5 E3-onthullingen die ons weer hoop geven in de Xbox One

Microsoft heeft als console-boer niet de beste jaren achter de rug. Een flinke achterstand op de PlayStation 4, veelbelovende games die uiteindelijk verdwenen en bijtijds een teleurstellende exclusive of twee; het momentum leek grotendeels verloren…

Op de E3 2018 liet het Xbox-kamp echter zien de draai weer gevonden te hebben, door uit te pakken met een ijzersterke persconferentie. Welke hoogtepunten schepten per direct weer gifgroene verwachtingen voor de Xbox One? We zetten er een paar op een rijtje…


1. De toppers zijn weer terug
Door Microsoft werden er geen doekjes om gewonden. Het volk vereist exclusieve klappers? Dan voorzien we daar meteen in. Niet alleen keren volgens verwachting Gears of War 5 en Forza Horizon 4 terug, Xbox deed meteen de onthulling van Halo: Infinity uit de doeken. Jawel, de Master Chief himself is eindelijk weer van de partij. De militaire Messias van Microsoft is terug, in de hoop het tij te kunnen keren.

Nu was Halo 5: Guardians voor lang niet iedereen de verwachte klapper die het had moeten zijn, maar een tweede poging voelt hier zeker op zijn plek. Ontwikkelaar 343 Industries nam afgelopen jaren uitgebreid de tijd om fouten uit het verleden recht te zetten door reeds verschenen games (waaronder ook Halo: The Master Chief Collection) alsnog te voorzien van de afwerking die ze verdienden. Of de workflow daarmee netjes te noemen is, dat is een tweede, maar één ding is zeker; 343 schroomt niet om de Chief eer aan te doen, ook als dat meer tijd kost.

Voor Halo: Infinite is de hoop vooral, naast een gestroomlijndere campaign, een ijzersterke multiplayer om mee af te trappen. Niet voor niets waren het de vele potjes Halo: Reach die de Xbox 360 een eigen porem gaven, terwijl de originele Xbox mocht genieten van eindeloos veel Blood Gulch. Online knallen met Battle Rifles en je in Warthogs wanen; dát is en blijft een Xbox-kenmerk wat bij de One nooit helemaal van de grond is gekomen. Alsjeblieft, 343 Industries, geef ook deze generatie wat genot met heerlijk geplaatste Plasma Grenades en ander groepsvertier…


2. Groot én klein vermaak
Naast groots geweld liet Microsoft wederom zien dat ook de kleine parels niet vergeten mogen worden. De games die kleiner in omvang zijn, maar toch op groots succes konden rekenen. Het aandeel liefde voor indies was tijdens de Xbox E3 Media Briefing dit jaar wellicht geslonken, maar de support vanuit Xbox lijkt alsnog goed na te galmen. Neem de eerste gameplay-beelden van Ori and the Will of the Wisps, een forse uitbreiding voor Cuphead of nota bene de nieuwe omslag van het eigenzinnige We Happy Few. Stuk voor stuk laat Microsoft zien — juist in deze tijden — de onafhankelijke klappers te omarmen, en daarin ligt ook aardig wat vuurkracht voor het Xbox-merk.

Natuurlijk, titels als deze zijn absoluut niet het type blockbuster dat iedere gamer kan op de hype-trein kan krijgen, maar Xbox wint zo zonder meer aanzien en vertrouwen bij nieuwe groepen gamers. Ook menig pc-gamer is inmiddels bekend met Xbox als uitgeverij van sterke spellen (op Steam) en hoewel dat misschien niet veel meer mensen naar een Xbox One zal trekken, zal Microsofts imago er ook zeker niet onder lijden.


3. Vijf nieuwe studio’s voor vertrouwen
Niet Valve of EA, maar wél een vijftal nieuwe ontwikkelaars zullen Microsofts Studios in de toekomst komen versterken. Het Xbox-kamp heeft de kreet voor meer eigen games gehoord en besloot dus overstag te gaan om nieuw talent daarvoor aan te winnen. Zonder twijfel een investering van jewelste, maar het toont haarfijn dat ook Microsoft zelf snapt wat er de afgelopen jaren mistte aan bedrijfsstrategie.

