Review: One Piece: Pirate Warriors 4

One Piece is inmiddels niet meer weg te denken uit het spreekwoordelijke straatbeeld van animegames. Het aantal jaarlijke releases dat aan de populaire piraten wordt toegeschreven toont aan hoe goed de formule zich leent voor een speelbaar medium. Hoewel er nog zeker een aantal genres zijn waarin de franchise zou kunnen slagen werpen we vandaag een blik op een oude bekende. Weet dit vierde deel in de Warriors reeks nog enigzins te innoveren of is het meer van hetzelfde?

Weer Warriors

Warriors spellen. Wat zijn dat en waarom komen die keer op keer terug? Kort door de bocht is het een aftakking van de Dynasty Warriors-reeks. Je maait je een weg door hordes vijanden heen en probeert zo goed als mogelijk de map te domineren door controlepunten over te nemen en te behouden. Dit niche genre uit Japan wordt deze dagen in bruikleen aan verscheidene andere grote namen gegeven met elk hun eigen setting en spelelementen. Ook The Legend of Zelda heeft bijvoorbeeld deze dans al eens gedaan met de game Hyrule Warriors.

One Piece: Pirate Warriors 4 is inmiddels al een eigen gevestigde orde binnen het subgenre. Je volgt in dit spel wederom Luffy en zijn crew en wandelt in grote snelheid het verhaal van One Piece door. Tot vrij recent in ieder geval, want het verhaal is nog lang niet ten einde. De focus ligt in dit deel dan ook voornamelijk op de belangrijke momenten binnen het verhaal. We zijn nu bijna vijf jaar verder dan Pirate Warriors 3 en dat is te merken. Nieuwe personages, nieuwe en exclusieve scenarios en een gebruiksvriendelijker design met meer aanvallen en mogelijkheden.

Een probleem dat zich met een serie als One Piece al snel voordoet is dat je als fan dit verhaal al extreem vaak door hebt kunnen spelen in andere spellen. Dat is in Pirate Warriors 4 niet anders. Vergeleken met het vorige deel fiets je wel veel sneller door de eerdere hoofdstukken heen, maar het blijft veel van hetzelfde. Het helpt dan ook niet dat je vrijwel elke missie met dezelfde personages moet spelen. Vanaf het begin heb je Luffy, Zoro en Sanji al maar los van Usopp ontgrendel je de rest van de Straw Hat crew pas na de bekende tijdssprong. Dat is jammer want in veel levels zijn de anderen ook gewoon aanwezig.

Beuken tot het gaatje

Mechanisch zijn er wel een paar verschillen aan te merken tegenover zijn voorganger. Het sterker maken van je personages is bijvoorbeeld op de schop genomen. Los van individuele statistieken kun je ook investeren in globale power-ups. Zo kun je bijvoorbeeld iedereen meer levenspunten of aanvalskracht geven, waardoor ze op een lager level wat beter mee komen. Dat heeft vooral voordeel bij de extra uitdagingen waarin je meer keuze hebt over welk personage je wilt gebruiken.

Ook nieuw is de mogelijkheid om de speciale aanvallen van je personages te veranderen. Voorheen was het zo dat iedereen al een vooraf bepaalde moveset had en zat je hieraan vast. Nu kun je nieuwe aanvallen vrijspelen en er vier de strijd in meenemen. Vooral voor de personages die wat lastiger te besturen zijn is dit een voordeel. Elk personage is ingedeeld in de groep Power, Speed of Technique. Door de variatie is elk type en personage wel rendabel om te spelen.

De levels in Pirate Warriors 4 zijn doorgaans de juiste lengte. De langere levels bestaan bijna altijd uit de meest iconische momenten in de serie en kunnen daarom nog wel eens een tijdje duren met alle animaties tussendoor. Over het algemeen is het spel zeer behapbaar en kun je hem ten alle tijden oppakken en spelen. Het is geen spel dat je opnieuw moet leren na een aantal weken niet te hebben gespeeld.

Nog een stukje

One Piece is een serie met een uniek karakter en eigen gezicht. Sommigen vinden de stijl extreem lelijk en anderen weer niet. Het is dan ook een flinke opdracht om die stijl vast te leggen in een game. Pirate Warriors 4 slaagt er voor het grootste deel in om de melige stijl van One Piece over te nemen. De meeste scenes in het spel zien er tof en trouw uit. Zo nu en dan steekt de uncanny valley echter zijn kop op. Personages hebben doorgaans niet zoveel losse animaties in het verhaal. De overdreven reacties waar One Piece bekend om staat komen jammer genoeg ook niet altijd goed uit de verf.

Het spel bevat naast een verhaalmodus ook de mogelijkheid om elk level dat je uit hebt gespeeld opnieuw te spelen met wie je wilt mits je het personage hebt. Tenzij je een level echt heel leuk vindt heeft het niet veel meerwaarde dan personages wat sterker te maken. Verder kun je ook nog tijd steken in het vrij spelen van personages in de Treasure Log modus. Er zitten er totaal 43 in en er komen er nog 9 bij in de toekomst. Je hoeft het overigens niet alleen te doen want vrienden kunnen zowel offline als online aanschuiven om mee te spelen.

Echt moeilijk is het spel niet, maar spelers die vast zitten kunnen online de hulp in schakelen van andere spelers middels een SOS-signaal. Pirate Warriors 4 heeft genoeg variatie op de Warriors-formule om het een comfortabele game voor fans te maken. Spelers moeten wel blijven opletten. Zo nu en dan gooit de game ineens een curvebal. Die pieken in moeilijkheid kunnen soms tot frustratie leiden. Zo lang je goed gebruik maakt van de minimap en volgt wat er gezegd wordt is de game goed te doen.

One Piece: Pirate Warriors 4 is een spel dat makkelijk opgepakt kan worden door fans van de serie en het Warriors genre. Hoewel het verhaal in andere spellen beter tot zijn recht komt is dit niet echt een spel dat je voor de diepe One Piece lore hoeft te spelen. Vergeleken met andere spellen in het genre is One Piece: Pirate Warriors 4 een van de betere. Net als Luffy zit er veel rek in wat mogelijk is met de serie. Mocht je een voorgaand deel hebben gespeeld dan weet je eigenlijk al wat dit spel in petto heeft. Los van de kleine verandering is het niet heel vernieuwend maar wel vermakelijk.

• Veel personages
  • Verfijnde mechanics
  • Multiplayer