Preview: Days Gone hands-on

Days Gone staat al sinds de zomer van 2016 op mijn radar. Tijdens de grootste gamebeurs van de wereld, de E3; werd de game aangekondigd met een zeer bijzondere gameplay-demo. In een wereld overspoeld door zombies (Freakers) moet jij als biker zien te overleven. Hordes Freakers bevolken het landschap en in die demo werd getoond hoe jij ervan moest ontsnappen. Geen deur, muur, hek of andere barricade was veilig en de horde wist overal doorheen te breken als ware het een golf van water.

De demo was indrukwekkend en wist mijn interesse te wekken. De gameplay-beelden die ons sindsdien werden getoond waren minder meeslepend, maar eindelijk kwam vorige week de kans om zelf aan de slag te gaan met Days Gone. Drie uur lang mochten we in het mooie België de game beleven.

Bekijk ook de videopreview

Daryl… of uuuuhhhh Deacon!

In Days Gone kruip jij in de rol van Deacon St. John, ex-lid van een motorbende, behendig met een kruisboog en overlevend in een post-apocalyptische wereld overspoeld door zombies. De olifant in de kamer is natuurlijk dat dit alles erg doet denken aan de rol van Norman Reedus in The Walking Dead. Ook hij is een biker met een kruisboog en zelfs zijn naam Daryl Dixon begint met dezelfde letter. Natuurlijk is dat niet erg, want The Walking Dead is vet en een goede open wereld zombie-game is niet eerder verschenen. Zoals we gewend zijn van PlayStation-games ligt de focus in Days Gone sterk op het verhaal. Jij probeert te overleven in de open wereld en daardoor dien je verschillende facties te vriend te houden. Deze groepen bevinden zich in veilige kampen en helpen je om verder te komen in de wereld.

Days Gone kent enorm veel gameplay, waarbij het verzamelen van handige items een hoofddoel is in het spel. Hiermee kun je betere wapens krijgen en kun je ook je motor upgraden. Deze motor is je trouwe ros in het spel en dien je met liefde te behandelen. Het voertuig is behoorlijk fragiel en als je ergens tegenaan botst merk je al snel dat reparaties nodig zijn. Daarnaast zal ook de brandstof langzaam op gaan, waardoor je ook constant moet uitkijken naar benzine. Het rijden in Days Gone voelt goed, het is niet extreem gemakkelijk, maar je hebt altijd het idee dat je alles onder controle hebt. Zoals een open wereld betaamd heb je constant de keuze om het hoofdverhaal te volgen of zijmissies te kiezen. Het level-systeem uit de game zorgt ervoor dat je altijd wel een doel hebt.

Aan de slag!

Deze doelen kunnen best klein zijn, want de gemakkelijkste klusjes zijn al best uitdagend als de wereld overspoeld wordt door zombies. Er staan meer dan eens auto’s op de weg die je dan opzij dient te duwen om ruimte te maken voor je motor. Tijdens deze handeling kunnen altijd Freakers op de loer liggen of vijandelijke bendes. Een voorbeeld hiervan zijn de Rippers, een soort sekte van mannen en vrouwen die zichzelf volledig bekrassen en verbranden. Vol littekens en brandwonden kunnen ze vanuit het niets komen om je in de val te lokken. Gelukkig liggen ook beloningen voor het oprapen. Lijken zijn te beroven van items en wapens, maar ook zijn veel auto’s te openen om ook weer nieuwe spullen te vinden. Het vinden van een politie-wagen is altijd een mooi moment, want daar zijn vaak kogels en wapens in te vinden. Kogels die overigens enorm schaars zijn in de game.

Het zal opvallen dat eigenlijk alle situaties in de game zijn op te lossen zonder vuurwapens. Dit is bewust, omdat je meer dan eens zonder kogels zal zitten. Er is veel liefde gestoken in de stealth-gameplay. Allereerst heeft Deacon de optie om sporen te zoeken (Daryl Dixon anyone?), waardoor je vijanden en dieren kunt opsporen. Je kunt kruipen en je verstoppen in bosjes, stenen gooien om mensen en Freakers af te leiden en er is een brute stealth kill om stilletjes tegenstanders uit te schakelen. Naast vuurwapens is er ook ruimte voor een handwapen. Dit kan van alles zijn. Van houten planken tot buizen en van honkbalknuppels en bijlen kunnen op enorm brute wijze worden ingezet. Het kapotslaan van een Freaker wordt enorm hard in beeld gebracht en vaak is het veel verstandiger om stilletjes te werk te gaan, want de horde ligt altijd op de loer.

Freakers en Newts

Er zijn verschillende zombies aanwezig. De meest voorkomende zijn de Freakers. Deze ondoden kunnen niet heel hard rennen, maar zijn wel legio aanwezig. Op verschillende plekken op de map zijn hordes te vinden. Dit zijn groepen van honderden Freakers, zij bewegen net als een school vissen als één organisme. Zie je een horde dan dien je afstand te houden, want verstrikt raken in een enorme groep Freakers is sowieso dodelijk. Gameplay zoals we getoond kregen op de E3 van 2016 heb ik niet kunnen zien en dat lijkt me ook te veel gescript geweest voor deze open wereld. Hoewel dat wel echt jammer is, zijn de hordes wel degelijk aanwezig en het doet wel echt wat met je als je ze tegenkomt.

Naast Freakers zijn er ook Newts in de wereld. Dit zijn simpelweg zombie-kinderen. Deze kleine zombies zullen je alleen aanvallen als je al bijna dood bent. Heb je een volle health-meter, dan zullen ze van je vluchten. Het is erg tof om te zien hoe Newts op daken vluchten als je in de buurt komt.

Veilige havens

Hoe je tegenstanders uitschakelt is dus volledig aan jezelf, maar voor vet wapentuig moet je te werken. De verschillende kampen in de game bieden veiligheid van de buitenwereld, maar elk van deze kampen wordt bestuurd door een kampleider. Als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten in het kamp dien je een witvoetje te halen bij de leider. Dit is het perfecte excuus om je nieuwe missies te laten spelen en dit zorgt er ook voor dat je altijd een bevredigend doel hebt. Neem bijvoorbeeld de wapenhandelaar in het kamp.

Kleine wapens kun je direct aanschaffen, maar voor groter geschut als scherpschuttersgeweren of granaten, moet je een bepaald loyaliteitslevel te bereiken. Dit geldt ook voor de mechanicus voor je motor en verschillende upgrades. Een leuke manier om je bezig te laten houden in het spel. Daarnaast zijn er vele hoofdmissies die je het verhaal verteld van Deacon en de zoektocht naar zijn vrouw, die vermist is. Hier heeft een organisatie genaamd Nero iets mee te maken en gedurende het spel ga je steeds meer te weten komen hierover.

Na het beleven van drie uur Days Gone staat één ding als een paal boven water, het spel biedt enorm veel gameplay. Upgrades voor Deacon, de wapens, de motor en andere voorwerpen, stealth-gameplay, een uitgebreid verhaal, verschillende tegenstanders, zowel levend als ondood; er is content genoeg te vinden in Days Gone. De gameplay is niet enorm vernieuwend of baanbrekend, maar alles wat de game te bieden heeft staat tot nu toe als een huis. Grafisch is het niet de mooiste game (zeker als je kijkt door je verrekijker), maar Oregon is sfeervol genoeg om je te laten genieten van de omgeving. Nu is het de vraag hoeveel uren vertier Days Gone ons gaat bieden. Dat gaan we zelf ontdekken als de game op 26 april verschijnt. Ik kan in ieder geval niet wachten om elk hoekje van de wereld te ontdekken.