Review: Overcooked 2

Twee jaar geleden is er een game verschenen die communicatie en relaties tot het uiterste heeft gedreven en ik kan ook niet uitsluiten dat er echtscheidingen zijn geweest om Overcooked. Ghost Town Games leek het een goed idee om een groep (toen nog) vrienden in een keuken uit de hel te laten samenwerken, om hongerige mensen en schepsels op tijd eten te voeren. De game is een indiehit gebleken en een geweldige partygame om flink de stresslevels mee te verhogen Twee jaar later is het natuurlijk tijd voor een vervolg en Overcooked 2 brengt meer van hetzelfde, maar wel met wat extra gangen.

Ondood brood

Ook in Overcooked 2 is er een absurd verhaal uit de kast getrokken, want nadat we de stad in het eerste deel hebben moeten redden van een enorm spaghettimonster, moeten we het nu opnemen tegen The Unbread. De Onion King en zijn hondje Kevin dachten een lekker recept te hebben voor versgebakken brood, maar de beste man had een toverboek voor zijn neus. Bij het (her)rijzen van het deeg gaat het mis en ineens is het kasteel omsingeld door beschimmelde sneetjes brood en baguettes.

Deze zombies zijn gelukkig niet heel erg gefixeerd op mensenvlees, maar hebben liever een luxe diner. En dat is natuurlijk de taak voor jou en je (hopelijk) hele goede maten. Jij trekt de wijde wereld in om gerechten en kookskills te leren, zodat je de ondoden met een volle maag kan terugsturen.

Vliegend vlees

In grote lijnen is Overcooked 2 hetzelfde als zijn voorganger. Je staat in een keuken en moet zo snel mogelijk de aangegeven gerechten maken voor de klanten. Ingrediënten moeten worden gesneden, gebakken en uiteindelijk als een lekker gerecht worden uitgeserveerd. Hoe sneller je bent, hoe meer punten je verdient en met die punten verdien je sterren. Er zijn er maximaal drie per level te halen, maar er zijn bij sommige levels nu ook extra uitdagingen toegevoegd om geheime levels vrij te spelen. Naarmate het spel vordert worden de levels alsmaar moeilijker en wordt samenwerken ongelooflijk belangrijk. In de eerste paar keuken is er weinig aan de hand, maar al snel wordt jouw werkplek absurd en sta je ineens in een magisch kasteel of in een luchtballon je hamburgers te bakken.

De grootste toevoeging in Overcooked 2 ten opzichte van het eerste deel, is de mogelijkheid om rauwe ingrediënten door de keuken te gooien. Door deze kleine toevoeging heeft Ghost Town Games ineens een hele boel extra mogelijkheden bij het bouwen van levels en dat hebben ze natuurlijk gedaan. Denk aan keukens die zijn opgedeeld in aparte, drijvende eilandjes, waar je dus constant etenswaren naar elkaar toe staat te gooien. Het nieuwe foefje moet je natuurlijk niet te vaak in een level gebruiken, want anders wordt het zo’n grote zooi in de keuken waar zelfs Rob Geus geen brood van lust.

Er is gelukkig ook veel variatie te vinden in een spel waarin je constant hetzelfde moet doen. Elk van de zes werelden van Overcooked 2 heeft zes levels en die vragen vaak om een compleet andere aanpak. In keukens met krappe gangetjes wordt je geduld enorm op de proef gesteld, maar in een level waarin je keuken af en toe verdwijnt, is timing en snelheid de belangrijkste zaak. Je merkt ook snel dat er een aantal levels zijn die je totaal niet liggen. Maar daar moet je dan doorheen bijten.

Online en offline kokkerellen

Ghost Town Games heeft overigens ook geluisterd naar de luide kreten vanuit de community, want Overcooked 2 heeft nu ook online matchmaking. Een ontzettend handige toevoeging voor de eenlingen, die toch graag de chaotische ervaring willen met meerdere personen. Een headset is overigens wel een essentieel stukje gear die je nodig hebt, want anders schiet het alsnog voor geen meter op.

Ondanks dat het online allemaal goed werkt, blijft de game op zijn sterkst in couch co-op. Een paar levels spelen tijdens een leuke verjaardag, nog even de PlayStation aanslingeren voordat je de stad in gaat of de game doorlopen met je partner om te kijken of de communicatie in de relatie nog wel snor zit. Allemaal scenario’s waarin je al snel buikpijn van het lachen heb. Of slaande ruzie en zes maanden relatietherapie.

Het gros van de tijd die ik in Overcooked 2 heb ik samen met mijn vriendin gespeeld en al ben je maar met z’n tweeën, dan komt Overcooked 2 perfect tot zijn recht. Als liefhebbers van het eerste deel merkten we beide wel dat Overcooked 2 wat in moeilijkheidsgraad heeft ingeleverd. Misschien komt dit doordat we meer uren in deel één hebben zitten dan nodig was, maar de wat latere levels van het vervolg voelen iets te gemakkelijk aan voor ons Master Chefs.

Overcooked 2 doet weinig nieuws, maar nog steeds veel goed. Net als zijn voorganger is het een fantastische co-op-game, een categorie games die we de laatste jaren steeds meer zien verdwijnen. Het recept van deze franchise is gewoon heel smakelijk, dus er hoeft ook niet veel veranderd te worden. Kleine toevoegingen als het gooien van eten, online co-op en wat extra personages zijn wat dat betreft ook meer dan genoeg. Vind je deel één fantastisch, dan ga je ook van Overcooked 2 houden. En als je niet tegen deze hitte kan, blijf dan uit de keuken.

• Chaotisch leuke co-op
  • Gooien van voedsel
  • Nieuwe personages