Onder meer Playground Games (Forza Horizon), Ninja Theory (Hellblade: Senua’s Sacrifice) en Undead Labs (State of Decay) maken nu onderdeel uit van Microsoft Studios, en zullen in samenwerking met elkander trachten de beste games te leveren op verschillende platformen — afhankelijk van eigen visie en beloftes. Een aankoop van deze grootte is voor Xbox een aardig unicum, gezien deze voorheen slechts in mondjesmaat lieerde met derde partijen.

Hoe Microsoft Studios nu precies van plan is om (nog onaangekondigde) titels uit te gaan stippelen, dat is nog maar even de vraag. Een kort videoverslag van Ninja Theory verklaart in ieder geval dat de ontwikkelpartijen in ieder geval nog een aardig wat creatieve vrijheid zullen behouden, en dat juichen we natuurlijk alleen maar toe. Geef ons meer Hellblade-grootsheid, maak van We Happy Few iets van BioShock-esque proporties en laat State of Decay eindelijk uitgroeien tot de franchise die het zou kunnen zijn. Al zijn het voor nu nog maar dromen, ze verschaffen in ieder geval wát broodnodig vertrouwen.


4. De soft announcement van een nieuwe Fable?
Met het sluiten van Lionhead kort voordat Fable: Legends het daglicht zou zien, leek de terugkeer van Fable een verre droom. Tot voor kort dan. Eerder dit jaar dook plots het gerucht op dat Microsoft, nota bene in samenwerking met Playground Games, stiekem aan de wederopstanding van de geliefde RPG-franchise zou werken. En dan staat plots Xbox-topman Phil Spencer op een podium, aan te kondigen dat Playground Games nu volledig geïntegreerd is in het ontwikkelwezen van Microsoft zelf. Toeval? Ik denk het niet.

Spencer deed daar nog een spreekwoordelijk schepje bovenop, door specifiek aan te kaarten dat Playground Games aan ‘iets volledig anders’ werkt dan hun gebruikelijke Forza Horizon-reeks. Wél de uitgestrekte open world ervaring, maar absoluut geen arcade-racer. Daarin was vooral de woordkeuze van ons aller Phil relevant, gezien die nagenoeg eenzelfde citaat afgaf als een paar maanden terug werd gedaan in het gerucht.

Noem het voorbarig vooruitkijken of een vergezochte desillusie, maar voor hoopvolle liefhebbers van de franchise kondigde Phil hier doodleuk het bestaan van een nieuwe Fable aan. Zij het een reboot of een simpele doorstart met Fable 4; voor volgend jaar zit de regelrechte onthulling van een nieuw Albion dik in het verschiet.


5. Meer focus op het ‘Netflix voor games’
Terwijl de wereld van games meer en meer as a service getackeld wordt, lijkt Microsoft daarin het voortouw te willen trekken. De Xbox Game Pass is al langer een feit, maar Microsoft blijft er heil in zien, telkens weer voortbordurend op de formule. Voor een tientje per maand krijg je een groeiende catalogus aan (exclusieve én third-party) Xbox One- en Windows 10-games tot je beschikking, die bovendien alsmaar sneller downloaden. De onthulling van ‘Fast Start’ en toevoegingen als The Elder Scrolls Online en The Division zullen voor lang niet iedereen even memorabel geweest zijn, maar ook dit toont weer een interessant stukje bedrijfsstrategie vanuit Xbox.

Met de komst van één simpel abonnement voor films en series, werd al snel gevraagd naar het alternatief voor games. Legio kleine start-ups en grotere initiatieven (zoals EA Origin Access Premier) proberen het, maar het zou zo maar eens het Xbox-kamp kunnen zijn die het beste ‘Netflix voor games’ op aan het bouwen is. De prijs is schappelijk en het aanbod breed, maar de Xbox Game Pass dient ook als uithangbord voor meer van Microsofts huiseigen services.

