Een van de meest gehoorde klachten over Kingdom Come: Deliverance is dat de technische afwerking nogal te wensen overlaat. Zelfs de gigantische Day One-patch kon lang niet alle problemen verhelpen, dus inmiddels is een nieuwe grote patch aangekondigd, die naast technische verbeteringen ook een oplossing biedt voor het omstreden quick save-systeem. Nu zegt executive producer Martin Klima echter dat hij liever wat extra tijd had gehad om Kingdom Come: Deliverance te polijsten.
Op het officiële forum van Kingdom Come: Deliverance bespreekt de beste man de ontwikkeling van het spel, waarbij hij zegt dat het de brug tussen AAA- en indie-games moest overbruggen. Qua content vindt hij Kingdom Come: Deliverance een indie, omdat Kingdom Come meer hardcore en veeleisen is, maar qua productiewaarde moest het een AAA-game worden. In die hoedanigheid had Klima graag gezien dat het ontwikkelteam wat meer tijd had gekregen voor het verder polijsten van het eindproduct.
KCD is an attempt of bridging the two: it is an indie game at heart – more hardcore, more demanding, more fierce – but with the visuals and production values of AAA game. I freely admit though that I wish we had more time to polish the game before the release, that’s what AAA game deserves.Daarnaast zegt de creative director dat hij vergelijkingen met games als Assassin’s Creed Origins en Middle-earth: Shadow of War uit de weg wil gaan: deze games gaan allemaal voor dezelfde prijs over de toonbank, maar Warhorse heeft simpelweg niet de middelen die achter de bekendere series zitten. Wel herhaalt Klima dat Kingcome Come: Deliverance geen indie is:
I don’t see KCD as competing with the likes of Assassin’s Creed or Shadow of War. We simply don’t have resources to create a game like that.Tot slot zegt Klima dat er tijdens de ontwikkeling fouten zijn gemaakt, maar dat hij wél tevreden is over het eindresultaat. Ondertussen lijken veel mensen prima over de technische staat van Kingdom Come: Deliverance heen te kunnen kijken, aangezien de game al meer dan een miljoen keer is verkocht.I don’t view us as an indie game either, though. The trend I see in ‘real’ AAA games, like the ones I mentioned above, is toward making games more and more forgiving, better suited to the most casual and absent-minded players; they are games that in effect are ‘playing themselves’. So, you have all those different markers, prompts and handy hints that you never have to think about what to do next.
This is not entirely wrong. I can see why the companies that make these games take this approach and obviously there is a demand for it, as evidenced by the sales of these games.
ze geven het tenminste toe, iets wat AAA developers nog wat van kunnen leren
Ik ben het hier juist totaal niet mee eens. Hoe kun je dit nou toegeven? Daarmee zeg je dat je niet 100% achter je eigen product staat. De game is.. wat.. 2 weken(?) uit en hij geeft nu (al) te kennen dat het niet aan de verwachtingen voldeed. Tegenwoordig wordt de release date voor zat games achteruit geschoven, dat hadden ze toch ook met deze game kunnen doen? Klinkt een beetje alsof hij hoopte ermee weg te komen en nu er negatieve kritiek komt, geeft ie toe. C’est le mosterde na de maaltijd
Kingdom Come: Deliverance is al meerdere malen uitgesteld, dus ik denk dat de uitgever het beu was en tegen Warhorse heeft gezegd: nu gaan we die shit op de markt brengen, of je dat nu leuk vindt of niet.
precies mike gevers zo is het
mijn mening zal wel niet iedereen delen maar heb heel sterk het idee dat deze game gaat floppen
Met een miljoen verkochte exemplaren denk ik niet dat men dit zal beschouwen als een flop 😉
Voor de duidelijkheid, ik heb de game zelf niet, maar heb hem nu ongeveer 6 uurtjes bekeken. Het is heel erg dubbel natuurlijk. Op technisch vlak is de game anno 2018 gewoon zwaar ondermaats. Zeker die draw distance (op PS4 pro), dat alles nog moet ingeladen worden, als je er 5 stappen voor staat. Maar langs de andere kant, hebben ze het ook heel geloofwaardig kunnen neerzetten. Mede dankzij de voice-acting, elk personage heeft zowat voice-acting, hoe klein zijn/haar rol ook. En dan niet van hallo en de groeten, maar echt dialoog van minuten. Dat moet klauwen vol geld gekost hebben, daar zal dus een groot deel van hun budget naartoe gegaan zijn. Je moet in zo’n game natuurlijk prioriteiten stellen en dat gaat dan meestal ten koste van een bepaald onderdeel, waarvan hier het technisch aspect. Het was een optie geweest om het open wereld gedeelte en side missies te schrappen, zoals in de review ook halvelings werd geopperd, en enkel de main quests aan elkaar schakelen als linear verhaal. Maar dan zit je toch wel ineens met een totaal ander concept.
Het wordt heel vaak vergeleken met The Witcher en dergelijke, zeker omdat het in dezelfde tijdgeest en soort game zit. Maar we mogen niet vergeten dat de Poolse ontwikkelaar een veelvoud van het ontwikkelingsbudget van Warhorse heeft/had.
Het kan alleen maar beter worden. Zelf wacht ik nog even rustig af voor een paar patches.
ja oke mikegevers maar ik hoor niets anders dan klachten overal