Het doek is nu definitief gevallen voor het kanaal dat ooit een monopolie had op YouTube’s game-gerelateerde content: Machinima is definitief ontbonden. Werden twee weken terug nog plots álle video’s van het eens zo populaire kanaal geplukt, blijkt het moederbedrijf nu ook een streep te zetten door de hele onderneming.
Bij het volledig ontbinden van Machinima als bedrijf zijn zeker 81 ontslagen gevallen. Enkele medewerkers blijven echter nog tijdelijk hangen bij Machinima om “transitionele activiteiten” uit te voeren of verder te integreren binnen de bedrijfsstructuur, waaronder ook exdirecteur Russel Arons.
Tegenover Deadline spreekt een woordvoerder van het nu ontbonden Machinima over de stand van zaken:
“A select number of Machinima employees remain with the company, which is now actively providing services to supercharge the combined portfolio of Otter Media.
Machinima has ceased its remaining operations, which includes layoffs. Russell Arons remains with Machinima, and is assisting with transitional activities as she explores new opportunities.”
Sinds 1 januari dit jaar werd Machinima ondergestoken in Otter Media, nadat telecomgigant AT&T die divisie overkocht van Time Warner. Destijds ging het al langer minder goed met het zogenaamde “multi-channel network” (MCN), terwijl Arons sinds 2017 al aangesteld was om nieuwe activiteiten te vinden en andere digitale ventures te onderzoeken voor het merk. Zonder (voldoende) succes, zo blijkt nu.
Volgens Deadline traden de 81 ontslaggevallen vorige week in werking en zullen 16 maart aanstaande volledig afgerond zijn.
Ondertussen staat de officiële Machinima-website nog fier overeind en telt ook het ooit zo invloedrijke (maar nu bizar lege) YouTube-kanaal nog altijd twaalf miljoen abonnees. Die creatievelingen die tot voor kort nog content produceerden voor het netwerk, zijn grotendeels teruggekeerd naar hun eigen (YouTube-)kanalen.