Er gaan al lange tijd geruchten over Project Scarlett, wat de codenaam is voor de volgende Xbox-generatie. Op de E3-persconferentie van Microsoft werd er eindelijk een tipje van de sluier gelicht. De informatie werd natuurlijk doorspekt met termen als most immersive console experience ever, maar er zijn wel degelijk wat details genoemd wat betreft de hardware.
Zo weten we nu dat Microsoft opnieuw voor AMD heeft gekozen om de hardware te ontwerpen: de Zen 2-architectuur wordt gebruikt om de grafische pracht op je beeldscherm te toveren. Dit is niet te verwarren met de Ryzen 2-hardware die nu op de pc-markt verkrijgbaar is: die is nog gebaseerd op Zen 1. Zen 2 belooft flink wat verbeteringen ten opzichte van die architectuur.
Ook heeft de volgende Xbox, net als de volgende PlayStation, een SSD die ervoor moet zorgen voor lage tot zelfs geen laadtijden. Deze SSD-schijf schijnt zelfs zó snel te zijn dat hij gebruikt kan worden om het RAM-geheugen aan te vullen.
Wat grafische kracht betreft zou de volgende Xbox real-time raytracing ondersteunen, zoals ook de nieuwste RTX-kaarten van NVIDIA dat doen.
Met deze technologie moet de volgende Xbox framerates kunnen leveren tot 120 fps. Vermoedelijk zal dit niet in combinatie met de ray-tracing gebeuren, maar ontwikkelaars lijken erg tevreden met het nieuwe apparaat.
Daarnaast weten we één titel die tegelijkertijd verschijnt met Project Scarlett, namelijk Halo: Infinite. De release window is ook bekendgemaakt: zowel Project Scarlett als Halo: Infinite verschijnt eind 2020.
Ze zijn dan toch voor het krachtig model gegaan, nu rest nog 1 belangrijke vraag… de prijs. 🙂
Zal wel net zoals de X 500 gaan koste n toen die nieuw was
Vind dit soort videovertoningen zo langzaam maar zeker wel wat schraal overkomen. Snap dat het nog niet de onthulling an sich is, maar je voelde aan die hele persconferentie alweer zo’n quasi-inspirerend filmpje aankomen.
Ben enorm benieuwd naar wat Project Scarlett uiteindelijk kan worden, maar een aantal “net niet” specs benoemen, daar krijg je mij niet meer warm mee.
Vrij zwakke presentatie hoor. Hoogtepuntje was Keanu Reeves op het podium wat maar weinigen verwacht hadden denk ik. Ik vond de aankondiging van Halo: Infinite bevoorbeeld ook niet eens zo slecht op zich. Is gewoon een goede game en een uitstekende 1 day release titel. De Xbox aankondiging aka Project Scarlett vond ik vrij vaag. Er zouden toch 2 consoles komen? 1 stream/cloud based en 1 fysieke die tig keer krachtiger is als de One X resp. codenamed Lockhart en Anaconda. Waar past dit in het verhaal? Niet over gesproken en ook nog niet eens een naam. Dit komt nog???? Had er toch wel iets meer van verwacht dan dit. En ook nog niet eens een sneak peak van hoe de console eruit komt te zien…. Jammer hoor, gemiste kans overall…. Tevens maken ze volgens mij weer dezelfde fout want ik dacht nu echt dat er real Xbox-exclusives kwamen nu er studio’saangekocht zijn voor 1st party games. Er is er zelfs nog 1 bijgekomen. Maar nee hoor weer console exclusives want ze komen ook op pc. Wanneer leren ze het nu? Hier koop je geen xbox voor…. En dus zijn ze wederom gedoemd….
Overigens is het nog maar de vraag in hoever de ssd’s gelijk zijn. Die van Sony zou speciaal gemaakt zijn voor hun nieuwe console. Dat wordt bij MS niet duidelijk dus kan net zo goed een standaard ssd zijn. Wat evengoed nog steeds sneller is dan een conventionele harddisk… Maar denk dat het toch wel verschillende zijn…
Ik laat deze xdoos gaan ik kocht altijd het nieuwste model maar deze keer niet.eerlijk gezegd ga ik weer voor de PS5 .
@tranceguy: Deze “onthulling” is ook eerder een soort van “soft reveal” dan echt iets heel tastbaars. Net zoals het geval was met Project Scorpio, twee jaar terug, of hoe ze eind vorig jaar Project xCloud uit de doeken deden.
Wat betreft die SSD; er is dus wél gezegd dat ze daarvoor met nieuwe technologieën werken. Niet heel concreet allemaal, maar komt er wel op neer dat ze een soort hybride solid-state willen maken, die ook kan fungeren als (virtual) RAM.
Van wat ik begrepen heb, zijn dat soort schijven wel echt de toekomst van opslag voor games. De barrières tussen SSD en RAM worden een beetje verbroken, waardoor het geheugen dus (afhankelijk van het spel en de optimalisatie) zelf kan bepalen wanneer het ziekelijk snel moet zijn of eerder als lompere (maar nog altijd vlotte) opslag moet fungeren.