Preview: Paranoia: Happiness is Mandatory

Tijdens de Bigben-week in Parijs was het tof om Bee Simulator te spelen, maar de grootste verrassing kwam van Paranoia: Happiness is Madatory. De game is gebaseerd op de gelijknamige Tabletop RPG uit 1984. Jawel, het was de tijd dat RPG’s nog niet op (spel)computers werden gespeeld, maar gewoon uitgeschreven, net als bijvoorbeeld Dungeons and Dragons. Paranoia was een van de beste RPG’s uit die tijd en dat we dit nu in game-vorm kunnen beleven is verrassend leuk! De game neemt ons mee naar een afgesloten samenleving, die geregeerd wordt door een computer. In Alpha Complex is Friend Computer de baas en de bevolking mag maar één emotie tonen: Geluk! Als je daar niet blij van wordt…

Friend Computer

Natuurlijk kan niet iedereen altijd gelukkig zijn en zijn er mensen die twijfelen aan Friend Computer. Jij kruipt in de rol van een Trouble Shooter, een agent die werkt voor Friend Computer en “ongelovigen” moet opsporen. In principe speel je dus de slechterik en je geeft leiding aan een team van drie (computergestuude) collega’s. Wat hun intenties zijn weet je niet, want iedereen geeft altijd positieve antwoorden. Sterker nog, de game neemt je behoorlijk in de maling en niemand is te vertrouwen, want geluk dient altijd uitgestraald te worden. In onze gameplay-sessie bestond ons team uit een Hygiene Offcier, een Happiness Officer en een Tech Guy. Iedereen heeft zo zijn eigen skills en upgrades waarmee gevechten aangaat tegen ongelovigen.

In Alpha Complex moet je altijd opletten dat je je wel aan de regels houdt. Als jij een toegang hebt tot groene gedeelten van het complex dan dien je zeker niet over de rode lijn te lopen. Doe je dat wel dan krijg je Treason Points. Gelukkig spreken we over een echte RPG en ben je vrij om verschillende keuzes te maken. Je kunt ervoor kiezen om de Friend Computer blind te volgen, maar veel leuker wordt het om de regels een beetje te buigen. Zo kun je bijvoorbeeld hack-attributen maken om de computer te kraken. Vervolgens kun je nieuwe doorgangen openen waar je eigenlijk niet mag komen. Je bepaalt hiermee je eigen verhaal en beslist zelf hoeveel risico je wilt nemen in het ondermijnen van de Friend Computer.

Ondergronds

In de missie die wij voorgeschoteld kregen moesten we onderzoeken waarom een schoonmaakrobot niet terug was gekeerd. Er zijn inmiddels drie robots en een ander team Trouble Shooters gestuurd, maar van hen is niets meer vernomen. Je daalt af naar een dunbevolkt gedeelte van Alpha Complex en al snel wordt je beschoten door gehackte robots. Je weet niet wat je overkomt, want je kent alleen maar geluk! Gelukkig kun je wel terugschieten en ga je kamer voor kamer op onderzoek uit.

De actie in Alpha Complex wordt van boven getoond en gevechten zijn altijd te pauzeren. De gameplay laat zich het beste vergelijken met een game als Dragon Age (maar dan met perspectief uitsluitend van boven), waarbij je je verschillende karakters inzet om tegenstanders te verslaan. Daarbij is de Hygiene Offcier bijvoorbeeld gespecialiseerd in healen, niet alleen tegen verwondingen, maar ook als je je even ongelukkig voelt. Een Happy Pil is snel genomen, al zullen deze op ten duur ook een negatief effect hebben (wat is mij nog niet bekend). De Tech Guy kan tegenstanders hacken, maar dit is natuurlijk wel verboden en dat kan je zomaar Treason Points opleveren als je gezien wordt door een camera. Gelukkig zijn alarmen ook uit te schakelen, maar dan kun je wel weer verraden worden door een van je teamgenoten. Kortom, alles kan negatieve gevolgen hebben.

Secret Society

Uiteindelijk kom je achter een complot van een Secret Society en het is aan jou de keuze wat je met deze kennis doet. Natuurlijk is het voor mij persoonlijk het leukst om me bij deze groepering aan te sluiten, maar dit is volledig optioneel. Als een echte Tabletop RPG kun je ervoor kiezen blind voor de Friend Computer te werken of je aan te sluiten bij de vijand en zo van binnenuit op onderzoek uit te gaan om de motieven van de Friend Computer te achterhalen.

Paranoia is bij vlagen hilarisch en niemand is te vertrouwen. Je kunt nooit een beslissing van je teamgenoten vertrouwen, want ze zullen altijd vol geluk en bevredigend antwoorden, of ze nu verraders zijn of niet. Daarnaast ken je de buitenwereld niet. Het bestaan van bomen en dieren is je onbekend en het is megatof om te zien hoe jouw personage is in een wereld die van de echte wereld afgesloten is.

Paranoia: Happiness is Mandatory was voor mij de verrassing van de Bigben-week in Parijs. De game is bijzonder humoristisch en je weet als speler nooit of je een goede beslissing hebt genomen. Het feit dat je alleen maar gelukkig dient te zijn is een mooie denkoefening, zeker omdat je altijd de keuzevrijheid hebt om er van af te wijken. Grafisch wordt alles zeer sfeervol in beeld gebracht en dat er meerdere eindes zijn maakt mij nieuwsgierig naar de mogelijke uitkomsten. De vraag is wel hoe leuk de combat leuk blijft, maar de onze eerste kennismaking was meer dan goed. Een game die je mentaal vaak op het verkeerde been kan zetten is altijd welkom. Paranoia verschijnt ergens tussen september en december dit jaar op PlayStation 4, Xbox One en pc en zodra de game verschijnt lees je natuurlijk de review op Gamersnet.nl.

Meer Paranoia: Happiness is Mandatory

1.
    BearsRidingTanks's avatar