Review: Star Wars Pinball Switch

Zen Studios is al langer bekend van het maken van toffe flipperkast-games en hoewel Star Wars Pinball al even op de markt is, is de game dan eindelijk verschenen op de Nintendo Switch. Dat lijkt een match made in heaven en dat klopt als een bus, zeker als je de bus neemt. De tijd zal vliegen en er is altijd wat te beleven in die Galaxy far, far away.

Flipper-career

Star Wars Pinball bestaat al een lange tijd (check de 3DS-review), dus het pakket dat wordt geboden voor de Nintendo Switch is enorm. Inmiddels zijn er al 19 kasten te bespelen, die niet alleen gebaseerd zijn op de oude films, maar op alles wat er tot nu toe is uitgekomen. Solo, Rogue One, Star Wars Rebels en The Clone Wars, alles wat tot nu toe verschenen is heeft zijn eigen kast allen hebben ze hun eigen smoelwerk en strategieën. Dit alles ga je het beste onder de knie krijgen door te beginnen met de Career Mode. Dit is een mooie introductie in het spel en is tot in de puntjes verzorgd.

Voor sommige kasten zal je een bepaalde tijd krijgen met een onbeperkt aantal ballen en voor andere krijg je een maximum van 300 flipperbewegingen. Ook kun je kiezen voor light- of dark side en je kunt zelfs Force Powers inzetten. Deze kun je kopen met ingame geld en laten je bijvoorbeeld een slow motion krijgen of verschillende bonussen. Elke kast heeft daarnaast Leaderboards zodat je altijd kunt zien hoe goed je bent in een bepaalde kast.

En dat is natuurlijk waar het om draait, de verschillende kasten. Kwalitatief zitten ze allemaal enorm goed in elkaar, waarbij je bij 90% van de kasten niet het idee hebt dat er een grote vorm van “kans” is. Slechts bij een paar kasten kun je een balletje verliezen door simpele pech en alle kasten kennen verschillende lagen. Dit kan een minigame zijn, maar ook een extra gebied waar weer andere flippers aanwezig zijn. Mijn favoriete kasten zijn die van Yoda en Star Wars Rebels. Vooral laatstgenoemde is erg tof omdat je met elk van de hoofdrolspelers uit de serie een verschillende missie krijgt.

Ook de kast van Starfighter Assault is een pareltje, want je zit daadwerkelijk op een ruimteschip en de verschillende missies laten je Tie Fighters verslaan. Er is zelfs een minigame aanwezig die doet denken aan de oude game Galaga, waarbij je een aantal X-wings onder de knoppen krijgt.

Echt Star Wars

Natuurlijk is de grote aantrekkingskracht van deze game de Star Wars-licentie. Ook hier zal je niet teleurgesteld raken, want alles is tot in de puntjes verzorgd. De muziek staat als een huis en de verschillende acteurs spreken vol passie “Star Wars Pinball” in. Elke film heeft minimaal één kast en voor de fan is er dus genoeg te beleven.

Naast de Career Mode kun je ook aan de slag tegen anderen, waarbij je elkaar score moet verbeteren met verschillende regels. Tot slotte verzorgt Zen Studios Galactic Tournaments, waar je ook tegen andere kunt strijden.

Nu is Star Wars Pinball grotendeels een zeer verzorgde game, er is echter één groot nadeel aan de Switch-versie. De game is onspeelbaar in gedockte stand. Wil je hde game spelen op je televisie, dan is de vertraging van de controllers gewoon te groot om het speelbaar te houden. Pas bij games als Star Wars Pinball wordt duidelijk dat er wel degelijk behoorlijk veel vertraging aanwezig is als je de controllers op afstand gebruikt. Je dient je flippers immers in een fractie van een seconde te kunnen gebruiken en dat is niet het geval. Speel dus alleen handheld.

Mocht je Star Wars Pinball alleen in handheld-modus willen spelen, dan is het een geweldige game voor elke Star Wars- en flipperkast-fan. De 19 kasten laten alle films en series uit het universum zien en de diepgang per kast is indrukwekkend. Na uren spelen kun je nog steeds nieuwe dingen ontdekken, zonder dat je het idee hebt dat je veel geluk moet hebben. Grafisch is alles prachtig in beeld gebracht, maar vooral de audio is goed voor elkaar. Inmiddels heb ik urenlang genoten van deze game in het openbaar vervoer en er zullen nog vele uren volgen. Zeker voor het aankoopbedrag van rond de 30 euro is dit een zekere koop voor fans van pinball en Star Wars.

• Gave flipperkasten
  • Veel spelmodi
  • Alle films en series aanwezig