Grote, first-party verschijningen worden voortaan steeds vaker opgenomen in het Xbox Game Pass-aanbod, maar ook de cross-platform (met onder meer Sea of Thieves en Gears of War 4) en backwards-compatible functionaliteiten komen de gamer tegemoet. De Xbox Game Pass toont enige veelzijdigheid, en stelt zich breder op dan menig ander abonnement. Of de game-industrie daadwerkelijk meer deze dienstenkant op zal kantelen, is nog maar de vraag. Maar mocht dat het geval zijn, dan laat het Xbox-kamp in ieder geval zien erop voorbereid te willen zijn.

Op de redactie kijken we in ieder geval tevreden terug op legio fraaie onthullingen rondom het Xbox-merk, waarvan het gros ook te vinden in ons overzicht van de Microsoft E3-persconferentie. Wij houden de console en de diensten de komende tijd in ieder geval goed in de gaten op GamersNET, en je bent meer dan welkom dat met ons te doen, de komende tijd.

Wil je specifiek meer weten van wat er zoal te doen was rondom de grootste game-beurs van het jaar? Beluister dan vooral onze uitgebreide post-E3 podcast of raadpleeg complete E3 2018 overzicht voor meer content rondom de onthullingen en uiteraard al onze hands-on ervaringen met de nieuwste games!

  1.   
    Snivu's avatar

    Goed artikel maar door de gifs duurt het laden van de pagina lang

  2.   
    Amaraldane's avatar

    En nu maar bidden dat Fable 4 geen xbox exclusive gaat worden.

  3.   
    Tom's avatar

    Ik heb de GIF-jes opzettelijk klein gehouden, maar kan me voorstellen dat op rottigere verbindingen het inladen iets langer duurt.

    Sowieso ben ik wel benieuwd naar hoe dat soort beeldmateriaal erbij ontvangen wordt. We hebben er in de redactie ook al weer discussie over gehad, maar ik was voornamelijk benieuwd of het een beetje kek staat zo.

    @Amaraldane: lijkt me bijna vanzelfsprekend dat Fable ook naar Windows 10 komt, net zoals waarschijnlijk álle Xbox-games vanaf nu dat zullen doen. Play Anywhere leeft nu groots onder Microsoft en ik kan me voorstellen dat ze, vooral met de mindere verkoop van Xbox One, alleen maar meer het pc-kamp naar zich toe willen trekken. Naar mijn idee doen ze daar goed aan.

  4.   
    Snivu's avatar

    Het ziet er goed uit maar ik kijk alleen op mijn mobiel en dan duurt het langer. Vooral met een aantal gifjes. Op mijn werk met langzame WiFi is het niet te doen.

  5.   
    Tom's avatar

    Staat genoteerd. Ik heb voor dit specifieke artikel even een tweetal gifjes vervangen met reguliere plaatjes om het aantal megabyte even te drukken, maar denk dat het sowieso interessant is om daarin af en toe wat af te wisselen.

    Thanks voor de feedback!

  6.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Tom schreef, "Staat genoteerd. Ik heb voor dit specifieke artikel even een tweetal gifjes vervangen met reguliere plaatjes om het aantal megabyte even te drukken, maar denk dat het sowieso interessant is om daarin af en toe wat af te wisselen.
    Thanks voor de feedback!"

    Ze niet automatisch laten afspelen zou al enorm helpen.

  7.   
    tranceguy's avatar

    Ja zoals ik al heel lang zeg hebben ze 1 groot probleem, en dat is dat ze de exclusives de nek om hebben gedaan, ze zijn nu alleen nog maar console-exclusive en dat is niet reden genpeg voor een aankoop omdat ze ze op pc ook kunt spelen… Dat is waar je een console voor koopt. En dat is tevens waarom ik zo steeds hamer op Sony, die heft het wel goed begrepen. Oke ook zij maken fouten (want geen ultra hd bluray player in de pro) maar feit is wel dat die miniem blijven en niet waar ze heel zwaar op worden afgerekend.

  8.   
    Daniel Z's avatar

    BearsRidingTanks schreef, "

    ”Tom” schreef, "Staat genoteerd. Ik heb voor dit specifieke artikel even een tweetal gifjes vervangen met reguliere plaatjes om het aantal megabyte even te drukken, maar denk dat het sowieso interessant is om daarin af en toe wat af te wisselen.
    Thanks voor de feedback!"

