Preview: Bee Simulator

Het was één van de meest vreemde aankondigingen van de afgelopen tijd: Bee Simulator. Na de onthulling verschenen talloze memes en de game doet daarin ook denken aan bijvoorbeeld Goat Simulator. Deze week mochten we tijdens de BigBen Week in Parijs aan de slag met de game en praten met de ontwikkelaar. Na deze ervaring gaat de vergelijking met Goat Simulator niet meer op, want er schuilt een bijzonder verhaal achter deze game. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor Bee Simulator niet alleen een buzzwoord (trots op), maar een keiharde realiteit in een wereld waarin de bij langzaam aan het uitsterven is.

Bye Bye Bij!

VARSAV Game Studios wil absoluut niet belerend overkomen en gewoon een leuke game op de markt brengen, maar het is niet te ontkennen dat er wel een verhaal te vertellen valt over het uitsterven van de bij. Ze zijn immers verantwoordelijk voor 90% van het voedsel van de wereldbevolking en zonder bijen zou de mensheid binnen een aantal weken uitsterven. Zover is het nog lang niet, maar de zorgen zijn terecht, zoals ook te bekijken is in deze video van de BBC (Bee Bee Zee). Iets om bij stil te staan.

Dan naar de game, waar jij in de rol zal kruipen van zo’n bij. In tegenstelling tot veel andere games met het woord “simulator”, praten we hier niet over een management-game. Je zal geen honinggraden onderhouden met diepe menu’s vol micromanagement, maar je zal het leven als een bij gaan leven. Om dit leuk te maken is een kwart van Central Park in New York nagemaakt, een enorme oppervlakte als je bedenkt dat je niet veel groter bent dan een centimeter.

Andere diersoorten kunnen een gevaar vormen en daarvan zijn er 32 aanwezig in de game. Deze zijn allen op schaal gemaakt en zeer gedetailleerd weergegeven. Ik besloot een sprinkhaan te bekijken en gezien het feit dat ik deze meermaals gegeten heb kan ik zeggen dat deze bijzonder realistisch in beeld wordt gebracht. Naast insecten zijn er ook grotere dieren aanwezig, aangezien ook de dierentuin in Central Park is nagemaakt. En dan hebben we natuurlijk de grootste vijand van de bij, de mens.

Bij-zondere gevechten

Er zijn vier verschillende gameplay-elementen te vinden in Bee Simulator. Je kunt dansen, racen, vechten en pollen verzamelen. Om deze pollen te verzamelen is Bee Vision geïntroduceerd, die je in ultraviolet de verschillende soorten pollen toont. Per missie zal je namelijk andere pollen moeten verzamelen en Bee Vision helpt daarbij. De bij laat zich gemakkelijk besturen en je voelt je daadwerkelijk als een soort Ant-Man in een enorm grote wereld. Missies worden je gegeven voor andere insecten, zoals de Koningin van je kolonie.

Het vechtsysteem is overduidelijk geïnspireerd op For Honor, waarbij je de richting van je aanvallen en verdediging moet kiezen en op deze manier tactisch te werk moet gaan. Het zit goed in elkaar en ik wist de gemene wesp binnen een aantal rake klappen te verslaan. Buiten het verzamelen van pollen en het vechten tegen een wesp kregen wij niet veel meer te zien. Het dansen was niet aanwezig in de demo en aan het racen wordt nog gewerkt.

Het concept van Bee Simulator is leuk en het laat op een ludieke wijze zien dat we een probleem hebben met het uitsterven van de bij. Grafisch is de game prima in orde en de andere insecten zien er prachtig uit. De game zal 4K-ondersteuning (behalve op Switch) en dat is een hele prestatie. Toch vraag ik me af of de gameplay leuk genoeg zal blijven voor uren speelplezier. Het zoeken naar pollen en het bevechten van andere insecten is goed uitgewerkt, maar niet spannend genoeg voor langer dan een uurtje. Gelukkig hebben we nog niet de volledige game mogen ervaren en dus zijn we benieuwd naar de volledige versie van Bee Simulator. Deze zal ergens tussen september en december verschijnen op PlayStation 4, pc, Xbox One en Nintendo Switch.

1.

Ziet er zeker een boeiende game uit! 🙂

2.