Pokémon Chansey promoot toerisme Fukushima na tsunami

In een nieuwe poging de Japanse stad Fukushima een hart onder de riem te steken, heeft de Pokémon Company bekendgemaakt dat niemand minder dan Chansey weer meer op zal duiken in precies die omgeving in Pokémon GO. Anno 2016 werd daar al ooit een (10.000 bezoekers sterk) Pokémon-evenement georganiseerd om Lapras te vangen en de economie een duw in de rug te geven, maar die werd afgekapt door het inslaan van een tsunami in de regio.

Om de toevoer van toeristen rondom Fukushima nu alsnog wat op te leuken, gaan de stad en de Pokémon Company een langdurig promotiecontract aan. Vanaf 16 maart aanstaande is Chansey circa twee jaar lang een soort mascotte voor de stad, met eigen wandelroutes en uiteraard de verhoogde kans de Pokémon te vinden en te vangen op je smartphone.

Chansey is volgens een woordvoerder van Pokémon niet alleen de geschikte keuze omdat deze dient als een “support Pokémon”, maar ook omdat Chansey vooral vreugde brengt. Dat sluit dan weer mooi aan op het kanji “fuku” uit Fukushima, wat zich laat vertalen naar “geluk”.

Gedurende de twee jaar dat Chansey het toerisme in Fukushima komt versterken, speelt de stad zelf ook weer geinig in op de promotie. Zo wordt de verpakking van Fukushima’s regionale perziken verrijkt met schattige afbeeldingen van Chansey.

Voor de Pokémon Company is het niet de eerste keer dat het populaire Pokémon GO ingezet wordt om regio’s te voorzien van extra aanloop. In 2017 werd bijvoorbeeld ook het Japanse Tottori voorzien van een eigen Pokémon-mascotte en promotiecyclus. Destijds trok Sandshrew met één evenement zeker 87.000 nieuwe bezoekers naar de zanderige duinen.

  1.   
    matdriks's avatar

    Wat een fantastisch idee van hun. Dit soort initiatieven zouden er meer moeten komen van andere partijen.