Review: Sega Mega Drive Mini

Het is een rage die bijna niet meer weg te denken is uit de wondere wereld der games. Nieuwe, kleinere uitgaven van retro-consoles die je de games van toen met gemak laten spelen op je huidige televisie of monitor. Na de successen van de NES Classic Mini en de SNES Classic Mini; en de veel minder aantrekkelijke PlayStation Classic, is het nu de beurt aan Sega. Zij komen met de Sega Mega Drive Mini, die vanaf 4 oktober verkrijgbaar is. En het kan je verrassen of niet, de Sega Mega Drive Mini is de beste mini-console tot nu toe.

Perfecte replica

Natuurlijk wordt een groot gedeelte van de charme van een mini-console bepaald door het aanbod van games. Natuurlijk zullen we die lijst later behandelen, maar het is vooral het uiterlijk van de console die allereerst indruk maakt. Die hoeveelheid liefde waarmee het apparaat is gemaakt spat ervan af en hoewel de console een miniatuur-variant is van het origineel uit 1990, zijn alle details tot in de puntjes verzorgd. Anders dan bij bijvoorbeeld de NES Classic Mini, kun je de ingang voor de cartridges gewoon openen.

Ook is de volume-knop te verschuiven en is de zijkant te openen. Niet dat deze opties functionaliteit hebben, maar het is gaaf om te zien dat Sega echt zijn best heeft gedaan de originele console tot in de kleinste details na te maken. En dat met een console die slechts 55% is van het origineel qua grootte. De enige werkbare knoppen zijn de aan/uit-knop en de reset-knop, waarbij de laatstgenoemde wordt gebruikt om terug te gaan naar het hoofdmenu.

Het oog voor detail is ook doorgevoerd in de controllers, die gelukkig niet kleiner gemaakt zijn voor de heruitgave. De twee meegeleverde controllers liggen lekker in de hand, mede omdat ze zelfs in 1990 al groter waren dan de controllers van bijvoorbeeld Nintendo. De duidelijk A, B en C-knoppen doen hun werk en de D-pad is met zijn acht richtingen nog steeds een prima pad. Het oog voor detail is overal zichtbaar in het uiterlijk van de Sega Mega Drive Mini.

De meeste games op de markt

Dan de inhoud van het apparaat, die vergelijkbaar werkt met de systemen van de concurrenten. Er zijn 42 games aanwezig op de Sega Mega Drive Mini, veel meer dan de andere partijen bieden. Daarbij zijn zelfs twee bonusgames aanwezig die nooit op de Mega Drive zijn uitgebracht (Tetris en Darius). Het aanbod aan games is niet alleen groot, want fans van de oude console zullen een glimlach op het gezicht krijgen met games als Sonic The Hedgehog (en deel 2), Ecco the Dolphin, Street Fighter 2, Mega Man, Catlevania: Bloodlines en zelfs Earthworm Jim. Hoewel er altijd wat aan te merken is op een lijst met games (waar is Sonic The Hedgehog 3?) is het een indrukwekkende bibliotheek aan hits uit die tijd.

De volledige lijst met games

• Sonic The Hedgehog
  • Ecco the Dolphin
  • Castlevania: The New Generation
  • Space Harrier 2
  • Shining Force
  • Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine
  • ToeJam & Earl
  • Comix Zone
  • Altered Beast
  • Gunstar Heroes
  • Castle of Illusion Starring Mickey Mouse
  • World of Illusion Starring Mickey Mouse and Donald Duck
  • Thunder Force 3
  • Super Fantasy Zone
  • Shinobi 3
  • Streets of Rage 2
  • Earthworm Jim
  • Sonic The Hedgehog 2
  • Probotector
  • Landstalker
  • Mega Man: The Wily Wars
  • Street Fighter 2: Special Champion Edition
  • Ghouls ’n Ghosts
  • Alex Kidd in the Enchanted Castle
  • Story of Thor
  • Golden Axe
  • Phantasy Star 4: The End of the Millennium
  • Sonic The Hedgehog Spinball
  • Vectorman
  • Wonder Boy in Monster World
  • Tetris
  • Darius
  • Road Rash 2
  • Strider
  • Virtua Fighter 2
  • Alisia Dragoon
  • Kid Chameleon
  • Monster World IV
  • Eternal Champions
  • Columns
  • Dynamite Headdy
  • Light Crusader

Andere manieren van spelen

Daarnaast krijg ook je de mogelijkheid om de games op verschillende manieren te spelen. Er is een CRT-modus aanwezig, waardoor de games eruit zullen zien zoals ze zouden zijn op een CTR-televisie uit die tijd en ook kun je de games schalen naar een 19:6 beeldverhouding. Hoewel deze opties leuke toevoegingen zijn, heb ik beide opties niet gebruikt, omdat de “normale” variant het mooiste blijft. Ook kun je alle games opslaan wanneer je maar wilt en is er een mogelijkheid om de taal op Japans te zetten. Voor puristen is dit een hele toffe optie, omdat ook alle packshots in het menu zullen veranderen naar de Japanse versies. Bij het opstarten van iedere game krijg je een beschrijving met waar de game over gaat, alsmede het jaar van release. Dit alles geeft maakt het dat de Sega Mega Drive Mini echt als een digitaal geschiedenisboek aanvoelt. Hulde voor Sega. Helaas is de mogelijkheid om terug te spoelen niet aanwezig, iets wat bij concurrenten wel het geval is.

De Sega Mega Drive Mini blijkt de beste miniconsole op de markt te zijn. Het oog voor detail is indrukwekkend en dit geldt zowel voor het uiterlijk van de console als de inhoud ervan. De knoppen zijn allemaal te bedienen, zelfs als ze geen functie meer hebben en de lijst van 42 games maakt het de minisoncole met verreweg de meeste games op de markt. Toppers als Sonic the Hedgehog (2), Mega Man en Castlevania: Bloodlines laten je de avonturen van toen opnieuw beleven met een nostalgische glimlach op je gezicht. Tel daarbij op het prijskaartje van rond de 80 euro en je hebt meer dan genoeg waarde die je voor dat bedrag kunt verwachten. Sega laat zien dat ze nog steeds van hun console van toen houden en dat zorgt ervoor dat wij weer wat meer houden van Sega. Nogmaals, hulde!

• Oog voor detail
  • 42 games!
  • Veel extra opties