Hoewel Rockstar Games en Sony gezamenlijk reclame maken voor Red Dead Redemption 2 onder het PlayStation-vaandel, blijkt juist de console-concurrent van Microsoft de beste prestaties te vertonen in Rockstars nieuwe pareltje. In de meest recente tests van benchmark-bazen Digital Foundry blijkt de Xbox One X fier bovenaan te staan als het aankomt op grafische prestaties.
Terwijl de PlayStation 4 Pro de 1920×2160 resolutie kunstmatig opschaalt — hoogstwaarschijnlijk middels checkerboard-techniek — tot 4K, levert de Xbox One X een native vertoning van de Ultra HD-resolutie.
In combinatie met een wat aparte vorm van anti-aliasing, blijkt de Pro’s “4K-resolutie” daarmee wat karteliger dan verwacht. Wie daadwerkelijk op een Ultra HD-televisie en PlayStation 4 Pro speelt, zal merkbaar zien hoe vooral de hoekige randjes van voorwerpen niet helemaal afgerond worden, vooral in vergelijking met Xbox One X’ native pixelcount, die zich schijnbaar beter leent voor de anti-kartelvorming.
Daarbovenop komen ook de zogenaamde framedrops kijken, nota bene een fier minpunt in onze Red Dead Redemption 2 review. Daarin blijkt de beeldverversing van zowel de Xbox One X als de PlayStation 4 Pro vele malen stabieler dan hun oudere tegenhangers; enigszins voorspelbaar.
Toch is het de Xbox One X die ook hierbij weer het beste uit de tests kwam. Waar zelfs de PlayStation 4 Pro nog met regelmaat kampt met framedrops (zoals bijvoorbeeld in het iets rustigere dorpje Valentine), is de Xbox One X versie zo goed als vastgeroest op de beoogde 30 frames per seconde. Enkel in de meest drukke, stedelijke omgevingen kakt deze bijtijds in met een paar frames.
De oorzaken voor het verschil liggen vooral in een hevig uiteenlopende rekenkracht tussen beide paradepaardjes van Sony en Microsoft. De Xbox One X is grofweg 3.3 maal zo krachtig als een reguliere PlayStation 4 Pro, en dat manifesteert zich in een viermaal zo hoge pixelcount en visuele afwerking die een 4K-televisie waardig is.
Meer weten over de benchmark-resultaten tussen alle beschikbare console (waaronder ook de opgeschaalde Xbox One S-versie), klik dan vooral door naar Digital Foundry’s volledige analyse voor Eurogamer.
Geen verassing dat ie op de sterkste console het beste draait. Maar het zorgt wel altijd voor leuke discussies (lees: oorlog) in de comments onder de video
Gelukkig is de console war niet zo groot onder de gamersnet bezoekers speel lekker op het platform wat je fijn vind en keep your mouth shut
Wacht maar tot de Switch versie komt!!
Heerlijk nieuws voor het slapen gaan.
Vraag me af of elke site dit nieuws gaat posten, want dan vinden ze het weer zielig voor Sony en zijn fanboys, want dit kan en mag natuurlijk niet.
Ook erg jammer dat kok dit spel niet meer mee kan maken.
@fantasyfreak: Wacht maar tot je die 3DS-adaptatie ziet. Dát zijn pas graphics.
@Dedsec: Ik denk dat je heftig mis zit in je aannames over websites en hun motieven, man. De meeste game-media willen gewoon nieuws coveren en lezers/kijkers interesseren, daar zit 9 van de 10 keer geen duister master plan achter.
Denk maar eens terug aan de E3 van 2018. Toen was je er nog heilig van overtuigd dat de hele redactie betaald werd door PlayStation en we daarom allemaal dikke Sony Pony’s waren. Daar zat je ook mooi naast, maar toch bleef je vasthouden aan je theorie over doorgestoken kaarten.
Afgezien van de meest directe pro-PlayStation outlets, denk ik dat iedere website deze analyses wel op wil pakken, al helemaal omdat het gaat om de grootste game van het jaar.
Geloof er geen reet van.
@Ik kom Harambe wreken: NFW dus….
@tranceguy: Check de video van Digital Foundry in het bericht; die gasten zoomen zelfs in op de beelden die alle console produceren in gelijksoortige omstandigheden.
Je ziet gewoon dat de ene console het beter/sneller/scherper doet dan de ander. Meer bewijs kun je niet krijgen.
Dan toch maar eens een X aanschaffen! Maar hoe speelt dat op een gewone TV, die geen 4K ondersteunt?