    Ze niet automatisch laten afspelen zou al enorm helpen. "

    Nee, want we zijn linkse Sony Pony’s, dus we moeten Xbox-berichten zwaarder maken zodat mensen afhaken en geen Xbox-nieuws meer lezen. Zodoende kopen ze toch maar een PlayStation 4 en dan winnen wij. Want wij krijgen evenveel geld van Sony als van Microsoft.

  9.   
    Dedsec's avatar

    Nee het probleem is dat Sony meer fans heeft, want de meeste mensen die je tegen komt spelen alleen maar games die ook voor de Xbox uitkomen en niet eens weten wat de E3 is, en zo een VR bril heeft bijna niemand.

    Ik zie juist dat de XBOX ONE voorop loopt, als je ziet dat ze een echte app store hebben zoals op je telefoon, en dat je ouwe Games DLC en Save games er weer in kunnen, en dat je Avatars ook gewoon mee gaan, want PS Home is er niet meer, en ze zijn bij Sony ook nog steeds bezig met het idee om je gamertag te kunnen veranderen, en van Cross play en EA Acces en DRM moeten ze niks hebben, dus voor Sony zelf is er nog genoeg te doen.

    Ik heb zelf liever een paar goeie exclusive games dan een hele berg exclusive games, want je wilt ook niet teveel games hebben, want daar krijg je alleen maar stress van, want soms doet een kant in me hoofd heel veel pijn en is het pas de volgende ochtend weg, als ik niet te vroeg wakker word tenminste.

  10.   
    Tom's avatar

    tranceguy schreef, "Ja zoals ik al heel lang zeg hebben ze 1 groot probleem, en dat is dat ze de exclusives de nek om hebben gedaan, ze zijn nu alleen nog maar console-exclusive en dat is niet reden genpeg voor een aankoop omdat ze ze op pc ook kunt spelen… Dat is waar je een console voor koopt. En dat is tevens waarom ik zo steeds hamer op Sony, die heft het wel goed begrepen. Oke ook zij maken fouten (want geen ultra hd bluray player in de pro) maar feit is wel dat die miniem blijven en niet waar ze heel zwaar op worden afgerekend."

    Krijg het idee dat je het artikel niet hebt gelezen en/of E3 niet mee hebt gekregen; Microsoft scoorde juist dikke punten door precies deze klacht te tackelen. Nieuwe Forza, Halo, Gears (drie verschillende maar liefst), veel sterke indies en daarbovenop dus nog eens vijf nieuwe studio’s die exclusief voor Microsoft Studios games zullen produceren. Hoe is dat ‘het niet goed begrijpen’?

    Dedsec schreef, "Nee het probleem is dat Sony meer fans heeft, want de meeste mensen die je tegen komt spelen alleen maar games die ook voor de Xbox uitkomen en niet eens weten wat de E3 is, en zo een VR bril heeft bijna niemand. "

    Logisch. De meeste mensen die je tegenkomt in je leven zijn dan ook geen gamers, laat staan dat ze zich dermate in de industrie verdiepen om ook echt op de hoogte te zijn van E3 en vroeg te investeren in VR. Wat betreft die hoofdpijn; misschien even naar huisarts gaan?

  11.   
    swklijn1's avatar

    Tom schreef, "
    Logisch. De meeste mensen die je tegenkomt in je leven zijn dan ook geen gamers, laat staan dat ze zich dermate in de industrie verdiepen om ook echt op de hoogte te zijn van E3 en vroeg te investeren in VR."

    Oh. Hey!

  12.   
    Dedsec's avatar

    Tom schreef, "

    ”tranceguy” schreef, "Ja zoals ik al heel lang zeg hebben ze 1 groot probleem, en dat is dat ze de exclusives de nek om hebben gedaan, ze zijn nu alleen nog maar console-exclusive en dat is niet reden genpeg voor een aankoop omdat ze ze op pc ook kunt spelen… Dat is waar je een console voor koopt. En dat is tevens waarom ik zo steeds hamer op Sony, die heft het wel goed begrepen. Oke ook zij maken fouten (want geen ultra hd bluray player in de pro) maar feit is wel dat die miniem blijven en niet waar ze heel zwaar op worden afgerekend."

