Review: Vader Immortal (PlayStation VR)

Hoe voelt het om oog in oog te staan met Darth Vader? Hoe lastig is het om de kracht van een lightsaber te beheersen? Zou een Stormtrooper zo’n achterlijk slechte hit ratio hebben omdat blasters gewoon tergend kut schieten? Het zijn allemaal vragen waar Vader Immortal: A Star Wars VR Series voor de PlayStation VR antwoord op verschaft, al is het maar een week te laat.

De ooit Oculus Exclusive VR-game weet op de headsets van Facebook al een tijdje de nodige Star Wars-fanaten naar de Dark Side te ‘force pullen’, maar nu is het aan ons – de PlayStation VR meute – om hetzelfde lot te ondergaan. Alhoewel, er zijn wat veranderingen aangebracht die ik persoonlijk wat ‘disturbing’ vind.

”I have you now”

Allereerst, Vader Immortal is niet echt een game, maar meer een interactieve ervaring waarin jij – een smokkelaar – door Darth Vader zelf wordt uitgekozen (nou ja, zeg maar gedwongen) om een klusje voor hem op te knappen. Vader heeft er namelijk nog steeds de baal van dat hij Padmé is verloren en met de hulp van een reliek – diep verborgen in het hart van de planeet Mustafar – voorziet hij een manier om haar weer tot leven te wekken. Drie keer raden wie dat reliek voor hem mag gaan opgraven…

Wat volgt is een cinematische ervaring die louter doorbroken wordt door twee cliffhangers, gezien de ‘game’ van origine episodisch werd uitgebracht. Deze onderbrekingen zijn meteen enkele van de grootste ergernissen die Vader Immortal met zich meebrengt, maar daarover later meer. Gezien de cinematische aard van Vader Immortal heeft ontwikkelaar ILMxLAB waarschijnlijk ook de keuze gemaakt om de protagonist onsterfelijk te maken.

”All too easy”

Dit betekent dan ook dat schermutselingen – waarvan er gelukkig wel enkele zijn tussen het lopen en puzzelen door – in sommige gevallen zeer weinig voldoening geven wanneer je Vader Immortal opstart met het idee dat je een Star Wars-game gaat spelen. Of je nu één of elvendertig keer geraakt wordt, je krijgt hooguit te maken met een rode gloed die vanzelf weer weg ebt. Voor uitdaging hoef je Vader Immortal dus niet aan te schaffen.

Waar je Vader Immortal wel voor kunt aanschaffen is het beleven van lightsaber duels met droids en uiteindelijk met de Dark Lord zelve, wat ondanks je onsterfelijkheid behoorlijk wat voldoening geeft. Het grijpen naar je heft, het opstarten van je saber door een druk op de knop (inclusief het kenmerkende geknetter) en soms semi-zwierend om je heen wapperen ‘omdat dat geluid zo tof is’ verveelt eigenlijk nooit. Het is daarom ook jammer dat Vader Immortal’s verhaal in totaal slechts een krappe 2,5 uurtjes duurt.

”You have learned much, young one”

Nu is het wel zo dat je in deze 2,5 uur met vrijwel elk facet van Sith combat te maken krijgt. Episode I laat je kennis maken met lightsaber combat, Episode II introduceert je met The Force en in Episode III komen blasters en thermal grenades om de hoek. Vooral Episode III weet alle geleerde vaardigheden goed af te wisselen en je op de proef te stellen met een serieuze bossfight, waardoor je toch nog een beetje het gevoel krijgt dat je een echte strijd moet leveren.

Sowieso moet ik ILMxLAB complimenteren met het bereiken van een goede sfeer in Vader Immortal, ondanks het feit dat ik m’n sidekick – de iets te komische droid ZO-E3 – een beetje té vond en ik de stem van James Earl Jones als Darth Vader simpelweg bleef missen. Qua design heeft de ontwikkelaar bijna alles uit de kast getrokken om van Vader Immortal een echte Star Wars-ervaring te maken, welke perfect tussen de films Revenge of the Sith en A New Hope past.

“Don’t be too proud of this technological terror you’ve constructed”

Toch zijn er dingen die op de PlayStation VR niet lekker uit de verf komen. Allereerst, de manier waarop elke episode fysiek afgesloten moet worden om de volgende te kunnen starten. Gezien Vader Immortal als één pakket wordt verkocht en er geen optie is tot het aanschaffen van losse episodes, lijkt de optie om episodes in een menu te selecteren vrij logisch. Bij ILMxLAB betwist men dat kennelijk, want om na de credits met de volgende episode verder te kunnen, moet je eerst de software afsluiten, terug te gaan naar je PlayStation menu en de volgende episode te starten.

