waar je niet aan voorbij kan fast forwarden. We beginnen het helaas steeds meer te zien (ik zeg YouTube of menig free-to-play game), en vaak heeft het dan ook te maken met de zure appel waar je doorheen moet omdat je gebruik maakt van een gratis service. NBA 2K21 maakt het dat wat betreft wel bont, want daarin zitten sinds kort ook niet te skippen advertenties. Mag ik er u allen even op wijzen dat dit een full priced game is, dames en heren?
Sterker nog, NBA 2K21 heeft sommige mensen gewoon bijna een meier gekost. Toch kan men het niet laten om volledige reclames in het laadscherm te proppen. Seriously, 2K? Het voorbeeld hieronder (via Stevivor) toont hoe spelers worden lastiggevallen door Facebook en diens Oculus-handel. Precies waar je op zit te wachten wanneer je gewoon een potje wilt B-ballen.
Wat het misschien wel smeriger maakt, is 2K’s timing. Ten tijde van de reviews was dit namelijk nog niet het geval. Nu is het niet zo dat dit veel verandert aan de mening van menig reviewer (onze Michiel inbegrepen), want men is zo goed als unaniem van mening dat ook deze gameplay technisch prima basketball-sim weer wordt versjteerd door 2K’s MTX-beladen VC shenanigans. Wat dat betrekt is het net of ze met EA in een wedloop verkeren.
Anywho, 2K moet natuurlijk vooral doen waar ze zelf zin in hebben. Het is niet zo alsof virtuele basketballers een keuze hebben dit jaar. Misschien dat 2K ineens het licht ziet en deze feature uit de next-gen versie sloopt, gezien die toch al meer kost. Een mens mag dromen, toch?
Franchises die geen concurrentie hebben komen hier gewoon mee weg. NBA2k, maar ook EA’s NHL en Madden. Shirtjes updaten en transfers bijwerken, en verder alleen innoveren op alle mogelijke technieken om geld binnen te harken.
Misschien is het een idee om een Extreme Ultimate Gold Edition uit te brengen, waar je voor 50 euro extra de mogelijkheid krijgt om dit soort reclames weg te drukken. En misschien ook nog een optie ertussenin, waar je voor drie tientjes extra dan wel niets weg kunt drukken, maar waarbij je zelf kunt kiezen welke reclames je wel of niet te zien krijgt. Hier liggen gewoon echt kansen! Hark aan de ene kant gewoon het geld binnen van de adverteerder en laat vervolgens de gamer weten dat hij maar een arme sloeber is als hij die reclames ook echt gaat zitten kijken. Laat de gamer weten dat hij pas echt een stoere basketbal fan is als hij gewoon de editie zonder reclames koopt voor 120 euries! Gewoon iedereen die denkt dat hij heel wat is als hij maar 60 of 70 euro voor de game wil neerleggen, keihard afbranden.