    Krijg het idee dat je het artikel niet hebt gelezen en/of E3 niet mee hebt gekregen; Microsoft scoorde juist dikke punten door precies deze klacht te tackelen. Nieuwe Forza, Halo, Gears (drie verschillende maar liefst), veel sterke indies en daarbovenop dus nog eens vijf nieuwe studio’s die exclusief voor Microsoft Studios games zullen produceren. Hoe is dat ‘het niet goed begrijpen’?

    Dedsec schreef, ".."

    Logisch. De meeste mensen die je tegenkomt in je leven zijn dan ook geen gamers, laat staan dat ze zich dermate in de industrie verdiepen om ook echt op de hoogte te zijn van E3 en vroeg te investeren in VR. Wat betreft die hoofdpijn; misschien even naar huisarts gaan? "

    Dus de meeste PS4 mensen zijn geen gamers zeg je ??? dat is best wel een harde uitspraak, die misschien wat te ver gaat ? maar Sony is eigenlijk een soort Erdogan die ook veel macht heeft over mensen, en dat mag gezegd worden, want kijk maar is als je kritiek hebt op Sony dan is je leven ook niet meer helemaal zeker, en ja ik heb daar best zorgen over.

  13.   
    Tom's avatar

    Nee, dat maak jij ervan. Je had het over “de meeste mensen” en ik haakte in op precies dat statement. Ook in mijn reactie staat dan “de meeste mensen” en niet “alle Sony-liefhebbers” met betrekking tot de algemene kennis van de game-wereld, maar ik snap waar het misging met je interpretatie (alsmede die van Sander).

    Wel weer een prachtige vergelijking tussen Sony en de Turkse president. Volgens mij klopt er geen barst van dit specifieke statement, maar ik waardeer hoe je de game-industrie telkens tot een geopolitieke schaal weet te rekken. Doen ze dat in de Telegraaf ook?

  14.   
    Dedsec's avatar

    Volgens mij had ik het over PS4 mensen ? dus beter lezen misschien???
    Gelukkig heb je niet op alles wat ik zeg kritiek, dus over veel dingen zijn we het toch wel eens.
    😉

    Nou er stond vandaag wel weer een mooie column van Wouter de winter in de Telegraaf, over de Telegraaf gesproken.

    Jij bent te PRO Sony om mij vergelijking te begrijpen, dus klopt er volgens jou ook gelijk helemaal niks van, want dat is lekker makkelijk he ??

  15.   
    mmx's avatar

    Prachtig al dat nieuwe spul op de Xdoos ik sta al klaar om GoW5 te kopen en zeker Halo de nieuwe ,mooi toch 😀

  16.   
    JaslanNL's avatar

    Weer hoop? Nooit de hoop verloren 🙂 Vorig jaar liet Phil al zien dat ze niet stil zitten bij Xbox en ze gaven een goede persco, toen viel hij alleen iets in ’t niet tegenover de andere persco’s. Dit jaar hebben ze de stijgende lijn van aankondigingen doorgezet en zijn goed bezig geweest met het werven van nieuwe titels en studio’s voor kamp groen.
    First party als Halo, GoW en Forza waren inkoppertjes. De nieuwe Ori was de vorige E3 natuurlijk al (erg mooi) aangekondigd. Maar een third party titel als Sekiro bij Xbox? Dat is wel een welkome verrassing. Hopelijk blijven ze de weg volgen die ze zijn ingeslagen en staan er nog vele mooi surprises voor ons te wachten de aankomende jaren. Zowel fysiek als digitaal, PC als Xbox, zowel met als zonder gamepass.. voor ieder wat wils!

  17.   
    WesterW's avatar

    Dedsec schreef, "Jij bent te PRO Sony om mij vergelijking te begrijpen, dus klopt er volgens jou ook gelijk helemaal niks van, want dat is lekker makkelijk he ??"

    Volgens mij heb je niet gezien wie dit artikel heeft geschreven vriend.