Dit zal niet voor iedereen even storend zijn – vooral wanneer je er na één episode wel klaar mee bent voor die dag – maar het breekt wel aardig de ervaring voor mensen die wel verkiezen om de hele ervaring in een ononderbroken zit van 2,5 uur te doorlopen. Daarnaast valt er in de PlayStation VR niks te kiezen qua voortbeweging en ben je gebonden aan teleportatie, dus vrij rondlopen zit er niet in. Uiteraard heeft dit te maken met het gebrek aan een analoge stick op de Move controllers, maar het is wel jammer.

”Now his failure is complete”

Sowieso vormen de verplichte Move controllers toch de achilleshiel in Vader Immortal op de PlayStation VR. Je zou verwachten dat deze controllers perfect zouden accorderen met je in-game bewegingen gezien die ondingen nota bene de vorm van een gevest hebben en je deze dus als eentje in je handen houdt, maar toch moet je in-game naar kromme klauwen en rare houdingen staren. Tijdens combat maakt dat allemaal zeer weinig uit – want onsterfelijkheid – maar het ziet er gewoon een beetje lomp uit.

Deze lompheid zet zich verder door in het gebruik van The Force en het wegsmijten van mijn onfortuinlijke slachtoffer, waarbij ik soms echt geen idee had hoe ik diens baan door de lucht fatsoenlijk kon beïnvloeden. Ook het gebruik van een gejoinkte blaster leverde in mijn geval amper een raak schot op omdat je geen indicatie krijgt hoe je moet richten en je het wapen sowieso krampachtig in je knuisten hebt. Sinds het spelen van Vader Immortal heb ik in ieder geval iets meer begrip voor Stormtroopers.

”Impressive. Most impressive”

Anywho… het heeft er nu natuurlijk alle schijn van dat ik Vader Immortal helemaal met de Death Star gelijk maak, maar daarmee zou ik deze interactieve Star Wars-ervaring op de PlayStation VR te weinig eer aan doen. Natuurlijk is de game op de pc met een Rift op enkele vlakken superieur, maar daar staat heel andere hardware tegenover. Desalniettemin presteert Vader Immortal op de PSVR verrassend goed wanneer deze naast de Oculus Quest-versie legt, vooral wanneer het op belichting aankomt. Dat er flink wat detail verloren gaat op de PSVR, is niet eens een echt struikelblok.

En de speelduur… tja, 2,5 uur voor de prijs van bijna drie tientjes lijkt misschien heel kort, maar ook deze valt te rekken met wat tijd in de Lightsaber Dojo, waar je hordes aan droids van je af moet zien te houden. Ook hier geldt dat je – in tegenstelling tot de pc-versie – restricties opgelegd krijgt in je beweging en je slechts 180 graden kunt draaien, maar het geeft je wel non-stop lightsaber actie, iets wat je in het verhaal misschien iets te weinig krijgt. De beloningen die je vrijspeelt in de Lightsaber Dojo – diverse kleuren Kyber Crystals voor je saber en ‘quotes’ – hebben wat mij betreft geen enkele meerwaarde, maar dat kan anders zijn voor een rasechte completionist.

Vader Immortal: A Star Wars VR Series is een prima virtuele interactieve ervaring die de speler voor een krappe 2,5 uur laat aanklooien met een lightsaber, The Force en andere zaken die bij het Sith-leerlingschap horen. De sfeer zit er prima in en het losstaande verhaal past uitstekend binnen het canon van de franchise. Vader Immortals grootste probleem huist hem vooral in de PlayStation Move-controllers en de restricties die deze met zich meebrengen, waarvan een enkele zelfs onverklaarbaar.

Voor een doorgewinterde gamer die hoopt op een VR-game met veel uitdaging zal Vader Immortal misschien allemaal iets te eenvoudig zijn, maar wie in het bezit is van Sony’s VR headset en altijd de wens heeft gehad om in een lightsaber-duel geïntimideerd te worden door de enige echte Darth Vader zelf, kan hier zijn kans schoon zien.

• Lightsaber Dojo rekt de anders korte speelduur
  • Uitstekende Star Wars-sfeer
  • Oog in oog met Vader is wel een dingetje