Sinds deze week is de (verfilming van) Detective Pikachu dan eindelijk te zien in de bioscopen. Met een reeks veelbelovende trailers smachten Pokémon-liefhebbers met man en macht naar de film, wat soms ook wat minder legale interesse met zich meebrengt. Maar juist rondom die neigingen lijken Warner Bros. en Pokémon Company een extra marketingstunt opgezet te hebben.
Op YouTube verscheen gisteravond al plots “de complete film” van Detective Pikachu, een video met een loopduur van ruim anderhalf uur. Geloofwaardig genoeg, maar het blijkt hier absoluut niet om de complete film te gaan.
Wie de YouTube-video aan slingert, zal zich even koning van de illegale films wanen, maar al snel verrast worden met een leuke wisseltruc: de “film” is grofweg anderhalf uur van Detective Pikachu die een lekker dansje inzet:
Gezien de hoogwaardige computeranimaties en het feit dat deze beelden nergens anders (publiekelijk) vertoont werden, is het aannemelijk dat het hier inderdaad om een marketingstunt van de producers zelf gaat. Die werd wél op een eigen YouTube-account geplaatst, Inspector Pikachu genaamd.
Op moment van schrijven heeft de “uitgelekte film” een goede vier miljoen kijkers bereikt, genoeg om te “trenden” op YouTube. Of het er ook voor zorgt dat nog meer mensen uiteindelijk naar de bioscopen afreizen om de échte film een kijkje te gunnen, dat moet nog maar blijken. Het “stunt” gedeelte van de marketingstunt lijkt in ieder geval al aardig te werken.