Preview: Ori and the Will of the Wisps

Tijdens de E3 2018 keek ik vol ongeloof en met mijn onderkaak op mijn bureau naar de aankondiging van Ori and the Blind Forest tijdens de persconferentie van Microsoft. Die rustgevende en ook weer opzwepende muziek, de mooie contrasterende beelden, de spanning tussen vriendschap en het naderende kwade maar ook de lichtjes die in het publiek ronddansten, het greep me. Vijf jaar later komt Ori terug in Ori and the Will of the Wisps.

En daar voorbij

Ori and the Blind Forest vestigde zich als een ijzersterke platformer met een redelijke leercurve en steeds stijgende moeilijkheidsgraad. De kleine schattige Ori ontwikkelde zich tot een steeds sterker en meer kunnend character op weg naar zijn ware aard en doel in het leven.

Op het eerste gezicht lijkt Ori and the Will of the Wisps een direct vervolg van zijn voorganger. Adembenemend mooie omgevingen, uitstekend passende achtergrondmuziek en de meedogenloze snelle gameplay. Maar wie wat beter kijkt, ziet wel degelijk verschil. Ori and the Will of Wisps gaat verder waar The Blind Forest is gestopt en brengt de gameplay naar een hoger niveau.

Ori nog sneller, beter en sterker

Je begint het spel met de kleine, schattige en vooral onschuldige Ori. Naarmate het spel vordert ontwikkel je nieuwe vaardigheden die je geheel volgens Metroidvania-traditie verder helpen op de wereldmap en je toegang geven tot nieuwe delen van de wereld.

Met deze vaardigheden ontwikkel je ook nieuwe manieren van vechten. Je hoeft niet meer stomweg te bashen op B, maar je zult gaandeweg je eigen voorkeuren in vaardigheden krijgen. Van magische pijlen tot vlijmscherpe speren en een zwaaiende hamer, Ori is nu tot de tanden gewapend met nieuwe trucjes om de vijand te lijf te gaan.

Spiksplinternieuw

Hoewel Ori and the Will of the Wisps voortborduurt op de winnende formule van het eerste deel, heeft Moon Studios toch iets geheel nieuws bedacht. Spirit Trials zijn kleine speedruns in bepaalde omgevingen van de wereld, met een competitief tintje. Tijdens je speedrun zijn er ook zogeheten ghosts aanwezig. Dit zijn opnames van spelers die de run al eerder hebben gedaan. Zo kan je precies zien wat er voor die trial werkt en wat absoluut niet. Daarnaast word je zo nog meer opgezweept om sneller te gaan, want je wil toch zeker niet verliezen van die anderen?

Voorlopige conclusie

Daar waar Ori and the Blind Forest ons totaal wist te verrassen, heeft Ori and the Will of the Wisps dit verrassingselement waarschijnlijk niet meer, en dat is maar goed ook. Moon Studios kan zo heerlijk doorgaan met de vertrouwde formule en deze nog interessanter maken.

Hoewel Ori een schattige, kleine platformer lijkt, moet je je wapenen voor iets veel groters. Ori and the Blind Forest vereiste al flink wat geduld, nadenkwerk en vaardigheid, maar het vervolg zal de serie naar een geheel ander niveau tillen. De voorlopige conclusie is dat Ori and the Will of the Wisps je ook de adem zal ontnemen, je oren zal doen tintelen van plezier, je ogen zal verwennen en vingers zal martelen door de heerlijk frustrerende gameplay.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forward-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Hell yeah! Misschien wel de mooiste ervaring van 2019 op komst. Lijkt me heel gaaf om dit in 4K/HDR te zien (en te horen), want wat ik er tot dusver van heb mee mogen maken, is al prachtig.

  2.   
    WesterW's avatar

    Heb me zeker vermaakt met The Blind Forest, maar vooral vanwege zijn heerlijke soundtrack die ik nog steeds zo nu en dan opzet. Beetje raar om het over een game te zeggen, maar ik hoop eigenlijk vooral dat de muziek van Will of the Wisp het origineel kan evenaren.