Dit is de reden dat Half-Life 3 nog niet bestaat

Gisteren verscheen Half-Life: Alyx, een VR-game in de bejubelde franchise. Al jaren roepen we: Half-Life 3 confirmed! Helaas is dit veelal grappend en/of als clickbait bedoeld. Dertien jaar na het verschijnen van Half-Life 2: Episode 2 weten we waarom Half-Life 3 nog altijd niet het levenslicht ziet.

In een interview met IGN legt level designer Dario Casali uit dat Half-Life 2 in feite tegelijkertijd werd ontwikkeld met de engine waarop het is gebouwd. De les die ontwikkelaar Valve daaruit trok, was dat het beter was om eerst stabiele technologie te hebben en er dán pas games mee te maken.

Toen de Source Engine eenmaal af was, was het plan om elk jaar een nieuwe episode uit te brengen. Echter, toen begonnen de ontwikkelaars steeds meer features in de games te proppen, wat leidde tot scope creep. Volgens Casali was het idee van episodische games goed, maar liet de uitwerking te wensen over.

De uiteindelijke reden dat we nog altijd geen Half-Life 3 hebben, is tweeledig. Ten eerste wil Valve niet zomaar met Half-Life-games strooien om de kwartaalcijfers op te krikken. De tweede oorzaak is de ontwikkeling van de Source 2 Engine. Toen Half-Life 2: Episode Two uitkwam, snakten de ontwikkelaars al naar een nieuwe engine, maar de opvolger van Source werd pas in 2015 onthuld.

Maar het goede nieuws is dat Valve de serie nooit volledig in de ijskast heeft gezet. Eerder werd al bekend dat Half-Life: Alyx de terugkeer naar deze wereld is, niet het einde. Het wachten is op Valve die tevreden is met de uitwerking van een nieuwe game.

  1.   
    ZoDexNL's avatar

    Dus, er is nog een kans dat die komt?

  2.   
    mmx's avatar

    Zal mooi zijn als deel 3 er toch komt.