Het vorig jaar gelanceerde over-the-top schietspel LawBreakers kon er overduidelijk niet in slagen een vaste spelersbasis aan te leggen, en dat wordt gevoeld bij het ontwikkelteam van Boss Key Productions.
De studio die ooit hoopvol werd opgericht door Gears of War-bedenker Cliff Bleszinski onderstreept nu zelf ook het falen van hun shooter in een nieuw statement op diens eigen website, “which may not come as a surprise.”
The fact is LawBreakers failed to find enough of an audience to generate the funds necessary to keep it sustained in the manner we had originally planned for and anticipated. And while a pivot to free-to-play may seem like easiest change to make, a change of this magnitude takes publishing planning and resources to do it.Aldus het woord vanuit Boss Key, waar men zelf niet veel heil ziet in een omdraai tot free-to-play verdienmodellen. Te veel werk, te veel gedoe. Lang niet zo simpel als men denkt, zo verwoordt de ontwikkelaar.
Boss Key is eropuit om LawBreakers in diens huidige vorm te blijven ondersteunen, maar daar laten ze het niet bij. In tegendeel; lekker gaat het niet, maar er wordt gewerkt aan een weg om misschien uit dat dalletje te komen:
The team here has worked hard on this game over the past three and a half years and our studio is determined to give this game the second life it deserves. However, between now and then, we cannot sit idle. We will continue to support the game in its current state, but we also need to focus on other projects with fresh creative leaders. We have been working on something new and we can’t wait to share more about it! It’s a passion project that we’re in complete control of.Ondertussen schijnt Boss Key Productions dus te werken aan een eigen passieproject, waarover het team schijnbaar ‘volledige controle’ heeft. Een opmerkelijk statement, gezien LawBreakers ook niet bepaald gebonden was aan veel eisen van buitenaf. Uitgever Nexon zou zelf naar verluidt free-to-play mogelijkheden aangeboden hebben, die Bleszinski destijds vriendelijk afwees.
Wat Boss Key’s passieproject precies inhoudt, daarover blijft het voorlopig nog even stil. In ieder geval blijft het machtig om te zien dat de ontwikkelstudio zich niet makkelijk gewonnen geeft. LawBreakers blijft in de komende tijd nog updates en verbeteringen ontvangen, terwijl we ons ondertussen klaarmaken voor wellicht iets compleet anders van de studio.
Ik heb me prima vermaakt met de beta toen, maar nooit de game gekocht.
Misschien als hij eens in de sale is. Want €30 is toch relatief prijzig voor het aantal speler dat het nog spelen.
Ik vond de mechanics we fijn spelen.
Trek gewoon lekker de stekker uit dat LawBreakers als het schip al aan het zinken is en gebruik het geld lekker voor het nieuwe project.
Cliff Bleszinski, je was een uitstekende kerel in de jaren ’90 maar sinds de console succes ben je flink verandert. Later toen je Gears Of War had ontwikkeld, begon je zelfs op de PC gamers te kotsen, je zei dat PC gaming dood was, dat console gaming veel beter was. Jaren later richt je opeens Boss Key Productions op en maakte je een spel voor mensen waar jij op tegen was. De PC community is dit niet vergeten, veel PC gamers die ik ken, heb daardoor jou game niet gekocht.
Dan heb ik het nog niet over hoe jij je gedroeg nadat je Law Breakers had aangekondigd, je deed je groot overkomen, had een te grote mond en je zei dat Law Breakers ook een miljarden spel zou zijn zoals Overwatch en dat jou spel op alle vlakke beter zou zijn. Leg je arrogantie nou eens weg man, want andere gaat jou volgende game ook floppen.
Law Breakers was niet dat slecht, ik ken genoeg mensen die Law Breakers willen kopen maar niet Cliff Bleszinski willen ondersteunen. Ik denk dat Law Breakers een beter succes was geweest, als hij de persoon was gebleven zoals de jaren ’90.
Je hoefde niet terug te komen, niemand zat op je te wachten Cliff behalve een handje vol mensen die je later ook nog eens teleur hebt gesteld. Het enige wat jij goed kan doen Cliff, is rond rijden in je Lamborghini en opscheppen hoeveel geld je hebt. Dat is het enige waar je goed in bent.
Wat succes met een persoon kan doen.
https://youtu.be/IgZXoSTEy8Q
Dat de game eerst aangekondigd werd als Free to play game, maar dan ineens toch een betalende game werd, zal voor veel mensen ook een domper op de feestvreugde geweest zijn. Je hoorde er best wel wat mensen positief over, maar was zo goed als meteen dood.